Українська мова та література 5 клас


18,05,2020
Українська мова 5 клас
Тема: Діалог. Тире при діалозі








Із підручника виконайте вправу №515










04,05,2020Українська мова 5 клас.
Тема:Кома між частинами складного речення, з’єднаними безсполучниковим і сполучниковим зв’язком.


Виконайте вправи із підручника: №499, 503










Українська мова 5 клас, 29,04,2020
Контрольна робота.
Речення з однорідними членами. Звертання. Вставні слова та сполучення слів (тестування).

1.Однорідними називають члени речення, які (4 правильні відповіді,2б)
а) відповідають на те саме питання
б) стосуються того самого слова в реченні
в) не є членами речення
г) рівноправні між собою
д) виконують однакову синтаксичну роль
2. Знайдіть речення з однорідними членами:
а) Весняне зелене листя здавалося веселим.
б) Полохливий заєць пригина вуха, витріща очі і поринає в море лісових звуків.
в) Лагідно світить сонце, голубіє небо, стоять у барвистих шатах дерева.
3. Укажіть речення з однорідними підметами:
а) Зняла серп з полиці, поклала в торбинку хліба.
б) Рано встало сонечко, рано встала і Харитя.
в) Фірма та ринок проводять весняний розпродаж продовольчих товарів.
4. Якщо узагальнюване слово стоїть перед однорідними членами речення, то перед ними ставимо:
а) кому б) тире в) двокрапку г) лапки
5. Слова або сполучення слів, за допомогою яких виражається ставлення мовця до висловленого, називаються...
а) однорідними членами речення
б) звертаннями
в) вставними слова
г) другорядними членами речення
6. Оберіть усі правильні твердження
а) Вставні слова є членами речення
б) На письмі вставні слова виділяємо комами
в) Вставні слова не є членами речення
г) На письмі вставні слова не виділяємо комами /
7. Правильно розставлені розділові знаки:
а) Кажуть після грози навіть хліб краще росте.
б) Кажуть, після грози навіть хліб краще росте.
в) Кажуть після грози, навіть, хліб краще росте.
г) Кажуть після грози, навіть хліб краще росте.
8. Вставні слова є в усіх реченнях, ОКРІМ (розділові знаки пропущено)
а) У кімнаті здається нікого не було.
б) Я на жаль ніколи не був у тайзі.
в) Наприкінці зими порожнім здається листяний ліс.
г) На жаль ми так і не вибралися на море.
9. У реченні звертання:
а) виступає підметом;
б) виступає означенням;
в) виступає додатком;
г) не виступає членом речення
10. Займенники ти, ви:
а) не є звертанням;
б) пишемо з великої букви;
в) є звертанням;
г) виділяємо з обох боків комами.
11. Вкажіть речення з поширеним звертанням (розділові знаки пропущено):
а) Дай мені крила Україно!
б) Горнусь до тебе Україно!
в) Благослови мене рідна земле як мати в дорогу.
г) Розпрягайте хлопці коні та лягайте спочивать.
12. Поєднай речення із видами звертань у них (розділові знаки пропущено)
1. Спасибі земле за твої щедроти!
2. Одягніть вишиванку доню і сину!
3. Ох Боже Боже трошки того віку а як важко його прожити.
4. Привіт тобі зелений саду!
А. поширене звертання;
Б. непоширене звертання;
В. повторювальне звертання;
Г. однорідні звертання.
а) 1.Б. 2.В. 3.А. 4.Г.
б) 1.В. 2.Г. 3.Б. 4.А.
в) 1.А. 2.Б. 3.В. 4.Г.
г) 1.Б. 2.Г. 3.В. 4.А.
13. Укажіть рядок, у якому правильно виділено звертання
а) Жив, живеш і будеш жити мій народе.
б) Не розлюблю тебе ніяк, моя вишнева Україно.
в) О краю мій тужу я за тобою!
г) Люблю я сонечко, тебе.
14. У якому варіанті НЕ виділене вставне слово:
а) Може то птахи приносять на своїх крилах весну?
б) Чужа душа – то, кажуть, темний ліс.
в) Нам літня ніч короткою здається.
г) Мова - це, без сумніву, фундамент культури.
 15. Однорідні члени речення вимовляються:
а) з підвищеною інтонацією
б) з перелічувальною інтонацією
в) зі знижувальною інтонацією
16. Однорідними можуть бути:
а) тільки головні члени речення
б) тільки другорядні члени речення
в) як головні, так і другорядні члени речення
17. Слова, які об’єднують в одну групу однорідні члени речення, називаються:
а) об’єднуючими
б) узагальнюючими
в) узагальненими
г) головними
18. За допомогою вставних слів здається, можливо, мабуть можна виразити:
а) почуття радості;
б) упевненість;
в) невпевненість;
г) почуття жалю.
19. Позначте речення, в якому допущено пунктуаційну помилку:
а) Ще нам, браття молодії, усміхнеться доля
б) Щастя, кажуть люди, - перелітна птаха
в) Чи знаєш, ти хлопче, якого коня тобі серед поля вготовила доля?
г) Летіть, летіть, нестримні журавлі, через усі держави і кордони
20. Позначте всі речення, в яких усі розділові знаки розставлено правильно:
а) Натомлені села вечеряти сіли під грушами, вишнями і небесами
б) Земля, і вода, і повітря все поснуло
в) Того можливо, не знайду я слова, щоб наш прекрасний оспівати світ
г) Бобри натягали гілляк, склали їх упоперек річки, й обмазали мулом
21. Укажіть речення, у якому після узагальнюючого слова треба ставити двокрапку (деякі знаки пропущені):
а) Низькі ділянки полісся займають болота, торфовища, заболочені землі.
б) У Карпатах багато рідкісних рослин тис ягідний, ялиця біла, рододендрон карпатський.
в) Альпіністи продовжували рухатися за маршрутом. /
22. Між однорідними членами речення, не з’єднаними сполучниками і, й, та (у значенні і), завжди ставиться:
а) кома б) тире в) кома і тире г) двокрапка 












14,04,2020
5 клас. Укрїнська мова
Тема Звертання. Непоширені й поширені звертання. 

Подивитися:

https://www.youtube.com/watch?v=o-fJVVDOws8


1.     Творче конструювання
Поставити у формі кличного відмінка Марія Степанівна, Сергій Петрович, Ігор, Олег, козак, друг, використовуючи формули мовного і мовленнєвого етикету: шановний, вельмишановний, любий, дорогий, поважний  і скласти речення, щоб
звертання були в середині, на початку і в кінці речення.
2.     Метод « Розумовий штурм »
Перебудувати речення так, щоб підмети стали звертаннями. Схарактеризувати речення за метою висловлювання. Виділити граматичні основи.
Діти не повинні відповідати образою на образу.
Школярі дотримуються правил дорожнього руху.
Люди оберігають навколишнє середовище.
Восьмикласники цікавляться новинами художньої літератури.
Учні старанно готуються до уроків.
домашня робота


1.     Лінгвістичне дослідження з прийомами взаємоперевірки.
Переписати речення, розставляючи потрібні розділові знаки. Виділити звертання.
Припливайте до колиски  лебеді  як мрії  опустіться  тихі зорі синові під вії.
Виростеш ти  сину  вирушиш в дорогу.
Спи ж ти  малесенький  пізній – бо час.
Відроджуйся й розквітай  рідна мово.

Ти постаєш в ясній обнові як пісня линеш рідне слово.








Ураїнська література 5 клас. 23,04,2020
Тема: Художній етюд про природу (Письмово)

Мета: навчати дітей писати художні етюди про природу; ознайомити учнів з етюдом як одним із жанрів прозового твору; розвивати навички усного і писемного зв’язного, образного мовлення; формувати ціннісне ставлення до природи.
Вчитель: Ми з вами спробуємо написати етюд про природу
Вчитель: Це наш перший крок до створення особливого твору – етюду.
Що ж це за вид епічного твору. До нас з цією метою завітав Олівець - малівець.
Олівець: Я простий Олівчик, але надто вагомий, бо можу писати й малювати.
Етюдом у малярстві, графіці, скульптурі називають елементи й деталі майбутнього витвору. У літературі ж етюдами або студіями називають невеликі самостійні зарисовки.
Етюд:
Коротка форма;
Опис безпосереднього враження;
Образність мови (художні засоби і прийоми).
Жанри:
епічний;
ліричний;
драматичний.
Отже, етюд має чотири основні характеристики, але особливу увагу хочу звернути на образність мови. Це найбільша, як вважають, окраса етюду. Давайте переконаємось у цьому.
Робота з текстом
Гра «Бортовий журнал»
Завдання. Прочитати поезію і виписати словосполучення , вжиті в переносному значенні). Крім того слід дібрати слова - синоніми
Все навколо зеленіє,

річка ллється і шумить.

Тихо-тихо вітер віє,
Із травою гомонить.
Як тут всидіти у хаті,
Коли все живе цвіте,
Скрізь дзвенять пташки крилаті,
Сяє сонце золоте.
                          О.Олесь

Варіанти оформлення.
Річка ллється – тече, біжить, дзюрчить,хлюпає…
Вітер з травою гомонить – розмовляє, шепоче, шумить…
Дзвенять пташки - співають, щебечуть, заливаються…
Сонце золоте –пестливе , лагідне, тепле…
Вчитель: Не тільки поети показували красу весни. Про цю пору писали і письменники, але перш ніж щось створити вони слухали природу серцем. Зараз і ми спробуємо почути весну.
Вправа «Попкорн»
Суть завдання в тому , що даємо запитання , а діти поступово включаються у розмову, вибухають,наче повітряна кукурудза.
Після зимової тиші весняні звуки сприймаються як стоголоса симфонія. Як ви гадаєте , про що співає весна? (Про птахів, що повертаються і приносять на крилах звістку про прихід весни)
А тепер прислухайтесь, як весна відчиняє ворота воді. Які звуки ви чуєте? (Шум, тріскотня, щось ламається, гуде)
Чи прислухались ви коли-небудь до весняного дощу? Який він за характером? (Бадьорий, жвавий, моторний. Весняний дощ нагадує сльози матері - природи.)
Прислухайтесь: звучать голоси весняних птахів. Які ці звуки, охарактеризуйте їх? (Дзвенять оркестром, бринить пісня соловейка,тьохкають, воркують)
Чи має пахощі весна? Які саме? (Весна пахне конвалією, над землею стоїть аромат квітів і трав, ця пора року пахне свіжістю)
Задумайтесь над таємницею краси і виразності весняних звуків. Спробуйте визначити їх особливості, адже вони надають весні неповторного характеру. Якого саме? (Весна гомінка, стрімка ,дзвінка , життєрадісна; вона завжди в пошуку)
Погляньте навколо нас : земля прокинулась, умилась весняною водою і відкрила очі-квіти. Який настрій викликає у вас весняне квітіння природи? (По-святковому піднесений настрій,радість і бадьорість відчуваєш у душі)
Прийом «Вдягни у барви звичне слово»
Завдання. Добери епітети до поданих слів
Небо, сонце, земля ,зелень,вітер, квіти.
Вчитель: Наша робота була тільки початком до створення етюду.
Ознайомлення із пам’яткою.
Гра «Коментатор»
Завдання. Пояснити , чи можна вважати цей твір - пейзажним етюдом.
Весняний день... Скільки мрійливості й романтизму вкладено у ці слова!
Вони пахнуть тягучим ароматом білосніжно-мрійливого цвіту, духмяними пахощами перших несміливих квітів, обмережених сонячними золотими нитями.
Ось сиджу біля вікна і вдивляюсь у гострі очі весни. Ще вчора шумливі дерева гомоніли та шепотіли поміж собою, сміючись із розбишакуватого вітерця, що крадькома піднімав хмари білих пелюсток. Птахи заливалися мелодійними піснями, звуки яких змішувались із теплим повітрям, у якому виразно виднілися сонячні струни. Це був звичайний весняний день ( С.Півницька)
Відповідь учнів: Цей твір є етюдом , бо має коротку форму. Це пейзажний етюд , бо змальовано весняний пейзаж. автор описує своє враження. у тексті використано образну мову.
Діти! Прошу звернути увагу , що наш етюд художній, тобто ми пишемо у художньому стилі для якого характерне конкретно-чуттєве відображення дійсності. Цей стиль характеризується особливим засобом впливу на читача.
Вправа «Вчимося у письменника»
Кожен з нас повинен вчитися у когось. Я зараз вам запропоную зразок етюду. Ваше завдання - побачити красу весняного лісу.
Зачитування зразка етюду В.Сухомлинського «Все в лісі співає»

Весною ми пішли до лісу. Зійшло сонце, подихнув легенький вітерець, і всі дерева в лісі заспівали. Кожне співало свою пісню. Береза співала ніжну пісню. Слухаючи цю пісню, хотілось підійти до білокорої красуні й обняти її. Дуб співав мужню пісню. Коли ми слухали пісню дуба, нам хотілось бути сильними, відважними. Верба, що схилилась над ставком, співала задумливу пісню. Прислухаючись до пісні верби, ми подумали, що прийде осінь і листячко з дерев осиплеться. Горобина співала тривожну пісню. Від цієї пісні до нас прилинула думка про темну ніч і бурхливу грозу, від якої гнеться тонка горобина, немов шукаючи захисту. Ось які пісні почули ми в лісі.
Колективне складання твору

Ми слухали етюд , написаний письменником. тепер ми самі спробуємо створити цей твір.

7. Домашнє завдання
Написати етюд







09,04,2020
Українська література 5 клас
Тема: Є.Гуцало. Оповідання "Лось"
Розв'язування тестових завдань
1. Лось прокинувся, і нащулив вуха, бо...
А у вогкому струмені вітру долинав сухий, різкуватий звук;
Б не хотів більше спати;
В був дуже цікавим;
Г змерз.
2. Лось йшов до річки, знову захвилювався і насторожився, бо...
А почув людські крики;
Б побачив зграю хижаків;
В раптом йому знову вчулося жалібне поскрипування гілляки;
Г побачив мисливців.
3. Коли лось підійшов до ополонки, то...
А на нього напали вовки;
Б цієї миті річка під ним затріщала… — і він відчув, що дедалі глибше занурюється в льодяну кашу;
В передумав пити воду і повернув до берега;
Г побачив хлопців.
4. Хлопчики, охопивши поглядом річку, побачили...
А що в ополонці купається собака;
Б не одразу завважили ополонку;
В чоловік-рибалка робить ополонку;
Г лося, що тоне.
5. Лось зовсім знесилився і байдуже спостерігав...
А як підступають вовки, щоб схопити його;
Б як наближаються діти;
В як іде лапатий сніг;
Г як наближаються мисливці.
6. Лось деякий час ще продовжував бігти вперед, а потім упав на сніг, бо...
А спіткнувся;
Б знесилився і захотів перепочити;
В натрапив на корч;
Г у нього поцілив Шпичак.
7. Голова лося лежала так, ніби...
А лось тихо відпочивав після бою з кригою;
Б прислухається до землі, чи далеко весна, чи скоро прийде;
В він принишк, затамувавши подих;
Г він чекав допомоги.
8. Хлопчики й не помітили, як...
А підійшов до них дядько Шпичак;
Б підкралися вовки, щоб напасти;
В лось підвівся і побіг;
Г у них полилися сльози.
9. Діти не вірили, що...
А вовки загризли лося;
Б дядько Шпичак не причетний до вбивства;
В лось виживе;
Г лось був мертвий.
10. Дядько Шпичак пообіцяв хлопцям...
А половину лося і ратиці;
Б віддати роги і м'ясо;
В вбити їх, якщо не мовчатимуть;
Г гроші.

А що не впорається з лосем;
Б що вовки перешкоджатимуть на дорозі;
В що діти розкажуть про нього охороні;
Г що лось утече.
12. Цей твір навчає...
А бути нахабним, егоїстичним;
Б доброти, чуйності, сміливості;
В не ділитись ні з ким своєю здобиччю;
Г бути уважним у лісі.

09,04,2020


5-й клас
Письмовий докладний переказ тексту
розповідного характеру з елементами роздуму, що містить однорідні члени речення
Могутній патріарх лісів

Прослуховування тексту.
Могутній патріарх лісів
У багатьох українських народних піснях дуб постає як символ незламної сили, могутності та непереможного довголіття. Чому?
А ось послухайте.
Дуби й дійсно живуть надзвичайно довго. Серед них є справжні патріархи, дуби-довгожителі, яким буває понад тисячу років!
Ще в силу давнину люди поклонялися дубові, вірячи в його чудодійну силу. Слов’яни вважали дуб священним деревом. Під цими велетнями вони приносили жертви богам, справляли релігійні обряди. Предки наші навіть грізного бога Перуна вирізьблювали з дубових колод.
Знайдено незаперечні докази того, що люди ще понад п’ять тисяч років тому розтирали жолуді на борошно і випікали з нього хліб.
Обожнювання дуба, очевидно, зумовлено його довговічністю, надзвичайною міцністю деревини. Так, славнозвісний Хортицький дуб прожив майже дві тисячі років, а на Рівненщині нині росте тисячотрьохсотлітній красень.
Традиційно на відзнаку народження хлопчика садили молоденький дубок.
Шанують дуб і в наші дні. Насаджуються молоді діброви, гаї. Старі дуби охороняються законом як найцінніші пам’ятники природи.
(145 сл.)                                                             (За С. Івченком)
      Словникова робота.
      Пояснити лексичне значення слів.
Діброва, и, ж. Листяний ліс на родючих грунтах, у якому переважає дуб, дубняк і дубник.
Довголіття, я, с. Тривале життя.
Дуб, а, ч. 1. Багаторічне листяне дерево з міцною деревиною та плодами – жолудями; дубець, дубок, дубище, дубчик, дубчак.
Гай, гаю, ч. невеликий, переважно листяний ліс, лісок, лісочок, байрак (у балці), гайок.
Патріарх, а, ч. 1. Глава роду за родового ладу; голова. 2. Перен. Найстарша, найбільш поважна людина в якому-небудь колективі.
Священний. 3. Який глибоко шанують; дорогий; заповітний.
Орієнтовний план
1Дуб – символ незламності, могутності та довголіття.
2Дуби-довгожителі.
3Священне дерево слов’ян.
4Хліб із жолудів.
5Найстаріші дуби.
6Пошанування дубів.
V. Домашнє завдання
Написати переказ. (Але не списувати, бо я побачу хто  як працював)




02,04,2020

Тема:Двокрапка при узагальнювальних словах у реченнях з однорідними членами



подивіться відео:

https://www.youtube.com/watch?v=rqEoIl1M1D4

Виконуєте вправу № 461
Домашня робота. №462




















29,03,2020
Тема: Кома між однорідними членами речення. Тренувальні вправи

Хід уроку
                Між однорідними членами речення , як правило, СТАВИТЬСЯ КОМА:
А тим часом місяць пливе оглядать і небо, і зорі, і море.
Якщо однорідні члени вжито попарно, то кома ставиться між цими парами: Все у ній сіяє: слава і походи, свист клинків у полі і набоїв спів.
Якщо однорідні члени речення з'єднані парними сполучниками, то кома  ставиться лише перед другою частиною сполучника: Він не стільки забився об стіл, як стривожився.
НЕ СТАВИТЬСЯ КОМА між двома однорідними членами речення, якщо вони з'єднані одиничним сполучником І (Й), ТА (у значені і), ЧИ , АБО: Над Россю, Дніпром і Сулою в задумі шепочуть гаї.
Іноді між однорідними членами речення ставиться КРАПКА З КОМОЮ. Особливо коли вони поширені та в їхньому складі є свої розділові знаки: А над самою водою вода похилилась; аж по воді розіслала зеленії віти.
Між двома однорідними членами може ставитись ТИРЕ , якщо:
а) однорідні члени поєднані безсполучниковим зв'язком і другий однорідний член протиставляється першому: Було щастя - не вернеться тепер;
б) другий однорідний член виражає причину, наслідок, раптову зміну, щось несподіване: Земля на прощання усміхнулась - і потемніла.
Тренувальні вправи
01
 02
03
04
Прочитайте текст. Знайдіть речення з однорідними членами речення
1. За гаремними вежами - Персидський сад, перлина ханського двору, затулена мурами від людських очей, недоступна, ув'язнена.
2. Фінікові пальми тягнуться кронами у висоту, а визирнути   на   світ їм не судилося, нудяться філодендрони й фікуси, їжаться сердиті кактуси...
3. Розпускаються турецькі тюльпани, пучнявіють африканські гладіолуси, хиляться чашечками до землі пітунії - і тішиться смуток у ханському раю, смуток самотності, непотрібності, невизнаності.
4. Рік за роком розквітають, і в*януть, і знову цвітуть з надією, що хтось побачить їхню красу.
5. Ніхто нею не радіє, не милується.
6. У тому смутна ця краса, і сумно ходить по алеях найкраща квітка Персидського саду - чарівна Мальва.

0607
Прочитайте речення. Розставте розділові знаки. Розподіліть речення: а - речення з однорідними, б - неоднорідними, в - однорідними та неоднорідними означеннями
1. Широкий український степ лежав навкруги.
2. Верхній шар чорнозему змінився твердою віками спресованою глиною.
3. Спустився негустий блакитний вечір і навіть через вікна було видно, як пухнасті сніги обсвічувалися рожевими малиновими блисками зорі.
4. Велика грізна тиша висить над степом над злитою сонцем висотою.
5. Тендітні ніжні сніжинки хтось сипле.
 Домашня робота
 08
 09
10

11
Відредагуйте речення, розташовуючи слова у певній  послідовності. Визначіть однорідні члени речення. Поміркуйте, якими членами речення вони виступають. Запишіть розставляючи розділові знаки

1. Ось тривожний є у день надійний і вересень уночі такий.
2. Замолоду грандіозне нас уяву великі вабить і збуджує все великі дерева листочки маленькі а суцвіття потім ріки ми пишні й починаємо квіточки нашу травинки помічати.
3. У людського й рівних є троянди щастя виноград крила красиве і два корисне.
4. Наближення листків в усьому чує і в шелесті і в серце вітрі і в стежках зими.
5. Жито й поспіло овес усе разом пшениця.
6. Тут і комахо всю птахи усе ніч не замовкаючи скрегоче й на мить.
7. У кропива ревень й нашому була розкішна саду флора жоржини й любисток.




1 комментарий: