Українська мова та література 10 клас


07.04.-08.04. 2020 року
10 клас. Українська література.
 Тема уроку: Символічність образів Мавки і дядька Лева – уособлення духовності і краси. Мати Лукаша й Килина – антиподи головній героїні Мавці.
Симбіоз високої духовності і буденного прагматизму в образі Лукаша.
Мета уроку: вчити учнів визначати проблеми, порушені у творі, характеризувати та порівнювати образи; розвивати навички аналізувати драматичний твір, проводити текстуальні дослідження; формувати вміння аргументувати власні думки, творче мислення; виховувати високі почуття та активну життєву позицію.
Вид уроку: урок-дослідження.
Обладнання: портрет Лесі Українки, текст драми-феєрії «Лісова пісня», підручник, картки із завданнями для групової роботи.
Хід уроку
І. Актуалізація опорних знань учнів
 Описание: images (3).jpg
Бесіда:
1)   Коли було написано «Лісову пісню»?
2)   Що лягло в основу написання твору?
3)   Які дві групи персонажів діють у творі?
4)   За жанром «Лісова пісня» - це…
5)   Чому твір називається драмою-феєрією?
6)   Яка головна ідея твору?
ІІ. Мотивація навчальної діяльності
«Лісова пісня» – прекрасна казка про любов і зраду, про силу лісову і водяну. Вона приваблює людей глибоким філософським змістом, закликом до гармонії буття, до миру з власною душею через любов і красу. Хто із персонажів твору є символічним уособленням високого і духовного, а хто – ницого і бездуховного, ми спробуємо з’ясувати на уроці.
ІІІ. Повідомлення теми, мети і завдань уроку

ІV. Сприйняття і засвоєння учнями навчального матеріалу
Саме духовну красу, яка, на думку поетеси, є сенсом людського життя,  якій  немає  ціни,  оспівує  у своєму творі Леся Українка. Втілення цієї краси є насамперед  Мавка,  головна  героїня дpами-феєpії. 
1.    Дослідження образу Мавки.
Описание: images (2).jpg
Завдання
 (за власним бажанням обрати собі групу)
1)   І група «Мовознавці». Дослідити особливості мови Мавки, зокрема художньо-виражальні засоби. Знайти слова Мавки, які стали афоризмами. Про що свідчить афористичність її мови?
ІІ група «Соціологи».  Дослідити ставлення інших персонажів до Мавки (репліки, ремарки). Зробити узагальнення.
ІІІ група «Психологи». Дослідити ставлення Мавки до інших (репліки, ремарки). Зробити узагальнення.
IV група «Експерти» спостерігає за ходом дослідження, робить узагальнення та відповідні висновки.
2.    Характеристика персонажів п’єси зі світу людей
Описание: images (6).jpg
Завдання для груп:
І група. Довести або спростувати тезу: «Дядько Лев – уособлення духовності і краси», даючи відповіді на питання:
·       Хто такий дядько Лев? Портретна характеристика.
·       Яку характеристику дає дядькові Леву Лісовик?
·       Як в образі дядька Лева виявились народна мудрість, знання і розуміння природи?
·       Як лісові істоти ставляться до цього персонажа? Чому? Що цим хоче сказати поетеса?
·       Як у суперечці із сестрою виявляється його натура, ставлення до всього живого?
·       Чи відповідає характер дядька Лева поясненню його імені «володар»?

ІІ група. Довести або спростувати тезу: «Мати Лукаша й Килина – антиподи головній героїні Мавці», даючи відповіді на питання:
·       Яка зовнішність Килини? Чому так детально автор описує її одяг? Чому так вихваляється вона перед матір’ю Лукаша?
·       Про що свідчать манери Килини, її грубі загравання до Лукаша? Як характеризує цей образ Мавка у розмові з Лукашем?
·       Яке враження на вас справила мати Лукаша? Як вона ставиться до  Мавки? Про що це свідчить?
·       Якою є мова Килини і матері? Як це характеризує їх? Чому в кінці твору так змінилися стосунки між цими персонажами?
·       Їхнє ставлення до природи. Як природа помстилася матері і Килині за невміння жити в гармонії з нею?
·       Символом чого є два цих образи?                                                              

ІІІ група.  Довести або спростувати тезу: «В образі Лукаша симбіоз високої духовності і буденного прагматизму», даючи відповіді на питання:
·       Яким на початку І дії постає перед нами Лукаш? Яке обдарування мав хлопець? Про що це свідчить?
·       Що підсвідомо відчув Лукаш, побачивши Мавку? Чому соромився відверто відповідати на прості питання Мавки?
·       Мавку стривожила непрозорість його очей? Про що вона свідчила?
·       Як ставиться Лукаш до Мавки? Чи кохає її по-справжньому? Як намагається захистити кохану від нападів матері?
·       Чому змінилося ставлення Лукаша до Мавки? Як ви гадаєте, кого він зрадив?
·       Чому не кидається рятувати своє добро під час пожежі? Що затримує його в лісі?
·       Про що свідчить діалог Лукаша з Долею? (Хоче повернути втрачене щастя)

ІV. Узагальнення та систематизація проведеного дослідження
Описание: Без названия (4).jpg
1.     На основі особистих досліджень скласти висновки
Приклади-висновки  (орієнтовно): 
ü Мавка від початку і до кінця твору, незважаючи ні на які  злигодні,  втілює  в  собі  все  чистосердечне,  щире, вірне, волелюбне, явно вивищуючись над іншими обpазами-пеpсонажами. Образ  Мавки найповніше визначається її взаєминами з Лукашем. Кохання  Мавки  вірне, щире і самовіддане. Вона готова боротися за гідність  дорогої їй людини, за її щастя, красу. Вона не здатна до помсти і вчить нас бути безкорисливими, робити добро навіть тим, хто  чинить зло... Пройде час, і ті, хто чинив це зло, зрозуміють своє  падіння  й  стануть  добрішими... Саме так сталося з матір’ю Лукаша, Килиною і самим Лукашем.
ü Лукаш  демонструє  нам  свою  духовну  красу  лише на початку твору.  Потяг  до мистецтва, до пpиpоди, розуміння їх краси. Але, на жаль, буденність руйнує в Лукашеві цю красу. Він пішов проти власної природи, занедбав свій талант, свою душу і в результаті втратив радість, любов, людську подобу, а згодом і життя.
ü Дядько Лев уособлює глибоку народну мудрість, чесність, правдивість, тонке розуміння краси природи і людини.
ü Жіночі образи Килини і матері Лукаша є повним протиставленням до образу Мавки. Це егоїстичні і обмежені дрібновласницькими інтересами натури, вони підступні і лицемірні, жорстокі і бездуховні. Відчуження від природи і прекрасного зруйнувало їхні душі.




Самостійна робота. Описание: images (1).jpg
2.     Визначити проблематику драми-феєрії «Лісова пісня», керуючись висновками з характеристики образів-персонажів.
3.     Які почуття викликав  останній монолог Мавки?(дати письмову відповідь)
V. Підбиття підсумків.
Оцінити свою відповідь самостійно та зі своїми однокласниками обмінятися думками в режимі онлайн.





Домашнє завдання. Описание: ь.jpg
 Вивчити напам’ять останній монолог Мавки.


01.04.-03.04. 2020 року
Уроки української мови в 10 класі
ВІДМІНЮВАННЯ ІМЕННИКІВ ЧОЛОВІЧОГО РОДУ В РОДОВОМУ ВІДМІНКУ. 
БУКВА -А(-Я), -У(-Ю) В ЗАКІНЧЕННЯХ ІМЕННИКІВ ЧОЛОВІЧОГО РОДУ
Мета: повторити й поглибити знання учнів про іменник як частину мови, з’ясувати правила правопису букв -а (), -у () в іменниках ІІ відміни однини в родовому відмінку; формувати загальнопізнавальні вміння знаходити іменники ІІ відміни в текстах, визначати їх роль у реченнях; розвивати творчі вміння використання іменників чоловічого роду в родовому відмінку у власних висловлюваннях;  виховувати уважність, чуйність, спостережливість за явищами природи.
Правопис: букви -а (), -у () в іменниках ІІ відміни однини в родовому відмінку.
Тип уроку: урок формування практичних умінь і навичок.
ХІД УРОКУ
І. Організаційний момент
ІІ. Оголошення теми, мети й завдань уроку
ІІІ. Актуалізація мотиваційних резервів шестикласників з теми
 Робота з текстом
Описание: images (3).jpg
         Прочитати текст. Визначити його тему. До якого стилю мовлення він належить? Відповідь аргументувати.
Під яскравим ранковим сонцем, під зовсім чистим, без жодної хмаринки небом від берега і до молочно-синьої смужки небосхилу гойдалося море. Гналися одна за однією високі хвилі. Вода була в одному місці темного кольору, в другому — сіро-зелена, а в третьому — чорно-синя. Від дужого і пружного вітру вода моря швидко міняла свої кольори, немовби вона освітлювалася знизу різнобарвними вогнями (З часопису).
         Які закінчення мають ці іменники? Пояснити, які іменники мають закінчення -у (-ю), а які — -а (-я)?
ІV. Усвідомлення учнями теоретичного матеріалу в процесі практичної роботи
Описание: images (6).jpg
         Розглянути матеріали підручника і скласти монологічне висловлювання про особливості вживання закінчень -а (), -у () в іменниках ІІ відміни чоловічого роду у формі родового відмінка.
         Дібрати власні приклади і записати їх.
V. Виконання творчих завдань
         Записати іменники в дві колонки: у першу ті, що мають закінчення -а () в родовому відмінку однини, у другу — ().
Голос, колос, урок, настрій, сум, оптимізм, розвиток, обрій, вечір, очерет, зміст, ґрунт, гурт, гурток, біль, степ, лист, кожух, погляд, відчай, січень, рух, сад, садочок, острів, луг, Кавказ, Урал, вітер, телефон.
         Скласти 3–4 речення, використовуючи подані іменники в родовому відмінку однини. Один іменник розібрати як частину мови.
         Пригадати, які слова називають омонімами. Знайти іменники, до яких можна дібрати омоніми.
Пояснювальне письмо з використанням методу «Прес»

Описание: загружено.jpg
Автобус, цукор, хлібороб, фініш, успіх, технікум, суфікс, розклад, табель, птах, технік, супутник, прогресплан, пилосос, пил, пасажир, вітер, вокзал, грам, документ, бульдозер, бетон, актив, асфальт.
         Поміркувати, який тип мовлення ви використали, висловлюючи думки щодо правопису утворених іменників.
         З’ясувати лексичне значення виділених іменників. У разі потреби звернутися до тлумачного словника.
Відновлення деформованого тексту
         Прочитати текст, розкриваючи дужки. З’ясувати, що відбиває заголовок: тему чи основну думку тексту. Визначити тип і стиль мовлення.


ДЛЯ НАШИХ ДРУЗІВ
У кінці вересня й на початку жовтня птаство готується до (відліт) в теплі краї. Збираються в далеку мандрівку ластівки, ще раніше покинули нас стрижі. Потягнулися з півдня лелеки, великим правильним трикутником прямують до Африканського (континент) журавлі. А ті птахи, що залишаються в нас, з наближенням (листопад) й (грудень) горнуться до (оселя) людей, чекають нашої (допомога) в пору (холод) і (голод).
Восени слід передбачити, як допомогти перезимувати всім мешканцям (ліс). Для цього треба їм приготувати (корм): пташкам — (зерно), косулям — зелених віників з гілочок (дерево). Узимку пташкам до вподоби насіння (кавун), (салат), (льон), (соняшник), (лопух), кінського (щавель). Жменька (корм) врятує багатьох пташок від голодної (смерть) (За А. Волковою).
         Визначити відмінки іменників, ужитих у тексті.Описание: images (21).jpg


VІ. Узагальнення й систематизація знань з теми
Подумати й дати відповіді на запитання:
2. Коли пишемо -а () в іменниках ІІ відміни чоловічого роду однини в родовому відмінку? Навести приклади.
4. Для чого потрібні знання з поданої теми? Відповідь письмово обґрунтувати.
VІІ. Підсумок уроку

Уявити ситуацію: ви готуєте домашнє завдання до уроку з геграфії. Вам необхідно розповісти про явища природи навесні. Скласти монологічне висловлювання про весняні  явища природи, використовуючи прислів’я і приказки про весну, а також іменники ІІ відміни  однини  чоловічого роду в родовому відмінку.



Комментариев нет:

Отправить комментарий