Хімія 9 клас



18.01.2021 р. Хімія 9 клас

Тема:  Обчислення обємних відношень газів за хімічними рівняннями.

Матеріали до уроку:

Презентація https://naurok.com.ua/prezentaciya-obchislennya-ob-emnih-vidnoshen-gaziv-za-himichnimi-rivnyannyami-170436.html

Відеоурок https://www.youtube.com/watch?v=Exz9rAS-tlM

Домашня робота:параграф 25, вправа 190, 191


15.01.2021 р. ХІМІЯ 9 клас
Тема: Перегонка нафти.

Матеріали до уроку:
https://vseosvita.ua/library/nafta-ta-ii-pererobka-98224.html

https://naurok.com.ua/prezentaciya-nafta-sklad-i-vlastivosti-nafti-produkti-peregonki-nafti-117428.html

Домашня робота. Параграф 24, вправа  186



08.05.2020 р. ХІМІЯ 9 КЛАС
ТЕМА: Білки, як біологічні полімери. Структура і властивості білків.

Тема: Білки:  склад і будова. Гідроліз, денатурація, кольорові реакції білків.
Мета:
Навчальна: Формувати поняття про білки як виисокомолекулярні сполуки, їх елементарний і амінокислотний склад; будову і структуру молекул білків. Ознайомити учнів із хімічними властивостями білків.
Розвиваюча: розвивати знання учнів про структуру та властивості білків;  розвивати вміння одержувати та обробляти інформацію з різних джерел, уміння порівнювати свої думки, почуття, враження.
Виховна: сприяти формуванню в учнів наукового світогляду.
Обладнання: Періодична система хімічних елементів, набір хімічних реактивів, куряче яйце.
Тип уроку: Вивчення нового матеріалу.
План уроку:
I. Організація класу
ІІ. Актуалізація опорних знань
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності
ІV. Вивчення нового матеріалу:
1. Дослідження білків.
2. Будова і склад білків.
3. Властивості білків.
4. Хімічний склад білка.
5. Функції білків.
V. Узагальнення і систематизація знань учнів
VI. Підбиття підсумків уроку
VII. Домашнє завдання
Хід уроку:
І. Організація класу
ІІ. Актуалізація опорних знань
Евристична бесіда:
1. До якого типу сполук належать амінокислоти?
Нітрогеновмісні органічні сполуки
2. Що таке амінокислота?
Це складна органічна сполука до складу молекули якої входить аміногрупа та карбоксильна група.
3. Які властивості проявляють амінокислоти? Чому?  До якого класу сполук їх відносять?

Амінокислоти проявляють амфотерні властивості, тому їх відносять до амфотерних сполук. Аміногрупа - основні властивості

Карбоксильна - кислотні властивості.
Амінокислоти проявляють такі самі властивості як і карбонові кислоти, а також взаємодіють з кислотами, лугами, та між собою.
4. Яка амінокислота є найпростішим представником амінокислот?
Амінооцтова кислота або її інша назва гліцин. (Учні роблять запис на дошці молекулярної, структурної та електронної формули сполуки)
5. Як називається зв'язок, який утворюється в результаті реакції амінокислот між собою?
Пептидний або амідний. (Учень записує на дошці взаємодію амінооцтової кислоти з амінооцтовою кислотою і коментує принципи утворення пептидного зв'язку.
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності
З якими матеріальними об'єктами пов'язана таємниця життя?  Це одне з головних питань, на яке намагалися дати відповідь наука біологія протягом своєї історії. І вже досить давно вчені зрозуміли, що найважливішу роль в усіх життєвих процесах відіграють білки.
Символом початку життя було яйце. Ось чому білок пташинних яєць дав назву всьому класові білків.
Коли в XIX ст. відкрили, що білки - головні компоненти клітин, усі прояви життя почали пов'язувати лише з ними.
Німецький вчений Е. Гекель сказав: "Якщо ви, хіміки створите справжній білок, то він заворушиться!"

Темою нашого уроку будуть "Білки: склад і будова. Гідроліз, денатурація, кольорові реакції білків "

ІV. Вивчення нового матеріалу:

«Життя - це спосіб існування білкових тіл …»
Ф.Енгельс
1. Дослідження білків. (Повідомлення учнів)
2. Будова і склад білків
 Молекули білків утворюються у клітині організму з альфа амінокислот (20 амінокислот. Їх ще називають золотими). Вісім із амінокислот (триптофан, лейцин, ізолейцин, лізин метіонін, фенілаланін, треоніт валін ) належить до незамінних - їх людина одержує з їжею, тому що організмом вони не синтезуються.
Білки - це складні високомолекулярні природні сполуки, побудовані із залишків альфа амінокислот,з'єднаних у певній послідовності пептидним зв'язком.
Білки можна розглядати як поліпептиди (дипептиди, трипептиди...), тому що їх молекулярна маса більша за 10000.
За хімічним складом білки поділяють на:
- Прості (протеїни) - гідролізуються до амінокислот
- Складні (протеїди) - при гідролізі утворюють крім амінокислот речовини небілкової природи (вуглеводи, фосфатну кислоту, нуклеїнові кислоти)
Білки мають історичні назви. Наприклад, білок складу (C738H1166O208S2Fe)4 гемоглобін.
Структура білка (Схема «Структура білків»)
-  Первинна;
-  Вторинна;
-  Третинна;
-  Четвертинна.

Первинна − хімічна структура білка, тобто послідовність чергування амінокислотних залишків у поліпептидному ланцюгу даного білка.
Вторинна − форма поліпептидного ланцюга в просторі. Вона може бути ниткоподібною, спіралеподібною та ін. форми .
Третинна − реальна тривимірна конфігурація, утворена складанням вторинних структур (одна глобула).
Третинну структуру можна уявити собі як спіраль, яка згорнута, у свою чергу спіраллю!!!
Четвертинна − поєднання в просторі кількох макромолекул (кілька глобул).
Глобулярні білки − білки, які мають форму клубка.
3. Властивості білків
1) Денатурація − руйнування вторинної і третинної структури білка під дією нагрівання, радіації, сильних кислот, лугів, сильного струшування.
2) Кольорові реакції на білок:

v Біуретова реакція
Готуємо осад Купрум (ІІ) гідроксид: до розчину Калій гідроксиду додаємо кілька крапель розчину Купрум (ІІ) сульфату
KOH + Cu(OH)2+ K2SO4
                                                         синій осад
До розчину білка додаємо кілька крапель Купрум (ІІ) гідроксиду і спостерігаємо характерне фіолетове забарвлення.

v Ксантопротеїнова реакція
Внаслідок дії на білок концентрованої нітратної кислоти виникає жовте забарвлення, яке при додаванні лугу змінюється на оранжеве. Ця реакція доводить, що білок містить у своєму складі бензольне кільце.
4. Хімічний склад білка
Білки містять наступні хімічні елементи: C, H, O, N, S, P, Fe.
Масова частка елементів:
С − 50% - 55%
О − 19% - 24%
Н − 6,5% - 7,3%
N − 15% - 19%
S − 0,3% - 2,5%
P − 0,1% - 2%





Функції білків:
*    Структурна;
*    Транспортна;
*    Ферментативна;
*    Захисна;
*    Рецепторна;
*    Регуляторна, гормональна;
*    Скорочувальна;
*    Запасаюча;
*    Енергетична.

V. Узагальненя і систематизація учнів

ü Біологічна роль амінокислот та білків
1.                     Амінокислоти − це будівельний матеріал для білків.
2.                     Знання властивостей білків допомагає зберегти життя людям: у разі отруєння солями важких металів вживають молоко, білки якого зв’язують ці сполуки.
3.                     Білки їжі не засвоюються організмом, спочатку вони розщеплюються до амінокислот, а потім амінокислоти всмоктуються в кров, а вже з нею переноситься до клітин, де організм синтезує білки.
4.                     Організм людини не здатний синтезувати амінокислоти тому для поповнення їх запасу потрібно вживати білкову їжу.
Можемо зробити висновок, що життя напевно не було б можливим без білків.
ü Заслуховуються виступи  учнів.
VI. Підбиття підсумків уроку
Проблемне питання: «Вегетаріанство − ви за чи проти? »
«Я завжди говорив і не втомлююся
 повторювати,
що світ не міг би існувати,
якби був так просто влаштований»
Гете
VI. Домашнє завдання
Опрацювати матеріал параграфа 33  в підручнику
Вправа 237, 238,239.
ПРЕЗЕНТАЦІЯ   
https://naurok.com.ua/prezentaciya-bilki-sklad-struktura-vlastivosti-23144.html


27.04.2020 р. ХІМІЯ 9 клас
ТЕМА: ЗАСТОСУВАННЯ ВУГЛЕВОДІВ.


Тема : Застосування вуглеводів, їхня біологічна роль
 Цілі і компоненти уроку : 
   Знаннєвий компонент -систематизувати знання  учнів із теми «Вуглеводи», закріпити знання  про їх будову, фізичні та хімічні властивості; показати поширення в природі та їх біологічну роль вуглеводів; формувати здатність до самостійного здобуття знань, розвивати вміння робити висновки на основі порівняння, працювати з додатковою літературою, реактивами;                                                                                                        
    Діяльнісний компонент -розвивати навички критичного мислення через установлення причинно-наслідкових зв'язків «будова - властивості -застосування»;                                                                                                              
     Ціннісний компонент - виховувати комунікабельність, дбайливе відношення до обладнання, акуратність при роботі з реактивами, вміння працювати в команді .
Ключові компетентності: спілкування державною мовою, формування компетентностей ініціативності й підприємливості, інформаційно-цифрові, загальнокультурні, соціальні, комунікативні, здоров’язбережувальні, природничо-наукові компетентності, екологічна грамотність та уміння вчитися впродовж життя.
Базові поняття і терміни: вуглеводи, гліциди, моносахариди, дисахариди, полісахариди,молочно-кисле, масляно-кисле та спиртове бродіння.
Тип уроку: комбінований;  форма проведення - екскурсія в музей органічних речовин.                                                                                                                                  Міжпредметні зв'язки: природознавство, фізика, біологія, основи здоров’я, екологія.
Обладнання : підручник, ноутбук, презентації по темі «Вуглеводи та їх застосування та біологічна роль»; для демонстрації дослідів - мед, водний розчин меду, оцтова кислота, спиртовий розчин йоду, крохмаль, цукрова пудра, вода . йод, ; карточки із завданням, ватман , маркери.
Очікувані результати:
 учень/учениця  знає:суть поняття вуглеводи;
 характеризує: будову, властивості  вуглеводів;
 обгрунтовує :роль вуглеводів у живій природі;
 вміє : розв,язувати  розрахункові задачі з теми;
 висловлює судження :щодо значення вуглеводів у суспільному господарстві, побуті,харчуванні, охороні здоров,я;
дотримується :правил безпечного проведення лабораторних дослідів
може :ефективно працювати в групі;бути відповідальним;швидко приймати рішення;проявляти ініціативність . підприємливість, лідерські якості та екологічне мислення; спілкуватись, висловлювати власну думку та обстоювати її.
                                                            

                                                                              Епіграф
                                                                                            уроку                                                                                         
                                                                  « Розум полягає не тільки у знанні,            
                                                             але й у вмінні застосувати знання на ділі»       
                                                                                                            ( Арістотель)
                                                          Хід уроку
І. Організаційний етап
Привітання вчителя і учнів. Перевірка готовності до уроку. Перевірка присутніх.

      У світі є різні музеї: музеї історії, музеї архітектури, музеї, присвячені видатним особистостям, певним подіям… Але чи знаєте ви, що є музеї, присвячені окремим речовинам.. Наприклад, в Києві діє відомий музей води.   
       У деяких країнах – Китаї, США існують музеї, присвячені  оцту.
Ми ж вирішили створити свій власний музей органічних речовин  у нашій школі.
      Засновники музею –учні 9го класу . Вони протягом певного часу збирали інформацію про речовини, їх історію, виробництво, застосування, значення.   
      На основі зібраних матеріалів створили невеличкий музей, у який і запрошують всіх.

Щоб увійти до кожного музею слід придбати квиток. Цим квитком буде

ІІ. Актуалізація опорних знань
 Експрес-контроль за підтемою «Вуглеводи»  (вчитель хімії)
1. До якого класу органічних сполук належить речовина, формула якої
 С6Н12О6
а)
алкани;
б) вуглеводи;
в) спирти.
2. Серед наведених нижче формул укажіть формулу сахарози.
а)  С6Н12О6 
б) С12Н22О11 
в)  6Н10О5)n
3. Які з наведених нижче вуглеводів утворюються при гідролізі сахарози?
а)
глюкоза;         
б) рибоза;
в) фруктоза.       
4. Укажіть назву речовини, формула якої С12Н22О11 
а)
глюкоза;
б) гексоза;
в) сахароза.
5. Серед наведених нижче речовин укажіть природний полімер:
а) целюлоза;
б) глюкоза;
в) етиловий спирт.
6. Реактив, за допомогою якого можна визначити наявність крохмалю
в досліджуваній речовині:
а) амоніачний розчин аргентум(І) оксиду;
б) розчин сульфатної кислоти;
в) спиртовий розчин йоду. 

Слайд  Відповіді:                                                                                                                        1 – б
2 – б
3 – а, в
4 – в
5 – а
6 - в

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності
                    
Ну, що ж всі справились із завданням, отримали квиточки тож запрошуємо до музею, а до якого саме , дізнаємся із вірша…
                     
Поглянь – на городі картопля цвіте,
Зелені листочки до сонця несе.
Картопелька гарна у серпні поспіє
Фотосинтез чудовий – врожаю надія.
Край поля пшеничного стежечка в’ється,
Сил від землі колосочок нап’ється.
В кожній зернині – крохмаль і білки.
Рум’яного хліба спечемо з муки.
Спечем пироги і заваримо чай,
Поставимо фрукти… А ти, друже, знай –
У цукрі і фруктах є вуглеводи –
Усе на картинах- дарунки природи.
І меду пахудого в бочці дубовій
Добавимо ми   - щоб були всі здорові.
Про які речовини йдеться  мова  вірші?
Звичайно ж про вуглеводи
І це знають усі.

                    -Чому саме музей вуглеводів ?
Значення вуглеводів можна описати одним реченням: це речовини, без яких життя на планеті Земля не було б таким солодким.

І не лише тому,судіть самі: вуглеводи допомагають нам розв'язати безліч проблем. Вони живлять, вдягають, лікують, зігрівають, забезпечують рух, зберігають сталість внутрішнього середовища організму, беруть участь у збереженні й відтворенні спадкової інформації тощо. Тож вони по праву достойні мати свій музей.

ІV . Систематизація вивченого  матеріалу
    Тож  ознайомимося із виставковими залами:
щоб дізнатися , які виставкові зали є в нашому музеї слід пригадати вивчений матеріал і заповнити схему класифікації вуглеводів(схема надрукована у маршрутному листі, який у кожного лежить на парті).(Заготовка на дошці)
                                                Вуглеводи
            ___________           _____________          ___________
            ___________           _____________          ___________
            ___________           _____________          ___________
                                             _____________
                    
                                                  Вуглеводи
                 Моносахариди     Дисахариди     Полісахариди
                 Глюкоза                   Сахароза           Крохмаль
                 Фруктоза                 Лактоза            Целюлоза
                                                  Мальтоза                           
                      
Кодом до відкриття виставки є загальна формула вуглеводів – Сn(Н2О)m

 Оскільки ми з вами у музеї вуглеводів . то давайте пригадаємо , а що ж ми знаємо про них? (Актуалізація опорних знань учнів: метод «закінчи речення»)

-Вуглеводи  –це сполуки Карбону, Гідрогену, Оксигену, в яких співвідношення між Гідрогеном і Оксигеном  таке, як у води Сn(H2O)m.
-друга назва вуглеводів –сахариди.
-Вуглеводи як правило містять декілька гідроксогруп ОН.
- Завдяки наявності групи ОН всі вуглеводи солодкі на смак.
-Вони  є складовою частиною клітин усіх живих організмів    
 -Найвідомішими представниками вуглеводів є целюлоза, к р о х м а л ь ,        г л ю к о з а , ф р у к т о з а , с а х а р о з а .                                                                                                      
-Вперше термін "вуглеводи" запропонував професор Тартуського університету Карл Шмідт в 1844 р.
- У 1927 р. Міжнародна комісія по реформі хімічної номенклатури запропонувала термін "вуглеводи" замінити терміном "гліціди",                     однак стара назва "Робиш ти важливу справу
Випий друже смачну каву,
 А якщо  прийшов з морозу -
Наливай у склянку чай,
Та гарненько сахарозу
В чашці ложкою мішай.
І енергії заряд
Ти отримаєш ураз.

А дорослі , і малі
І глюкозу в винограді,
І лактозу в молоці,
Повсякденно люблять всі.

А крохмаль і целюлоза
Зовсім-зовсім не такі.
Якщо в чай ти їх положиш,
Несолодкі, не гіркі.
                                     
 Тож в мандрівку по музею вирушаєм
І  світ цікавий вуглеводів,
Сьогодні друзі ми пізнаєм 

Сьогодні нашими екскурсоводами будуть , ________________,
Які підготували до нашого уроку презентацію «Вуглеводи : їх застосування та біологічна роль»;
                                            Екскурсія  
І так зараз ми з вами перебуваємо у першому виставковому залі –      
                                                Моносахариди
                                 ( Презентація №1, представляють два учні)
Моносахариди — прості вуглеводи, вони не піддаються гідролізу — не розщеплюються водою на простіші вуглеводи, у них число атомів вуглецю дорівнює кількості атомів кисню. Загальна формула СnН2nОn.   До моносахаридів відносять глюкозу і фруктозу.
                    До вашої уваги експозиція «Глюкоза »
Глюкоза – формула -С6Н12О6
– біла кристалічна речовина ,
 солодка на смак, добре розчинна у воді.
Легкоплавка, tпл. = 146˚С.
         Альдегідоспирт.
Входить до складу клітинного соку рослин. Особливо багаті на глюкозу плоди винограду, з яких у 1802 р. Жозеф  Пруст  добув глюкозу , яку і дотепер часто називають виноградним цукром. У чистому вигляді глюкоза міститься в солодких ягодах і фруктах.

У природі глюкоза поряд з іншими вуглеводами утворюється в листі
 рослин у процесі фотосинтезу, що відбувається під дією сонячного світла за такою схемою:
6СО2 +6Н2О – С6Н12О6 +6О2
У процесі цієї реакції акумулюється енергія Сонця.                                       

   Глюкоза є цінним поживним продуктом. В організмі вона піддається
 складним біохімічним перетворенням, у результаті яких утворюються           вуглекислий газ і вода :
С6Н12О6+6О2- 6СО2 +6Н2О( при цьому виділяється 2870кдж/моль енергії)
Цей процес перебігає поступово, і тому енергія виділяється повільно.

 Оскільки глюкоза легко засвоюється організмом, її використовують
-у медицині як лікарський засіб при явищах серцевої слабкості та входить до  протишокових рідин;
-  широко застосовують глюкозу в кондитерській справі  для виготовлення
 мармеладу, карамелі, пряників тощо,
-у текстильній промисловості як відновник, як вихідний продукт при виробництві аскорбінової і гліконових кислот,
-для синтезу ряду похідних цукрів .


                 Велике значення  мають процеси бродіння глюкози.
Так, наприклад, при квашенні капусти,  огірків, молока відбувається молочнокисле бродіння глюкози, так само  як і при силосуванні кормів
В даному випадку утворена молочна кислота є природнім консервантом.
-Якщо ж масу, що піддається силосуванню, недостатньо ущільнити, то під впливом повітря відбувається масляно-кисле бродіння і корм стає непридатним до застосування.
- На практиці  часто використовується також спиртове бродіння глюкози, наприклад, при  виробництві вина та  пива.

                                           Експозиція «Фруктоза» :
У рослинному світі широко поширена фруктоза або фруктовий (плодовий) цукор. Формула якого С6Н12О6 — безбарвна кристалічна речовина солодкого смаку (солодше сахарози в 1,5 разу і глюкози в 3 рази),                                          t пл 102–104°С; розчинна у воді.  Кетоноспирт.
 Фруктоза міститься в солодких плодах, меді. Витягуючи з кольорових солодких плодів соки, бджоли готують падовий мед, який за хімічним складом являє собою в основному суміш глюкози і фруктози. Також фруктоза входить до складу складних цукрів, наприклад тростинного та бурякового. Калорійність фруктози аналогічна до глюкози і складає близько 4 ккал/г. Фруктозу ,в невеликих дозах, можна рекомендувати для харчування хворим на цукровий діабет, оскільки її засвоєння не супроводжується значним підвищенням рівня цукру у крові.
 Вчитель :
*Щоб перейти до слідуючого виставкового залу нам слід виконати декілька завдань відповідно до маршрутного листа, який у кожного на парті:
Завдання №1 : написати структурні формули глюкози і фруктози та вказати на їх відмінність.(робота біля дошки-два учні);
Питання усно: Які речовини ми називаємо ізомерами ?
Завдання №2: написати рівняння спиртового та молочно-кислого бродіння глюкози.
Завдання №3: написати рівняння якісної реакції на глюкозу.
Що спостерігається в процесі реакції

 Вчитель: Продовжуємо нашу екскурсію.
У другому виставковому залі представлені дисахариди:
Які речовини ми називаємо дисахаридами ? (метод мікрофон)
- Дисахариди – органічні речовини, які складаються із двох молекул моносахаридів
-Це вуглеводи, які при нагріванні з водою в присутності мінеральних кислот чи під дією ферментів піддаються гідролізу, розкладаючись на дві молекули моносахаридів.
-Легко розчиняються у воді, добре кристалізуються, солодкі на смак.
 -Як у вільному стані, так і в складі інших молекул дуже поширені в тваринних і рослинних організмах.
- Найпоширеніші дисахариди: сахароза (цукор), лактоза, мальтоза.
-  Дисахариди – цінні харчові й смакові речовини.

                        Експозиція  «Сахароза, або цукроза»
                                 ( Презентація №2, представляють два учні)
    Найважливіша з дисахаридів – сахароза або цукроза С12Н22О11                                   – дуже поширена у природі. Це хімічна назва звичайного цукру, який ще називають тростинним чи буряковим.                                                                                    Біла кристалічна речовина, солодка на смак.                                                                Добре розчинна у воді: в 100г Н2О при 0˚С – 179г сахарози,
                               а   при100˚С – 487г сахарози.
                                  tпл. =186˚С;
                                  при 190 - 200˚С утворюється карамель.
Застосування сахарози
 Сахароза застосовується:
 а) як продукт харчування;
б) у кондитерській промисловості;
в) для одержання штучного меду ;
г) для приготування вин, пива.

Експозиція  : Історія виникнення цукрової промисловості
     Історія цукру сягає корінням до глибокої давнини. Спочатку його добували тільки з цукрової тростини, батьківщина якої Індія, Китай, острови Океанії.  У ті часи з тростини вміли одержувати тільки солодкий сироп. Вже тисячу років тому розповсюджувалися чутки, що в Індії є «кам'яний мед». Це дає підставу вважати, що до того часу індійці навчилися робити твердий цукор.
     Від індійців цукрова тростина перекочувала до персів, а потім до арабів. Згодом її почали обробляти  на Канарських островах поблизу північно-західних берегів Африки. Звідси Колумб завіз її на Антильські острови, тропічний клімат яких виявився цілком сприятливим для проростання тростини. Вже у 18 столітті ці острови стали центром виробництва цукру.
     До початку 19 століття Європа споживала тростинний цукор, що ввозився з англійських колоній. Цукробурякова промисловість  на європейському континенті виникла на початку 19 століття і набула швидкого поширення, особливо в Франції та Німеччині.
 Перший цукровий завод в Росії виник у 1802 році в с. Алаб,єві Чернського повіту Тульської губернії. Дуже швидко цукроваріння поширилося на територію України. Так на початок 20-х років у 19ст. у Подільській, Чернігівській і Київській губерніях були засновані перші цукроварні.
       У 1827 році був заснований перший цукроварний завод у Бершаді Подільської губернії графом Машковським , який дуже ретельно вивчав дану галузь промисловості у Франції у 1826 році (місцевий завод). В 30-х роках на Україні вже працює 6 цукроварень, а в 40-х  - на Україні налічується 2/3 усіх цукрових заводів тодішньої царської Росії.

           Слідуюча    експозиція «Лактоза і мальтоза»
     Лактоза, що виражається формулою C12H22O11,                                                                              є вуглеводом, який міститься в молоці ссавців, вона присутня в ньому в кількості близько 2 - 8%. Вперше лактоза була виявлена Фабріціо Бартолетті в 1619 році. Лактоза відрізняється від інших цукрів відсутністю гігроскопічності. Значення лактози дуже велике, тому що вона є важливою живильною речовиною, особливо для організму людини і тварин.
Мальтоза (від англ. Malt — солод) - солодовий цукор, природний дисахарид, що складається з двох залишків глюкози; міститься у великих кількостях в пророслих зернах (солоді) ячменю, жита та інших зернових; виявлена також у томатах, в пилку та нектарі ряду рослин. Входить до складу деяких марок пива.

Вчитель :
**Звернемося знову до нашого маршрутного листа і виконаємо завдання:
Завдання №4.Вказати основну відмінність між сахарозою та лактозою.
Завдання №5.Здійснити перетворення:сахароза - глюкоза – етанол – хлор етан
Завдання №6. «Здивуй мене» Цікаві факти про цукор (підготовлені дома)
-У Індії ще 2000 років тому виробляли кристалічний цукор з очерету. Коли Олександр Македонський дістався до індійської території, він був здивований процесом отримання меду без використання бджіл (тобто, штучного меду з цукру).
-У 1747 році німецький хімік Андреас Маргаф  виявив, що цукор в цукровому буряці ідентичний такому в цукровій тростині. Це відкриття відкрило дорогу виробництву цукру в північних регіонах – перший цукровий завод, одержуючий цукор з буряка, запрацював в 1802 році.
-Вживання зайвої кількості цукру може привести до появи зморшок через те, що цукор відкладається про запас в колаген шкіри, роблячи її менш еластичною. Хороша новина – якщо зменшити споживання цукру, то цей процес звертається назад.
-Цукор зміцнює асфальт. Також він уповільнює застигання готового бетону і клею.
-Цукор використовується при виготовленні чорнила і фарб для принтерів.
-Ви можете за один присід з’їсти 16 кубиків цукру? А знаєте, що в 500 мл кока-коли знаходиться еквівалент 16 кубиків цукру, і при її вживанні увесь цей цукор в розчиненому виді потрапляє у ваш шлунок.
-Якщо змішати глюкозу, кукурудзяний сироп і селітру, вийде один з видів ракетного палива, яке використовується любителями модельного ракетобудування.
Завдання №7. Задача. Яка маса спирту утвориться при спиртовому бродінні 360г глюкози.
          Слідуючий -    виставковий зал «Полісахариди»
Які речовини ми називаємо полісахаридами?
-Полісахариди , це природні полімери , загальна формула яких (С6Н10О5)п
-Полісахариди -волокнисті або аморфні речовини,без смаку, нерозчинні у воді.
-Важливі представники полісахаридів — крохмаль і целюлоза.
-Їх молекули побудовані з мономерних ланок — (С6Н10О5)nякі є залишками молекул глюкози, що втратили молекулу води.

                                     Експозиція «Крохмаль»
                               

      Формула (С6Н10О5)п . Крохмаль  являє собою білий сипучий порошок, не має смаку, при стиску видає характерний скрип. Крахмалю властива добра розчинність в гарячій воді. У холодній воді не розчиняється.  Має властивості клейстеру або гелю.
       Крохмаль-рослинний полісахарид, утворюється в рослинах із глюкози і накопичується в коренях, бульбах і насінні. Він є основним вуглеводом продуктів харчування.
 Так, у борошні міститься 75–80 % крохмалю, в картоплі — 25 % і т. д.
 Безпосередньо він організмом не засвоюється, його енергетична цінність
 складає близько 16,8 кДж/моль.
     Крохмаль є цінним поживним продуктом. Щоб полегшити його за -своєння, продукти, що містять крохмаль, піддають дії високої температури, тобто картоплю варять, хліб печуть. Під дією ферментів відбувається гідроліз крохмалю, який починається вже при пережовуванні їжі в роті,  триває в шлунку й кишечнику. Глюкоза, що утворюється в результаті гідролізу, усмоктується в кров і надходить у печінку, а звідти — в усі тканини організму. Надлишок глюкози відкладається в печінці у вигляді високомолекулярного вуглеводу глікогену («тваринний крохмаль»), що знову  гідролізується до глюкози у міру витрати її клітинами організму.
  У промисловості крохмаль шляхом гідролізу перетворюють на патоку
 і глюкозу.
-Якщо гідроліз крохмалю не доводити до кінця, то утворюється
 суміш декстрину з глюкозою — патока, яку застосовують у кондитерській
 промисловості.
- Отримані за допомогою крохмалю декстрини використовуються як клей,  для загустіння фарб при нанесенні малюнків на тканину.
 - Крохмаль застосовують для накрохмалювання білизни.
 - Крохмаль і його похідні також застосовуються при виробництві паперу, текстильних виробів, у ливарному та інших виробництвах, а також
 у фармацевтичній промисловості.
 - Великі об’єми крохмалю витрачаються на виробництво етилового спирту. У цьому процесі спочатку крохмаль піддають гідролізу під дією ферментів солоду, а продукт гідролізу — бродінню в присутності дріжджів
 з утворенням спирту.
                                    Експозиція «Целюлоза»
- Целюлоза, формула(С6Н10О5)п  — основна речовина рослинних клітин:      
 деревина складається з неї на 50 %,  а бавовна і льон — це майже чиста целюлоза.
  - Організм людини і багатьох інших тварин (окрім жуйних тварин і кроликів) не  здатні перетравлювати целюлозу.
   - Хоча крохмаль і целюлоза мають однаковий хімічний склад, завдяки різній будові молекул вони виконують різні функції в організмі: крохмаль — поживна речовина, а целюлоза — міцний  будівельний матеріал.

         Целюлоза використовується людиною з дуже давніх часів.
 - Спочатку застосовували деревину як горючий і будівельний матеріал;
-  потім бавовняні, лляні та інші волокна почали використовувати як текстильну сировину.
 - Основна галузь, у якій використовується целюлоза,— паперова. Папір
 складається в основному з целюлози, яку з цією метою виділяють із дере-вини. Це тонкий шар волокон клітковини, спресованих і проклеєних для
 створення механічної міцності та гладкої поверхні.
- Целюлозу використовують також у виробництві штучних волокон і вибу-хових речовин.
- Із майже чистої целюлози виготовляють дуже міцну плівку —  целофан.    
 - Обробкою целюлози оцтовою кислотою добувають ацетилцелюлозу,
 з якої виготовляють ацетатне волокно (штучний шовк) та кіно- і фотоплівку.
     - Целюлоза використовується також для отримання скипидару, деревного
 вугілля, оцтової кислоти, метану, каніфолі, смоли, глюкози, кормових дріж-джів, бездимного пороху та ін.

Вчитель
 *** Звернемось знову до нашого маршрутного листа та виконаємо завдання
Завдання №7  Написати реакцію горіння целюлози
Завдання №8  Добування етилового спирту із крохмалю
Задача: на святкуванні дня народження у подруги Наталка з,їла два кусочки торта, вміст цукру у них складав 50г цукру. Обчисліть кількість енергії, яку отримав організм дівчинки якщо 1 г глюкози вивільняє 4 ккал енергії

Вжитковий експеримент – визначення якості меду:                                                       Зараз ми проведемо дослід по визначенню якості меду.
Мед – цінний харчовий продукт ,до складу якого входять глюкоза та фруктоза. Є кілька способів розрізнити неякісний мед.  Щоб визначити якість меду слід опустити в мед ложку,  справжній - накручується на неї, а розбавлений обтікає.
 Але густоти деякі продавці можуть досягати за рахунок додавання крохмалю ,борошна чи крейди. Тоді фальсифікат видасть або крапля йоду - мед посиніє, або оцтова есенція - коли її крапнути в розведений у воді мед, підробка зрадницьки зашипить.
Беремо пробірку №1 і додаємо до розчину меду декілька крапель спиртового розчину йоду що спостерігаємо -  розчин посинів, що свідчить про наявність крохмалю у розчині.
Беремо пробірку №2 і додаємо теж декілька крапель йоду – видимих змін немає
Беремо пробірку №3 і додаємо декілька крапель оцтової кислоти , що спостерігаємо – розчин шипить, що говорить про наявність крейди у розчині.
Беремо пробірку №4 і додаємо теж декілька  крапель оцтової кислоти – ознак реакції немає
Висновок : у пробірці №1 і №3 були домішки, про що свідчить зміна забарвлення та виділення газу.
Цікаво?
Глюкоза - одна з головних складових меду. У весільному обряді на  Україні  батьки молодих  на другий день весілля частували всіх  паточним медом як символом солодкого життя та міцного здоров'я.
  
Вчитель
Ось і закінчилася наша екскурсія по музею, зараз запрошую вас до конферец-залу для обговорення теми
                                    «Користь і шкода вуглеводів»
Історик:    Потреба в солодких речовинах завжди існувала в люд­ській природі, і  з найвіддаленіших часів жителям теплих країн були відомі рослини, що мали солодкий смак. Але першим у часі цукристим матеріалом, який вживали в їжу  ще в доісторичні часи та який був предметом обміну, а потім торгівлі, був  мед -  продукт, який бджоли вилучають із квітів рослин.
З часом на зміну йому прийшов цукор. Історичні джерела свідчать, що виробництво кристалічного цукру із цукрової тростини виникло в Східній Індії ще в 4 ст. до н. є. До речі, сам термін «цукор» або сахар походить від індуського «саркара».
Кондитер : Цукор — незамінний продукт і за обіднім столом, і в туристському поході, і під час занять спортом. Це не тільки постійний супутник уранішнього чаю чи кави, а й важливий компонент тістечок, тортів, печива, цукерок на будь-якому святі. Задоволення від споживання цих страв зумовлено значною мірою солодким смаком цукру. Цукор є харчовим продуктом і сировиною в кондитерській, хлібопекарській, консервній, молочній  та інших галузях харчової промисловості.
Фізіолог :В організмі вуглеводи виконують такі функції:
 -Є основним джерелом енергії в організмі. Під час окиснення 1г глюкози виділяється 16,9 кДж (4ккал) енергії.
 -Забезпечують всі енергетичні витрати мозку (мозок поглинає близько 70% глюкози, що виділяється печінкою)
 -Беруть участь у синтезі молекул АТФ, ДНК і РНК.
-Регулюють обмін білків і жирів. -У комплексі з білками вони утворюють деякі ферменти і гормони, секрети слинних та інших утворюючих слиз залоз, а також інші сполуки.
 -Харчові волокна покращують роботу травної системи і виводять з організму шкідливі речовини, пектини стимулюють процес травлення.
   -Вуглеводи у комплексі з білками входять до складу хрящових тканин, виконуючи опорну функцію.

Лікар: Як уважають фахівці, солодкий смак за лікувальним впливом на організм людини — найсильніший, він сприяє травленню, загоюванню ран, довголіттю.
-Здатність засвоювати глюкозу притаманна всім клітинам тваринних організмів. Ця сполука - універсальна поживна речовина й протиотрута водночас. Тому її використовують для ін'єкцій під час харчових отруєнь, інфекційних захворювань тощо, зокрема шлунково-кишкових.
-Збереження стабільного рівня глюкози в крові дуже важливе для нормальної життєдіяльності організмів. Тому в людини й багатьох тварин снує складна система гормональної регуляції вуглеводного обміну. Його порушення є причиною виникнення важких хвороб, насамперед цукрового діабету. Тому важливо не лише збалансувати вживання вуглеводів, а й регулярно перевіряти рівень глюкози в крові. Для цього слід періодично звертатися до лікарів.

Фармацевт :
         Також слід пам'ятати, що при надмірному надходженні в організм вуглеводи можуть виконувати і негативну роль.
- Надлишок даних речовин здатний перетворюватися в жири і відкладатися у вигляді жирової тканини, формуючи надлишкову вагу тіла. Особливо легко сприяє ожирінню такий вуглевод як цукор,
- Встановлено, що при надмірному надходженні цукру посилюється перетворення в жир всіх харчових речовин (крохмалю, жиру, їжі, частково і білка).
- Надмірне надходження цукру при харчуванні веде до підвищення рівня холестерину в крові, а також сприяє розвитку карієсу зубів.
- Негативну роль солодких продуктів харчування, що містять цукор, можна зменшити за рахунок їх заміни стравами, приготованими на основі інших вуглеводів, що становлять основу солодкуватого смаку меду, фруктів і ягід.

Дієтолог:
-Частка вуглеводів у харчуванні людини вважається оптимальною в кількості 56% від усієї калорійності добового раціону.
-Враховуючи, що 1 грам вуглеводів дає при розщепленні в організмі 4 кілокалорії, а меню для дорослої людини  має забезпечувати 2600 - 3000 кілокалорій на добу, то, відповідно, за рахунок вуглеводів повинно поставлятися приблизно 1500-1700 кілокалорій. Дана енергетична цінність відповідає 375 -425 грам вуглеводів.
     Отже, роль вуглеводів в справі формування раціонального харчування при веденні здорового способу життя дуже висока. Грамотне складання раціону з урахуванням необхідної кількості даних компонентів харчування забезпечить хороше самопочуття і сприятиме профілактиці ряду захворювань.

V. Осмислення об’єктивних зв’язків і взаємозалежності у вивченому матеріалі
Інтерактивна вправа -«Дерево пізнання»
- спільний пошук членами групи ( історик, фізіолог, лікар, фармацевт, дієтолог) узгодженого рішення про значення вуглеводів, їх роль :шкоду від надмірного вживання та раціональне, дієтичне харчування (виготовлення схеми на ватмані та презентація біля дошки)

  VІ. Підсумки уроку
-         Знання, що ви отримали на уроках біології та хімії, допомогли нам опрацювати тему сьогоднішнього уроку.
-         Ваші враження від уроку (прийом –« одним словом»)
Одним словом – зрозуміло, цікаво, доступно, практично, пізнавально, трішки хвилююче, дружньо(бо ми працювали разом).
-         Складання сенкану «Вуглеводи»

VІІ. Повідомлення домашнього завдання
-повторити   §30-32.
- творче завдання: хімія борщу.(повторити загальновживані формули органічних і деяких неорганічних речовин)

- за бажанням: скласти кросворд про використання вуглеводів

ПРЕЗЕНТАЦІЯ:https://naurok.com.ua/prezentaciya-vuglevodi-9-klas-30519.html


17.04.2020 р. ХІМІЯ 9 КЛАС
ТЕМА: ВУГЛЕВОДИ. ГЛЮКОЗА І САХАРОЗА.


Тема уроку. Вуглеводи. Глюкоза й сахароза. Будова, властивості, застосування
Цілі уроку: ознайомити учнів із класифікацією вуглеводів, їх фізичними властивостями; дати уявлення про будову молекул глюкози, сахарози; показати поширення вуглеводів у природі, їх біологічну роль, застосування.
Тип уроку: комбінований урок засвоєння знань, умінь і навичок і творчого застосування їх на практиці.
Форми роботи: розповідь учителя, евристична бесіда, лабораторна робота.
Лабораторний дослід 11. Взаємодія глюкози з купрум(ІІ) гідроксидом.
ХІД УРОКУ
I. Організація класу
II. Перевірка домашнього завдання.
Актуалізація опорних знань
Завдання для обговорення записуються або проектуються на дошці.
1) З перелічених сполук виберіть ті, що можуть утворюватися в результаті гідролізу жирів:
а) одноатомні спирти;      
б) гліцерин;
в) етиленгліколь;      
г) мурашина кислота;
д) пальмітинова кислота.
2) Як зміниться температура плавлення жиру зі збільшенням умісту ненасичених кислот?
3) Масляно-ізоаміловий естер має запах ананасів. Напишіть формулу цього естеру, запропонуйте спосіб його практичного використання.
4) Напишіть структурні формули двох можливих ізомерів жиру, до складу якого входять один залишок пальмітинової та два залишки стеаринової кислоти.
5) Поясніть, чому після висихання розлитої рослинної олії вона не змивається водою та звичайними мийними засобами. Де використовується ця властивість рослинної олії?
6) Чому жири належать до біологічно активних речовин?
7) Які ще біологічно активні речовини ви знаєте з курсу біології?

ІІІ. Вивчення нового матеріалу
1. Вуглеводи. Будова, фізичні властивості
Розповідь учителя
Сьогодні ми говоритимемо про вуглеводи — складні оксигеновмісні органічні сполуки.
Вуглеводи — найважливіші природні сполуки, що характеризуються біологічною активністю, відіграють важливу роль у житті рослин, тварин, людини.
Свою назву одержали через початкові уявлення про склад вуглеводів як сполук Карбону з водою: Cx(H2O)y. Ця назва збереглася дотепер, хоча доведено складну будову вуглеводів.
У рослинах міститься до 80 % вуглеводів, в організмі тварин і людини — до 20 %. їжа людини на 70 % складається з вуглеводів.
2. Глюкоза
Розповідь учителя
Найпростіший представник вуглеводів — глюкоза, має молекулярну формулу C6H12O6. За своєю будовою глюкоза — складна багатофункціональна сполука, що містить п’ять гідроксильних груп і одну альдегідну групу (-COH):
або
Як показали дослідження, у розчині глюкози є молекули лінійної й циклічної будови.
До якого класу органічних сполук можна зарахувати глюкозу? (Багатоатомні спирти, альдегіди)
Наявність функціональної групи -COH дозволяє зарахувати глюкозу до класу альдегідів. Отже, глюкоза — альдегідоспирт.
Розгляньмо схему ізомеризації молекули глюкози:
Глюкоза — цінна поживна речовина. У результаті її окиснення в тканинах вивільняється енергія, необхідна для нормальної життєдіяльності організмів. Реакцію окиснення можна описати сумарним рівнянням:
C6H12O6 + 6O 6CO2 + 6H2O
Глюкоза застосовується в медицині для приготування лікувальних препаратів, консервування крові, внутрішньовенного вливання тощо. Вона широко застосовується в кондитерському виробництві, у виробництві дзеркал та іграшок (сріблення). Нею користуються під час фарбування й апретування тканин і шкір.
Як довести, що глюкоза має п’ять гідроксильних груп?
3. Лабораторний дослід 11. Взаємодія глюкози з купрум(II) гідроксидом
Приготуємо купрум(ІІ) гідроксид, додамо до одержаного осаду розчин глюкози. Що спостерігаємо? Про що свідчать розчинення і яскраво-синє забарвлення розчину? (Глюкоза — багатоатомний спирт)
Тепер, дотримуючись правил нагрівання, підігріємо пробірку. Що спостерігаємо? Зміна забарвлення пов’язана з відновними властивостями альдегідної групи. Рівняння можна сумарно записати так:
Купрум(І) оксид яскраво-оранжевого кольору. Цю реакцію використовують як якісну реакцію на глюкозу.
Глюкоза завдяки наявності альдегідної групи окиснюється амоніаковим розчином аргентум оксиду (реакція «срібного дзеркала») або купрум(ІІ) гідроксидом (якісні реакції):
Як альдегід глюкоза вступає в реакції приєднання (відновлюється):
Важливе значення для життєдіяльності людини й тварин мають реакції бродіння глюкози.
Спиртове бродіння:
Молочнокисле бродіння:
4. Сахароза — представник дисахаридів, має молекулярну формулу C12H22O11 і являє собою сполучення двох молекул: глюкози та фруктози
У яких рослинах міститься багато цукру?
Сахароза називається буряковим цукром, тому що міститься в цукровому буряку й цукровій тростині. (Розглянемо структурну формулу молекули сахарози на проекторі або в підручнику.)
Яку роль для людини відіграє сахароза?
Її важлива властивість — здатність до гідролізу з утворенням глюкози й фруктози:
Ця хімічна реакція використовується для одержання штучного меду.
5. Фізичні властивості глюкози й сахарози
Білі кристалічні речовини, добре розчинні у воді, мають низькі температури плавлення (tпл(глюкоза) = 146 °С, tпл(сахароза) = 186 °С (розклад)).

IV. Первинне застосування набутих знань
(керована практика)
Самостійно запишіть рівняння реакції горіння глюкози й сахарози.
Подумайте, де ми вивчали таку реакцію? Ця реакція оборотна реакції фотосинтезу. Отже, через вуглеводи в живі організми потрапляє енергія.

V. Підбиття підсумків уроку
Підбиваємо підсумки уроку, оцінюємо роботу учнів на уроці
VI. Домашнє завдання
Опрацювати матеріал параграфа 31, відповісти на запитання до нього, виконати вправу 230


 

                

 
 

Робиш ти важливу справу
Випий друже смачну каву,
 А якщо  прийшов з морозу -
Наливай у склянку чай,
Та гарненько сахарозу
В чашці ложкою мішай.
І енергії заряд
Ти отримаєш ураз.

А дорослі , і малі
І глюкозу в винограді,
І лактозу в молоці,
Повсякденно люблять всі.

А крохмаль і целюлоза
Зовсім-зовсім не такі.
Якщо в чай ти їх положиш,
Несолодкі, не гіркі.
                                     
 Тож в мандрівку по музею вирушаєм
І  світ цікавий вуглеводів,
Сьогодні друзі ми пізнаєм 

Сьогодні нашими екскурсоводами будуть , ________________,
Які підготували до нашого уроку презентацію «Вуглеводи : їх застосування та біологічна роль»;
                                            Екскурсія  
І так зараз ми з вами перебуваємо у першому виставковому залі –      
                                                Моносахариди
                                 ( Презентація №1, представляють два учні)
Моносахариди — прості вуглеводи, вони не піддаються гідролізу — не розщеплюються водою на простіші вуглеводи, у них число атомів вуглецю дорівнює кількості атомів кисню. Загальна формула СnН2nОn.   До моносахаридів відносять глюкозу і фруктозу.
                    До вашої уваги експозиція «Глюкоза »
Глюкоза – формула -С6Н12О6
– біла кристалічна речовина ,
 солодка на смак, добре розчинна у воді.
Легкоплавка, tпл. = 146˚С.
         Альдегідоспирт.
Входить до складу клітинного соку рослин. Особливо багаті на глюкозу плоди винограду, з яких у 1802 р. Жозеф  Пруст  добув глюкозу , яку і дотепер часто називають виноградним цукром. У чистому вигляді глюкоза міститься в солодких ягодах і фруктах.

У природі глюкоза поряд з іншими вуглеводами утворюється в листі
 рослин у процесі фотосинтезу, що відбувається під дією сонячного світла за такою схемою:
6СО2 +6Н2О – С6Н12О6 +6О2
У процесі цієї реакції акумулюється енергія Сонця.                                       

   Глюкоза є цінним поживним продуктом. В організмі вона піддається
 складним біохімічним перетворенням, у результаті яких утворюються           вуглекислий газ і вода :
С6Н12О6+6О2- 6СО2 +6Н2О( при цьому виділяється 2870кдж/моль енергії)
Цей процес перебігає поступово, і тому енергія виділяється повільно.

 Оскільки глюкоза легко засвоюється організмом, її використовують
-у медицині як лікарський засіб при явищах серцевої слабкості та входить до  протишокових рідин;
-  широко застосовують глюкозу в кондитерській справі  для виготовлення
 мармеладу, карамелі, пряників тощо,
-у текстильній промисловості як відновник, як вихідний продукт при виробництві аскорбінової і гліконових кислот,
-для синтезу ряду похідних цукрів .


                 Велике значення  мають процеси бродіння глюкози.
Так, наприклад, при квашенні капусти,  огірків, молока відбувається молочнокисле бродіння глюкози, так само  як і при силосуванні кормів
В даному випадку утворена молочна кислота є природнім консервантом.
-Якщо ж масу, що піддається силосуванню, недостатньо ущільнити, то під впливом повітря відбувається масляно-кисле бродіння і корм стає непридатним до застосування.
- На практиці  часто використовується також спиртове бродіння глюкози, наприклад, при  виробництві вина та  пива.

                                           Експозиція «Фруктоза» :
У рослинному світі широко поширена фруктоза або фруктовий (плодовий) цукор. Формула якого С6Н12О6 — безбарвна кристалічна речовина солодкого смаку (солодше сахарози в 1,5 разу і глюкози в 3 рази),                                          t пл 102–104°С; розчинна у воді.  Кетоноспирт.
 Фруктоза міститься в солодких плодах, меді. Витягуючи з кольорових солодких плодів соки, бджоли готують падовий мед, який за хімічним складом являє собою в основному суміш глюкози і фруктози. Також фруктоза входить до складу складних цукрів, наприклад тростинного та бурякового. Калорійність фруктози аналогічна до глюкози і складає близько 4 ккал/г. Фруктозу ,в невеликих дозах, можна рекомендувати для харчування хворим на цукровий діабет, оскільки її засвоєння не супроводжується значним підвищенням рівня цукру у крові.
 Вчитель :
*Щоб перейти до слідуючого виставкового залу нам слід виконати декілька завдань відповідно до маршрутного листа, який у кожного на парті:
Завдання №1 : написати структурні формули глюкози і фруктози та вказати на їх відмінність.(робота біля дошки-два учні);
Питання усно: Які речовини ми називаємо ізомерами ?
Завдання №2: написати рівняння спиртового та молочно-кислого бродіння глюкози.
Завдання №3: написати рівняння якісної реакції на глюкозу.
Що спостерігається в процесі реакції

 Вчитель: Продовжуємо нашу екскурсію.
У другому виставковому залі представлені дисахариди:
Які речовини ми називаємо дисахаридами ? (метод мікрофон)
- Дисахариди – органічні речовини, які складаються із двох молекул моносахаридів
-Це вуглеводи, які при нагріванні з водою в присутності мінеральних кислот чи під дією ферментів піддаються гідролізу, розкладаючись на дві молекули моносахаридів.
-Легко розчиняються у воді, добре кристалізуються, солодкі на смак.
 -Як у вільному стані, так і в складі інших молекул дуже поширені в тваринних і рослинних організмах.
- Найпоширеніші дисахариди: сахароза (цукор), лактоза, мальтоза.
-  Дисахариди – цінні харчові й смакові речовини.

                        Експозиція  «Сахароза, або цукроза»
                                 ( Презентація №2, представляють два учні)
    Найважливіша з дисахаридів – сахароза або цукроза С12Н22О11                                   – дуже поширена у природі. Це хімічна назва звичайного цукру, який ще називають тростинним чи буряковим.                                                                                    Біла кристалічна речовина, солодка на смак.                                                                Добре розчинна у воді: в 100г Н2О при 0˚С – 179г сахарози,
                               а   при100˚С – 487г сахарози.
                                  tпл. =186˚С;
                                  при 190 - 200˚С утворюється карамель.
Застосування сахарози
 Сахароза застосовується:
 а) як продукт харчування;
б) у кондитерській промисловості;
в) для одержання штучного меду ;
г) для приготування вин, пива.

Експозиція  : Історія виникнення цукрової промисловості
     Історія цукру сягає корінням до глибокої давнини. Спочатку його добували тільки з цукрової тростини, батьківщина якої Індія, Китай, острови Океанії.  У ті часи з тростини вміли одержувати тільки солодкий сироп. Вже тисячу років тому розповсюджувалися чутки, що в Індії є «кам'яний мед». Це дає підставу вважати, що до того часу індійці навчилися робити твердий цукор.
     Від індійців цукрова тростина перекочувала до персів, а потім до арабів. Згодом її почали обробляти  на Канарських островах поблизу північно-західних берегів Африки. Звідси Колумб завіз її на Антильські острови, тропічний клімат яких виявився цілком сприятливим для проростання тростини. Вже у 18 столітті ці острови стали центром виробництва цукру.
     До початку 19 століття Європа споживала тростинний цукор, що ввозився з англійських колоній. Цукробурякова промисловість  на європейському континенті виникла на початку 19 століття і набула швидкого поширення, особливо в Франції та Німеччині.
 Перший цукровий завод в Росії виник у 1802 році в с. Алаб,єві Чернського повіту Тульської губернії. Дуже швидко цукроваріння поширилося на територію України. Так на початок 20-х років у 19ст. у Подільській, Чернігівській і Київській губерніях були засновані перші цукроварні.
       У 1827 році був заснований перший цукроварний завод у Бершаді Подільської губернії графом Машковським , який дуже ретельно вивчав дану галузь промисловості у Франції у 1826 році (місцевий завод). В 30-х роках на Україні вже працює 6 цукроварень, а в 40-х  - на Україні налічується 2/3 усіх цукрових заводів тодішньої царської Росії.

           Слідуюча    експозиція «Лактоза і мальтоза»
     Лактоза, що виражається формулою C12H22O11,                                                                              є вуглеводом, який міститься в молоці ссавців, вона присутня в ньому в кількості близько 2 - 8%. Вперше лактоза була виявлена Фабріціо Бартолетті в 1619 році. Лактоза відрізняється від інших цукрів відсутністю гігроскопічності. Значення лактози дуже велике, тому що вона є важливою живильною речовиною, особливо для організму людини і тварин.
Мальтоза (від англ. Malt — солод) - солодовий цукор, природний дисахарид, що складається з двох залишків глюкози; міститься у великих кількостях в пророслих зернах (солоді) ячменю, жита та інших зернових; виявлена також у томатах, в пилку та нектарі ряду рослин. Входить до складу деяких марок пива.

Вчитель :
**Звернемося знову до нашого маршрутного листа і виконаємо завдання:
Завдання №4.Вказати основну відмінність між сахарозою та лактозою.
Завдання №5.Здійснити перетворення:сахароза - глюкоза – етанол – хлор етан
Завдання №6. «Здивуй мене» Цікаві факти про цукор (підготовлені дома)
-У Індії ще 2000 років тому виробляли кристалічний цукор з очерету. Коли Олександр Македонський дістався до індійської території, він був здивований процесом отримання меду без використання бджіл (тобто, штучного меду з цукру).
-У 1747 році німецький хімік Андреас Маргаф  виявив, що цукор в цукровому буряці ідентичний такому в цукровій тростині. Це відкриття відкрило дорогу виробництву цукру в північних регіонах – перший цукровий завод, одержуючий цукор з буряка, запрацював в 1802 році.
-Вживання зайвої кількості цукру може привести до появи зморшок через те, що цукор відкладається про запас в колаген шкіри, роблячи її менш еластичною. Хороша новина – якщо зменшити споживання цукру, то цей процес звертається назад.
-Цукор зміцнює асфальт. Також він уповільнює застигання готового бетону і клею.
-Цукор використовується при виготовленні чорнила і фарб для принтерів.
-Ви можете за один присід з’їсти 16 кубиків цукру? А знаєте, що в 500 мл кока-коли знаходиться еквівалент 16 кубиків цукру, і при її вживанні увесь цей цукор в розчиненому виді потрапляє у ваш шлунок.
-Якщо змішати глюкозу, кукурудзяний сироп і селітру, вийде один з видів ракетного палива, яке використовується любителями модельного ракетобудування.
Завдання №7. Задача. Яка маса спирту утвориться при спиртовому бродінні 360г глюкози.
          Слідуючий -    виставковий зал «Полісахариди»
Які речовини ми називаємо полісахаридами?
-Полісахариди , це природні полімери , загальна формула яких (С6Н10О5)п
-Полісахариди -волокнисті або аморфні речовини,без смаку, нерозчинні у воді.
-Важливі представники полісахаридів — крохмаль і целюлоза.
-Їх молекули побудовані з мономерних ланок — (С6Н10О5)n- які є залишками молекул глюкози, що втратили молекулу води.

                                     Експозиція «Крохмаль»
                               

      Формула (С6Н10О5)п . Крохмаль  являє собою білий сипучий порошок, не має смаку, при стиску видає характерний скрип. Крахмалю властива добра розчинність в гарячій воді. У холодній воді не розчиняється.  Має властивості клейстеру або гелю.
       Крохмаль-рослинний полісахарид, утворюється в рослинах із глюкози і накопичується в коренях, бульбах і насінні. Він є основним вуглеводом продуктів харчування.
 Так, у борошні міститься 75–80 % крохмалю, в картоплі — 25 % і т. д.
 Безпосередньо він організмом не засвоюється, його енергетична цінність
 складає близько 16,8 кДж/моль.
     Крохмаль є цінним поживним продуктом. Щоб полегшити його за -своєння, продукти, що містять крохмаль, піддають дії високої температури, тобто картоплю варять, хліб печуть. Під дією ферментів відбувається гідроліз крохмалю, який починається вже при пережовуванні їжі в роті,  триває в шлунку й кишечнику. Глюкоза, що утворюється в результаті гідролізу, усмоктується в кров і надходить у печінку, а звідти — в усі тканини організму. Надлишок глюкози відкладається в печінці у вигляді високомолекулярного вуглеводу глікогену («тваринний крохмаль»), що знову  гідролізується до глюкози у міру витрати її клітинами організму.
  У промисловості крохмаль шляхом гідролізу перетворюють на патоку
 і глюкозу.
-Якщо гідроліз крохмалю не доводити до кінця, то утворюється
 суміш декстрину з глюкозою — патока, яку застосовують у кондитерській
 промисловості.
- Отримані за допомогою крохмалю декстрини використовуються як клей,  для загустіння фарб при нанесенні малюнків на тканину.
 - Крохмаль застосовують для накрохмалювання білизни.
 - Крохмаль і його похідні також застосовуються при виробництві паперу, текстильних виробів, у ливарному та інших виробництвах, а також
 у фармацевтичній промисловості.
 - Великі об’єми крохмалю витрачаються на виробництво етилового спирту. У цьому процесі спочатку крохмаль піддають гідролізу під дією ферментів солоду, а продукт гідролізу — бродінню в присутності дріжджів
 з утворенням спирту.
                                    Експозиція «Целюлоза»
- Целюлоза, формула(С6Н10О5)п  — основна речовина рослинних клітин:      
 деревина складається з неї на 50 %,  а бавовна і льон — це майже чиста целюлоза.
  - Організм людини і багатьох інших тварин (окрім жуйних тварин і кроликів) не  здатні перетравлювати целюлозу.
   - Хоча крохмаль і целюлоза мають однаковий хімічний склад, завдяки різній будові молекул вони виконують різні функції в організмі: крохмаль — поживна речовина, а целюлоза — міцний  будівельний матеріал.

         Целюлоза використовується людиною з дуже давніх часів.
 - Спочатку застосовували деревину як горючий і будівельний матеріал;
-  потім бавовняні, лляні та інші волокна почали використовувати як текстильну сировину.
 - Основна галузь, у якій використовується целюлоза,— паперова. Папір
 складається в основному з целюлози, яку з цією метою виділяють із дере-вини. Це тонкий шар волокон клітковини, спресованих і проклеєних для
 створення механічної міцності та гладкої поверхні.
- Целюлозу використовують також у виробництві штучних волокон і вибу-хових речовин.
- Із майже чистої целюлози виготовляють дуже міцну плівку —  целофан.    
 - Обробкою целюлози оцтовою кислотою добувають ацетилцелюлозу,
 з якої виготовляють ацетатне волокно (штучний шовк) та кіно- і фотоплівку.
     - Целюлоза використовується також для отримання скипидару, деревного
 вугілля, оцтової кислоти, метану, каніфолі, смоли, глюкози, кормових дріж-джів, бездимного пороху та ін.

Вчитель
 *** Звернемось знову до нашого маршрутного листа та виконаємо завдання
Завдання №7  Написати реакцію горіння целюлози
Завдання №8  Добування етилового спирту із крохмалю
Задача: на святкуванні дня народження у подруги Наталка з,їла два кусочки торта, вміст цукру у них складав 50г цукру. Обчисліть кількість енергії, яку отримав організм дівчинки якщо 1 г глюкози вивільняє 4 ккал енергії

Вжитковий експеримент – визначення якості меду:                                                       Зараз ми проведемо дослід по визначенню якості меду.
Мед – цінний харчовий продукт ,до складу якого входять глюкоза та фруктоза. Є кілька способів розрізнити неякісний мед.  Щоб визначити якість меду слід опустити в мед ложку,  справжній - накручується на неї, а розбавлений обтікає.
 Але густоти деякі продавці можуть досягати за рахунок додавання крохмалю ,борошна чи крейди. Тоді фальсифікат видасть або крапля йоду - мед посиніє, або оцтова есенція - коли її крапнути в розведений у воді мед, підробка зрадницьки зашипить.
Беремо пробірку №1 і додаємо до розчину меду декілька крапель спиртового розчину йоду що спостерігаємо -  розчин посинів, що свідчить про наявність крохмалю у розчині.
Беремо пробірку №2 і додаємо теж декілька крапель йоду – видимих змін немає
Беремо пробірку №3 і додаємо декілька крапель оцтової кислоти , що спостерігаємо – розчин шипить, що говорить про наявність крейди у розчині.
Беремо пробірку №4 і додаємо теж декілька  крапель оцтової кислоти – ознак реакції немає
Висновок : у пробірці №1 і №3 були домішки, про що свідчить зміна забарвлення та виділення газу.
Цікаво?
Глюкоза - одна з головних складових меду. У весільному обряді на  Україні  батьки молодих  на другий день весілля частували всіх  паточним медом як символом солодкого життя та міцного здоров'я.
  
Вчитель
Ось і закінчилася наша екскурсія по музею, зараз запрошую вас до конферец-залу для обговорення теми
                                    «Користь і шкода вуглеводів»
Історик:    Потреба в солодких речовинах завжди існувала в люд­ській природі, і  з найвіддаленіших часів жителям теплих країн були відомі рослини, що мали солодкий смак. Але першим у часі цукристим матеріалом, який вживали в їжу  ще в доісторичні часи та який був предметом обміну, а потім торгівлі, був  мед -  продукт, який бджоли вилучають із квітів рослин.
З часом на зміну йому прийшов цукор. Історичні джерела свідчать, що виробництво кристалічного цукру із цукрової тростини виникло в Східній Індії ще в 4 ст. до н. є. До речі, сам термін «цукор» або сахар походить від індуського «саркара».
Кондитер : Цукор — незамінний продукт і за обіднім столом, і в туристському поході, і під час занять спортом. Це не тільки постійний супутник уранішнього чаю чи кави, а й важливий компонент тістечок, тортів, печива, цукерок на будь-якому святі. Задоволення від споживання цих страв зумовлено значною мірою солодким смаком цукру. Цукор є харчовим продуктом і сировиною в кондитерській, хлібопекарській, консервній, молочній  та інших галузях харчової промисловості.
Фізіолог :В організмі вуглеводи виконують такі функції:
 -Є основним джерелом енергії в організмі. Під час окиснення 1г глюкози виділяється 16,9 кДж (4ккал) енергії.
 -Забезпечують всі енергетичні витрати мозку (мозок поглинає близько 70% глюкози, що виділяється печінкою)
 -Беруть участь у синтезі молекул АТФ, ДНК і РНК.
-Регулюють обмін білків і жирів. -У комплексі з білками вони утворюють деякі ферменти і гормони, секрети слинних та інших утворюючих слиз залоз, а також інші сполуки.
 -Харчові волокна покращують роботу травної системи і виводять з організму шкідливі речовини, пектини стимулюють процес травлення.
   -Вуглеводи у комплексі з білками входять до складу хрящових тканин, виконуючи опорну функцію.

Лікар: Як уважають фахівці, солодкий смак за лікувальним впливом на організм людини — найсильніший, він сприяє травленню, загоюванню ран, довголіттю.
-Здатність засвоювати глюкозу притаманна всім клітинам тваринних організмів. Ця сполука - універсальна поживна речовина й протиотрута водночас. Тому її використовують для ін'єкцій під час харчових отруєнь, інфекційних захворювань тощо, зокрема шлунково-кишкових.
-Збереження стабільного рівня глюкози в крові дуже важливе для нормальної життєдіяльності організмів. Тому в людини й багатьох тварин снує складна система гормональної регуляції вуглеводного обміну. Його порушення є причиною виникнення важких хвороб, насамперед цукрового діабету. Тому важливо не лише збалансувати вживання вуглеводів, а й регулярно перевіряти рівень глюкози в крові. Для цього слід періодично звертатися до лікарів.

Фармацевт :
         Також слід пам'ятати, що при надмірному надходженні в організм вуглеводи можуть виконувати і негативну роль.
- Надлишок даних речовин здатний перетворюватися в жири і відкладатися у вигляді жирової тканини, формуючи надлишкову вагу тіла. Особливо легко сприяє ожирінню такий вуглевод як цукор,
- Встановлено, що при надмірному надходженні цукру посилюється перетворення в жир всіх харчових речовин (крохмалю, жиру, їжі, частково і білка).
- Надмірне надходження цукру при харчуванні веде до підвищення рівня холестерину в крові, а також сприяє розвитку карієсу зубів.
- Негативну роль солодких продуктів харчування, що містять цукор, можна зменшити за рахунок їх заміни стравами, приготованими на основі інших вуглеводів, що становлять основу солодкуватого смаку меду, фруктів і ягід.

Дієтолог:
-Частка вуглеводів у харчуванні людини вважається оптимальною в кількості 56% від усієї калорійності добового раціону.
-Враховуючи, що 1 грам вуглеводів дає при розщепленні в організмі 4 кілокалорії, а меню для дорослої людини  має забезпечувати 2600 - 3000 кілокалорій на добу, то, відповідно, за рахунок вуглеводів повинно поставлятися приблизно 1500-1700 кілокалорій. Дана енергетична цінність відповідає 375 -425 грам вуглеводів.
     Отже, роль вуглеводів в справі формування раціонального харчування при веденні здорового способу життя дуже висока. Грамотне складання раціону з урахуванням необхідної кількості даних компонентів харчування забезпечить хороше самопочуття і сприятиме профілактиці ряду захворювань.

V. Осмислення об’єктивних зв’язків і взаємозалежності у вивченому матеріалі
Інтерактивна вправа -«Дерево пізнання»
- спільний пошук членами групи ( історик, фізіолог, лікар, фармацевт, дієтолог) узгодженого рішення про значення вуглеводів, їх роль :шкоду від надмірного вживання та раціональне, дієтичне харчування (виготовлення схеми на ватмані та презентація біля дошки)

  VІ. Підсумки уроку
-         Знання, що ви отримали на уроках біології та хімії, допомогли нам опрацювати тему сьогоднішнього уроку.
-         Ваші враження від уроку (прийом –« одним словом»)
Одним словом – зрозуміло, цікаво, доступно, практично, пізнавально, трішки хвилююче, дружньо(бо ми працювали разом).
-         Складання сенкану «Вуглеводи»

VІІ. Повідомлення домашнього завдання
-повторити   §30-32.
- творче завдання: хімія борщу.(повторити загальновживані формули органічних і деяких неорганічних речовин)

- за бажанням: скласти кросворд про використання вуглеводів
Презентація:https://naurok.com.ua/prezentaciya-vuglevodi-9-klas-30519.html

17.04.2020 р. ХІМІЯ 9 КЛАС
ТЕМА: ВУГЛЕВОДИ. ГЛЮКОЗА І САХАРОЗА.


Тема уроку. Вуглеводи. Глюкоза й сахароза. Будова, властивості, застосування
Цілі уроку: ознайомити учнів із класифікацією вуглеводів, їх фізичними властивостями; дати уявлення про будову молекул глюкози, сахарози; показати поширення вуглеводів у природі, їх біологічну роль, застосування.
Тип уроку: комбінований урок засвоєння знань, умінь і навичок і творчого застосування їх на практиці.
Форми роботи: розповідь учителя, евристична бесіда, лабораторна робота.
Лабораторний дослід 11. Взаємодія глюкози з купрум(ІІ) гідроксидом.
ХІД УРОКУ
I. Організація класу
II. Перевірка домашнього завдання.
Актуалізація опорних знань
Завдання для обговорення записуються або проектуються на дошці.
1) З перелічених сполук виберіть ті, що можуть утворюватися в результаті гідролізу жирів:
а) одноатомні спирти;      
б) гліцерин;
в) етиленгліколь;      
г) мурашина кислота;
д) пальмітинова кислота.
2) Як зміниться температура плавлення жиру зі збільшенням умісту ненасичених кислот?
3) Масляно-ізоаміловий естер має запах ананасів. Напишіть формулу цього естеру, запропонуйте спосіб його практичного використання.
4) Напишіть структурні формули двох можливих ізомерів жиру, до складу якого входять один залишок пальмітинової та два залишки стеаринової кислоти.
5) Поясніть, чому після висихання розлитої рослинної олії вона не змивається водою та звичайними мийними засобами. Де використовується ця властивість рослинної олії?
6) Чому жири належать до біологічно активних речовин?
7) Які ще біологічно активні речовини ви знаєте з курсу біології?

ІІІ. Вивчення нового матеріалу
1. Вуглеводи. Будова, фізичні властивості
Розповідь учителя
Сьогодні ми говоритимемо про вуглеводи — складні оксигеновмісні органічні сполуки.
Вуглеводи — найважливіші природні сполуки, що характеризуються біологічною активністю, відіграють важливу роль у житті рослин, тварин, людини.
Свою назву одержали через початкові уявлення про склад вуглеводів як сполук Карбону з водою: Cx(H2O)y. Ця назва збереглася дотепер, хоча доведено складну будову вуглеводів.
У рослинах міститься до 80 % вуглеводів, в організмі тварин і людини — до 20 %. їжа людини на 70 % складається з вуглеводів.
2. Глюкоза
Розповідь учителя
Найпростіший представник вуглеводів — глюкоза, має молекулярну формулу C6H12O6. За своєю будовою глюкоза — складна багатофункціональна сполука, що містить п’ять гідроксильних груп і одну альдегідну групу (-COH):
або
Як показали дослідження, у розчині глюкози є молекули лінійної й циклічної будови.
До якого класу органічних сполук можна зарахувати глюкозу? (Багатоатомні спирти, альдегіди)
Наявність функціональної групи -COH дозволяє зарахувати глюкозу до класу альдегідів. Отже, глюкоза — альдегідоспирт.
Розгляньмо схему ізомеризації молекули глюкози:
Глюкоза — цінна поживна речовина. У результаті її окиснення в тканинах вивільняється енергія, необхідна для нормальної життєдіяльності організмів. Реакцію окиснення можна описати сумарним рівнянням:
C6H12O6 + 6O 6CO2 + 6H2O
Глюкоза застосовується в медицині для приготування лікувальних препаратів, консервування крові, внутрішньовенного вливання тощо. Вона широко застосовується в кондитерському виробництві, у виробництві дзеркал та іграшок (сріблення). Нею користуються під час фарбування й апретування тканин і шкір.
Як довести, що глюкоза має п’ять гідроксильних груп?
3. Лабораторний дослід 11. Взаємодія глюкози з купрум(II) гідроксидом
Приготуємо купрум(ІІ) гідроксид, додамо до одержаного осаду розчин глюкози. Що спостерігаємо? Про що свідчать розчинення і яскраво-синє забарвлення розчину? (Глюкоза — багатоатомний спирт)
Тепер, дотримуючись правил нагрівання, підігріємо пробірку. Що спостерігаємо? Зміна забарвлення пов’язана з відновними властивостями альдегідної групи. Рівняння можна сумарно записати так:
Купрум(І) оксид яскраво-оранжевого кольору. Цю реакцію використовують як якісну реакцію на глюкозу.
Глюкоза завдяки наявності альдегідної групи окиснюється амоніаковим розчином аргентум оксиду (реакція «срібного дзеркала») або купрум(ІІ) гідроксидом (якісні реакції):
Як альдегід глюкоза вступає в реакції приєднання (відновлюється):
Важливе значення для життєдіяльності людини й тварин мають реакції бродіння глюкози.
Спиртове бродіння:
Молочнокисле бродіння:
4. Сахароза — представник дисахаридів, має молекулярну формулу C12H22O11 і являє собою сполучення двох молекул: глюкози та фруктози
У яких рослинах міститься багато цукру?
Сахароза називається буряковим цукром, тому що міститься в цукровому буряку й цукровій тростині. (Розглянемо структурну формулу молекули сахарози на проекторі або в підручнику.)
Яку роль для людини відіграє сахароза?
Її важлива властивість — здатність до гідролізу з утворенням глюкози й фруктози:
Ця хімічна реакція використовується для одержання штучного меду.
5. Фізичні властивості глюкози й сахарози
Білі кристалічні речовини, добре розчинні у воді, мають низькі температури плавлення (tпл(глюкоза) = 146 °С, tпл(сахароза) = 186 °С (розклад)).

IV. Первинне застосування набутих знань
(керована практика)
Самостійно запишіть рівняння реакції горіння глюкози й сахарози.
Подумайте, де ми вивчали таку реакцію? Ця реакція оборотна реакції фотосинтезу. Отже, через вуглеводи в живі організми потрапляє енергія.

V. Підбиття підсумків уроку
Підбиваємо підсумки уроку, оцінюємо роботу учнів на уроці
VI. Домашнє завдання
Опрацювати матеріал параграфа 31, відповісти на запитання до нього, виконати вправу 230

Комментариев нет:

Отправить комментарий