Біологія 9 клас


22.01. р. Біологія 9 клас.

Тема: Узагальнення та контроль знань з теми: "Збереження та реалізація спадкової інформації."

Повторити та узагальнити : Підручник стор.138

Виконати тести на стор 139; виконати Підсумковий тест на ВШО.

 

19.01.2021р.

БіОЛОГІЯ 9 КЛАС

Тема: Періоди онтогенезу у багатоклітинних організмів

Відео: https://www.youtube.com/watch?v=26ifvDuOPx8

Відеоурок  №6  на  платформі Всеукраїнська школа онлайн

Д/з: п.32, діяльність на стор.137.

 

 15.01.2021р. Тема: Закономірності індивідуального розвитку.

Матеріали до уроку :

ВШО , урок № 6, https://lms.e-school.net.ua;

https://www.youtube.com/watch?v=c-zt0A0Gq60

Д/З.п.31, діяльність на стор 133(заповнити таблицю)



12.01.2021р. БІОЛОГІЯ 9 клас

Тема: Статеві клітини та запліднення.
Матеріали до уроку:
https://lms.e-school.net.ua/

Д/з параграф 30. Виконати тести.
Діяльність на стор.129






22.05.2020р. Селекція. Методи селекції.

Відео: https://www.youtube.com/watch?v=FL6QIBIV2lo


Д/З: параграф 61, 62, діяльність на стор.267.

************************************************************************************

19/05/202ор.

Тема: Захист і збереження біосфери, основні заходи щодо охорони навколишнього середовища.

Параграф 60

Відео:

Д/з: Тестові завдвння на стор.259.

************************************************************************************


15..05.2020р.

Тема: Біосфера як цілісна система

Відео: https://www.youtube.com/watch?v=vwvKUdOlZI0

Д/з: параграф 59 -60, Діяльність на стор.253,256,  запитання для самоконтролю.

************************************************************************************


12.05.2020р.


Тема: Стабільність екосистем та причини її порушення

параграф 58

Відеоурок: https://www.youtube.com/watch?v=mg0LvXO-vsk&list=PLFVSJgZgf7h-rFZRyvAtZLEDV67JE6-_P&index=8&t=0s

Д/З: Діяльність на стор. 249, завдання для самоконтролю.

***********************************************************************************
08.05.2020р.

Тема: Екологічні чинники.

Відео: https://www.youtube.com/watch?v=aP9yqMSdSPo&list=PLFVSJgZgf7h-rFZRyvAtZLEDV67JE6-_P&index=1

***********************************************************************************
05.2020р., 

Тема:Екосистема. Різноманітність екосистем. Функціонування екосистем

параграф 54- 55.

Відео:  https://www.youtube.com/watch?v=aMksaT9fyi4&list=PLFVSJgZgf7h-rFZRyvAtZLEDV67JE6-_P&index=24&t=0s

******************************************************************************

28.08.2020

ТЕМА: БІОРІЗНОМАНІТТЯ. ЕУКАРІОТИ.

Відео: https://www.youtube.com/watch?v=OAOIHSA37Dw

Д/з: параграф 53; діяльність на стор.227

Узагальнення та контроль знань з теми: "Біорізноманіття"

Повторити та узагальнити матеріал стор.228 у підручнику.

Виконайте тести  на стор.229 у підручнику.

*********************************************************************************

24.04.2020р.

Тема: Система органічного світу. Бактерії. Археї.

параграф 52                                   

  Відео:https://www.youtube.com/watch?v=gM1dYuB1WLE

 https://www.youtube.com/watch?time_continue=18&v=OAOIHSA37Dw&feature=emb_logo

********************************************************

21.04.2020р.

Тема:   Система органічного світу. Віруси  

параграф 51

Презентація:   https://naurok.com.ua/prezentaciya-na-temu-sistema-organichnogo-svitu-virusi-30884.html     


Д/з параграф 51,діяльність на стор 219

********************************************************

17.04.2020р.

ТЕМА: 
БІОРІЗНОМАНІТТЯ. ОСНОВИ ЕВОЛЮЦІЙНОЇ ФІЛОГЕНІЇ ТА СИСТЕМАТИКИ

параграф 50 

ПРЕЗЕНТАЦІЯ : https://naurok.com.ua/prezentaciya-osnovi-evolyuciyno-filogeni-ta-sistematiki-21165.html

ВІДЕО : https://www.youtube.com/watch?v=DwAJef3E8r4


Д/З: п.50., діяльність на стор.215


*******************************************************************************

14.04.2020р. БІОЛОГІЯ 9 клас


Тема: Узагальнення та контроль знань з теми: Еволюція органічного світу

Опрацюйте схему на сторінці 210, повторіть п.43-п. 49.

Виконайте завдання 
В-І
І рівень
Завдання з1-6 мають чотири варіанти відповіді, з яких лише один правильний. Виберіть правильний, на Вашу думку ,варіант відповіді і запишіть собі на листок. Кожна правильна відповідь оцінюється в 0,5 бала
1.  Загальна кількість особин на всій території або в усьому об'ємі (води, ґрунті), які належать до однієї популяції це:
А. Ріст популяції    Б. Щільність популяції  В. Чисельність популяції   Г.Розвиток популяції.

2.  Який вчений вперше ввів термін «еволюція» ?
А. Ш. Бонне    Б.Ч. Дарвін   В. К.Воуз  Г. Ж. Кув’є

3.  Для яких еволюційних поглядів характерне дане твердження – всі тіла і явища природи походять від матеріальних початків:
А. Стихійний матеріалізм  Б. Метафізика  В. Трансформізму Г. Еволюційна біологія

4. Як називається різниця між народжуваністю та смертністю у популяції:
А. Чисельність  Б. Приріст  В. Ріст  Г. Всі відповіді вірні

5. Сукупність особин , подібних за будовою , що мають спільне походження, вільно схрещуються між собою і дають плодюче потомство , це :
А. Популяція  Б. Вид   В. Клас   Г. Вірної відповіді немає.

6.  Стійкі зміни генетичного апарату, які виникають раптово і призводять до змін тих чи інших спадкових ознак організму, це :
А. Дрейф генів  Б.  Мутації  В. Хвилі життя   Г. Модифікації

ІІ рівень
У завдані 1-2 до кожного з чотирьох рядків інформації, позначених цифрами, доберіть один правильний, на Вашу думку, варіант, позначений буквою. Поставте позначки в таблицях відповідей до завдань у зошиті на перетині відповідних рядків (цифри) і колонок (букви). Кожна правильна відповідь оцінюється в 1 бал.

1. Встановіть відповідність
А.  Географічна ізоляція
1. Це сукупність еволюційних процесів, які призводять до виникнення нових видів.
 Б Мікроеволюція
2. Відбувається шляхом розриву одного ареалу на частини або розширенням ареалу
В. Екологічна ізоляція
3. Сукупність еволюційних процесів в межах виду, що приводять до виникнення нових популяцій і підвидів
 Г. Видоутворення
4.  Розмежування різних популяцій одного виду різними умовами середовища існування.


2. Встановіть відповідність
А. Розривний  добір
1. Латимерія – реліктова форма риб, що зберегла незмінні ознаки далеких предків, що жили десятки мільйонів років тому.
Б. Стабілізуючий  добір
2. Через промисловий вплив стовбури дерев стають темнішими, через що світлі метелики стають краще помітними для птахів, а темні — гірше. В Англії за останні 120 років із 700 видів метеликів близько 70 змінили своє світле забарвлення на темніше.
В. Рушійний добір 
3. Орхідея бджола. Джмелі сприймають обманку за собі подібних і підлітають до квітки, таким чином запилюючи рослини, переносячи пилок з однієї квітки на іншій
Г. Мімікрія
4. Існування на одній території червоної і чорної форми сонечка двокрапкового

Прочитайте текст та дайте відповіді на запитання 3-4. Кожна відповідь 0,5 бала.

3.  Біля південного узбережжя Австралії, мешкає ганчірник - рибка, відома  як «листяний морський дракон» .  Вона схожа і на шматок водоростей,  і на клубок ганчірок, і на міфічного дракона.
Все її зігнуте тіло, тонкий хвіст і навіть витягнута вузька голова покриті жорсткими кільцями і численними виростами, що нагадують гілки дерева.  Колір ганчірника варіює від зеленого до світло - або жовто-коричневого і змінюється залежно від віку і характеру харчування тварини, місця його проживання та екологічної обстановки.  
Шлюбний період починається на початку літа. Самка відкладає близько 120 ікринок, які розташовуються в особливій складці у самця близько хвоста. Там відбувається процес запліднення і ікринки живуть на батьковому тілі ще 4-8 тижнів, до моменту появи малюків. Тільки 5 % цих незвичайних створінь доживають до зрілого віку і здатні створити наступне покоління.



Який вид адаптації характерний для цієї тварини?
А. Всі відповіді вірні    Б. Маскування    В. Застереження    Г. Приваблення

4. На Вашу думку, чому такий малий відсоток цих риб виживає?
А. Їх часто виловлюють на сувеніри для туристів    Б.Забруднення місць їх проживання   В. Блюда з них цінуються в деяких кухнях світу   Г. Всі відповіді вірні

ІІІ рівень (3 бали)
Опишіть утворення різних форм скелету хребетних за даними ознаками
 




За частиною скелету
За розвитком ознак
Основні форми макроеволюції
1.Нижні кінцівки
1. Аналогічні органи
1. Конвергенція
2. Верхні кінцівки
2 Гомологічні органи
2. Дивергенція
3. Тазовий пояс
3. Вірної відповіді немає
3. Паралелізм

Впишіть цифри





ІV рівень (3 бали)

Прочитайте текст і виберіть правильні твердження до нього

«….Це були високі, могутньої статури люди, у яких суцільного надбрівного валика не було, був підборідний виступ, що свідчить про розвиток мови. Жили в печерах, носили одяг, створю вали наскельні малюнки, гравюри, скульптури, прикраси та музику.…».

За латинською класифікацією
За територією знахідок
Назва виду
1.  Homo sapiens
1. Ці люди з’явилися у Східній Африці
1. Людина неандертальська
2. Homo habilis
2. Залишки було знайдено в  Німеччині.
2. Людина вміла
3. Homo neanderthalensis
3. Залишки було знайдено в  Франції.
3. Кроманьйонська людина

Впишіть цифри





В-ІІ
Завдання з1-6 мають чотири варіанти відповіді, з яких лише один правильний. Виберіть правильний, на Вашу думку ,варіант відповіді і запишіть собі на листок. Кожна правильна відповідь оцінюється в 0,5 бала
1. Популяція є структурною одиницею:
А Виду  Б Біоценозу   В Біосфери  Г Агроценозу

2. Еволюційні зміни що підвищують рівень організації організму:
А Дегенерація    Б Ідіоадаптація  В Ароморфоз        Г Паралелізм

3. Наука що вивчає походження та історичний розвиток людини:
А Анатомія  Б Історія  В  Еволюційна антропологія  Г  Археологія

4. Найдавнішим мавпоподібним предком людини, що жив 4,4 млн., років тому вважається :
А Неандерталець    Б Кроманьйонець  В Ардіпітек корінний    Г Австралопітек

5. Ознака зберігається незмінною внаслідок добору:
А Статевого    Б Рушійного  В Стабілізуючого  Г Розривного

6. Схожість між захищеними та незахищеними видами:
А  Маскування  Б Мімікрія   В  Застереження  Г Приваблення

ІІ рівень
У завдані 1-2 до кожного з чотирьох рядків інформації, позначених цифрами, доберіть один правильний, на Вашу думку, варіант, позначений буквою. Поставте позначки в таблицях відповідей до завдань у зошиті на перетині відповідних рядків (цифри) і колонок (букви). Кожна правильна відповідь оцінюється в 1 бал.

1. Встановіть відповідність
А. Розривний добір
 Зумовлені особливостями життєвих циклів, сезонною зміною кліматичних чинників, або змінами різних екологічних чинників.
Б. Природній добір
2. Еволюційні зміни, що мають пристосувальний характер і не ведуть до підвищення рівня організації
В. Хвилі життя; 
3. Процес, спрямований на збереження і розмноження в ряді поколінь організмів, що мають корисні для їх життя і розвитку адаптивні ознаки, і знищення менш пристосованих
Г. Ідіоадаптація
4. Проявляється у знищенні особин із середньою нормою реакції та збереженні крайніх відхилень від неї


2. Встановіть відповідність
А. Географічна ізоляція
1. Рослини лучних трав певного виду можуть цвісти в різний час залежно від весняної повені
 Б. Хвилі життя
2. Виникнення видів бурого та білого ведмедів
В. Екологічна ізоляція
3. Масовий відстріл слонів в Африці в ХХ столітті
 Г. Дрейф генів
4.  Комахи розмножуються переважно наприкінці весни – влітку, а наприкінці осені та взимку значна частина особин їхніх
популяцій гине


Прочитайте текст та дайте відповіді на запитання 3-4. Кожна відповідь 0,5 бала.
3.  Павук-павич (Maratus volans) - найкрасивіший павук в світі. Павук мешкає в східній частині  Австралії (Квінсленд і Новий Південний Уельс).
 Незвичайну красу надає йому строкате черевце, яке він розправляє подібно до того, як павич розправляє свій хвіст.  Подібний окрас властивий тільки самцям.
Ці крихітні павучки близько 4-5 мм у довжину, що вміють спритно стрибати і бігати, тому їх ще називають павуки-скакуни
Павук  – хижак. Головною зброєю павука є його щелепи – саме вони пробивають хітин і впорскують отруту в тіло жертви. Завдяки м’язистим ногам хижак може здійснювати блискавичні скачки. Вони дозволяють як наздогнати здобич, так і втекти в разі небезпеки.



Який вид адаптації характерний для цієї тварини?
А. Мімікрія    Б. Маскування    В. Застереження    Г. Приваблення

4. Яка форма природного добору найбільше характерна для даної тварини?
А. Стабілізуючий    Б. Рушійний    В. Розривний    Г. Статевий

  
ІІІ рівень (3 бали)
Розгляньте малюнок і вкажіть правильні твердження щодо нього



Тварини на малюнку належать:
За розвитком ознак
Основні форми макроеволюції
1.  До одного виду
1. Аналогічні
1. Конвергенція
2. До споріднених систематичних груп
2 Гомологічні
2. Дивергенція
3. До різних класів
3. Гомойологічні
3. Паралелізм

Впишіть цифри






ІV рівень (3 бали)
Прочитайте текст і виберіть правильні твердження до нього
«…Мавпоподібні предки, яким було прита манне прямоходіння.  Вони жили на відкритих просторах,  де займалися полюванням, збиранням рослинної  їжі,  не відмовлялись від залишків тварин, що були здобиччю великих хижаків….»
За латинською класифікацією
За територією знахідки
Власна нахва викопних решток
1.  Australopithecus afarensis
1. Останки були виявлені в Індонезії
1. «Георгієць»
2. Homo georgicus
2 Останки були виявлені на півдні Грузії, біля міста Дманісі
2. «Люсі»
3. Homo floresiensis
3. Останки були виявлені в Ефіопії, Танзанії, Кенії
3. «Хобіт»
                        Впишіть цифри





*********************************************************************************

10.04.2020 р. БІОЛОГІЯ 9 клас.


ТЕМА: ПОХОДЖЕННЯ ТА ІСТОРИЧНИЙ РОЗВИТОК ЖИТТЯ
Презентація до теми: https://naurok.com.ua/prezentaciya-svitoglyadni-ta-naukovi-poglyadi-na-pohodzhennya-ta-istorichniy-rozvitok-zhittya-24407.html

Відео до теми:
1. https://drive.google.com/open?id=1JD16c3v-4V2kbZcFriG1ejrkMlsNPLra

2.https://drive.google.com/open?id=0By-pQ-h2DQF-am1iN09fU3dLRk1YRTZvWUNncmE5clk0Y0Zv

3.https://drive.google.com/open?id=1f23Iq2BkUWPpHGYi0jJxo3Eh_W84kFTt

4.https://drive.google.com/open?id=1sWjP7yzi3hZUwEPqpoGQWMmZJlLuCYKi

5.https://drive.google.com/open?id=1987NsyaDRyzt5WSLILNZksJezZzul9D4

Д/з: параграф 54
Діяльність на стор.209




07.04.2020 р. БІОЛОГІЯ 9 клас.

ТЕМА: ЕВОЛЮЦІЯ ЛЮДИНИ.
Параграф 48.
Презентація: https://naurok.com.ua/prezentaciya-etapi-evolyuci-lyudini-21922.html

Відео до теми: https://www.youtube.com/watch?v=sSSWippFHs0

 https://www.youtube.com/watch?v=quUsq0qDqDY

Домашня робота: Діяльність на сторінці 205.



03.04 2020 р.  БІОЛОГІЯ 9 клас                                                                               

Тема. Макроеволюція
Відео до теми : https://www.youtube.com/watch?v=FqZeyHJxuYE ; 

І. Організаційний момент
ІІ. Актуалізація навчальної діяльності
Бліц - опитування
1. Що таке популяція?
 2. Назвіть основні характеристики популяцій.
3. Що таке мікроеволюція?
4. Наведіть приклади адаптацій до умов середовища.
5. Що таке вид?
6. Назвіть способи видоутворення.

Встановіть відповідність

1  Погрозлива поза жука-бомбардира                             А  Мімікрія
2  Забарвлення жалких комах (оси, бджоли)                    Б  Маскування
3  Зимове забарвлення у зайців-біляків                             В  Захисне забарвлення
4  Метелик-каліма з візерунком очей сови                         Г  Застережне забарвлення
5  Подібність паличника до гілочок                                    Д  Погрозливий прояв поведінки
6  Забарвлення самця мандаринки                                      Е  Приваблювальне забарвлення

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності
    Зяблики Дарвіна,  або галапагоські зяблики (або в’юрки), – група птахів родини Вів-
сянкові ряду Горобцеподібні. Відомі тим, що саме види цієї групи Чарлз Дарвін зібрав у 1835 р. під час подорожі до Галапагоських островів. Нові  види взяли початок від спільного материкового виду і в процесі еволюції стали відрізнятися один від одного за розміром та формою дзьоба, що дало їм змогу займати різні екологічні ніші. Як в еволюційній біології називають цю форму еволюції? (Оголошення теми та мети уроку)
ІV. Вивчення нового матеріалу
План уроку
1.      Особливості та форми макроеволюції.
2.      Напрямки макроеволюції.
3.      Шляхи досягнення біологічного прогресу.

1.      Особливості та форми макроеволюції

МАКРОЕВОЛЮЦІЯ – еволюційний процес, що приводить до виникнення надвидових груп. На відміну від мікроеволюції, яка відбувається в історично короткий час і доступна для безпосереднього вивчення, макроеволюція триває впродовж довгих грандіозних проміжків часу і недоступна для безпосереднього спостереження. У сучасній еволюцій-
ній біології макроеволюція розглядається як результат поступового накопичення та поєднання мікроеволюційних змін. Основними формами макроеволюційних змін є дивергенція, конвергенція та паралелізм.
Завдання 1 . Охарактеризуйте дивергенцію. Дайте відповіді на запитання:
-          Що таке дивергенція?
-          Що таке гомологія, гомологічні органи?
-          Наведіть приклади дивергенції.
Завдання 2 . Охарактеризуйте конвергенцію. Дайте відповіді на запитання:
-          Що таке конвергенція?
-          Що таке аналогії, аналогічні органи?
-          Наведіть приклади конвергенції.
Завдання 3 . Охарактеризуйте паралелізм. Дайте відповіді на запитання:
-          Що таке паралелізм?
-          Що таке гоймологія, гоймологічні органи?
-          Наведіть приклади паралелізму.
2.      Напрямки макроеволюції
Вивчаючи закономірності історичного розвитку тварин, О. М.  Сєверцов у 20-х роках XX ст. розробив поняття «біологічний прогрес» і «біологічний регрес».
Метод «Роблю висновки»
Який напрямок еволюції можна простежити у наступних фактах:
-          Збільшення кількості кроликів у Австралії після завезення їх з Великобританії (біологічний прогрес).
Характеристика біологічного прогресу? ( велика чисельність, широкий ареал, велика кількість підпорядкованих систематичних груп).
Висновок (записування у зошитах): Біологічний прогрес – напрям еволюції, за якого народжуваність у популяції переважає над смертністю.
-          Зниження кількості лишайників у густозаселених регіонах (біологічний регрес).
Характеристика біологічного регресу? (зменшення чисельності, скорочення ареалу,зниження числа систематичних груп більш нижчого рівня).
Висновок (записування у зошитах): Біологічний регрес – напрям еволюції, за якого смертність у популяції переважає над народжуваністю.
-          Чим небезпечний біологічний регрес?
3.Шляхи досягнення біологічного прогресу
Під час еволюції поєднуються й закономірно зміняють один одного різні шляхи досягнення біологічного прогресу, якими є ароморфози, ідіоадаптації та загальна дегенерація.
-          Перегляд відеоролика «Ароморфози» https://www.youtube.com/watch?v=t9ms_54QMPc
Питання до відео:
Що таке ароморфоз, приклади ароморфозів?
-          Перегляд відеоролика «Ідіоадаптація» 
Питання відео:
Що таке ідіоадаптація, приклади ідіоадаптації?
Робота з таблицею «Загальна дегенерація»
Загальна дегенерація  (морфофізіологічний регрес) – явище спрощення організмів у процесі еволюції. Прикладами загальнодегенеративних змін є зникнення у паразитів органів чуттів, травної системи та ін.
V. Закріплення вивченого матеріалу
Метод «Займи позицію»
Який характер мають такі еволюційні події (ароморфози, ідіоадаптації чи загальна дегенерація): 1) виникнення плавців у риб; 2) перетворення плавального міхура та легені; 3) редукція травної системи   у стьожкових червів; 4) перетворення плавців риб на п’ятипалі кінцівки амфібій; 5) поява гострих кігтів у хижих птахів; 6) поява білого забарвлення у полярних тварин; 7) поява квітки; 8) поява   статевого процесу; 9) поява багатоклітинності; 10) зникнення  коренів у повитиці?
Назвіть ароморфози комах, ссавців, покритонасінних, які в сучасному органічному світі є прогресуючими групами.
VІ. Підсумок уроку
VІІ. Домашнє завдання
1.      Опрацювати параграф 47
2.      Після параграфу виконанати «Діяльність» (усно)
3.      Індивідуальне завдання. Підготувати презентацію «Які особливості людини як біосоціального виду?»

 Тестові завдання можна пройти на сторінці курсу
https://course.besmart.study/course/zno_navchalno-metodichnij_onlajn-kompleks_z_biologii_dlya_uchniv_osnovnoi_ta_starshoi_shkoli-31/



31.03.2020   БІОЛОГІЯ 9 клас
                                                           
Тема. Механізми видоутворення

Хід уроку
ІІ. Перевірка домашнього завдання
Бліцопитування
1.      Що таке еволюція?
2.      Назвіть відомих еволюціоністів.
3.      Основні положення Ж.Б. Ламарка.
4.      Основні положення Ч.Дарвіна.
5.      Що таке еволюційні чинники?
6.      Назвіть та поясніть основні чинники еволюції.
7.      Що таке природний добір?
Біологічні задачі
1.       На загущеній ділянці зібра­ли значно менше моркви, ніж наділянці з нормальною густотою.Чим пояснити цю різницю?
2.   Селекціонер створив висо­коврожайний сорт огіркидля ви­рощування в теплиці. Чи можнацей сорт вирощувати у відкрито­му грунті? Під час пояснення ви­користайте вчення Дарвіна
3.   Уявіть , щови розводите го­лубів. У вас є можливість працю­вати лише з однією формою парою диких сизих. Потрібно ви­вести від них нову породу із чор­ним оперенням. Як ви розв'яжетецю проблему, керуючись ученням  Дарвіна?
ІІІ. Актуалізація навчальної діяльності
1.      Що таке адаптації?
2.      Чим пояснюється явище мімікрії.
3.      Що таке вид?
ІV. Мотивація навчальної діяльності
Всього відомо 14 видів Дарвінових в'юрків, що належать до 6 родів. Кокосовий в'юрок - єдиний представник свого роду, він мешкає на о. Кокос на відстані 800 км від Галапагосів. Усі 14 видів Дарвінових в'юрків мають схожу будову тіла, короткий хвіст і короткі крила із закругленими кінцями, а відрізняються одне від одного розміром і формою дзьоба. Одні види в'юрків зустрічаються рідко, інші поширені всюди.
Яке значення мало відкриття Дарвінівських вюрків? (відповіді учнів). Всі вюрки належать до одного і того самого виду. А що таке вид, як утворюються види? Про це сьогодні піде мова на нашому уроці.
Оголошення теми та мети уроку.
V. Вивчення нового матеріалу
Поняття про популяцію та вид
Робота з підручником
Завдання. Опрацюйте матеріал підручника параграф 46 пункт 1 ст 194-195 та проведіть паралель між терміном вид та популяція. 

Поняття про мікроеволюцію

Мікроеволюція — це еволюційний процес, що відбувається в межах виду й веде до його зміни й виникнення нового виду. Процес видоутворення починається в популяціях, тому популяція є елементарною еволюційною ланкою.
Рушійним фактором еволюції  є природний добір.Природний добір спрямовує різні  елементарні зміни фенотипів, що виникли внаслідок мутацій, у бік формування адаптацій організмів до змін умов довкілля.
-          Що таке адаптація?
Мікроеволюція забезпечує формування найрізноманітніших адаптацій.
Складання схеми разом з учнями
                                                         Адаптації



Мімікрія                         маскування     зах.забарвл.      застер.забарвл.        привабл.забарвл.
Завдання. Наведіть приклади кожного явища.
Поняття про видоутворення
Вид — це сукупність популяцій особин, подібних між собою за будовою, функціями, місцем у біогеоценозі (займають одну екологічну нішу), що населяють певну частину біосфери (ареал), вільно схрещуються між собою у природі (для видів зі статевим розмноженням), дають плідне потомство й не гібридизуються з іншими видами.
Існує кілька можливих способів утворення нового виду. Найважливішою умовою утворення виду є ізоляція його окремих популяцій. Класифікація способів видоутворення побудована саме на різниці у способах створення ізоляції між різними популяціями виду.
1.      Географічне видоутворення (перегляд відео https://www.youtube.com/watch?v=N1t3nta1PMQ&t=15s, виведення висновків учнями).
2.      Екологічне видоутворення (перегляд відео https://www.youtube.com/watch?v=WAl-Q6tFSnk, виведення висновків учнями).
VІ. Закріплення вивченого матеріалу
Завдання на порівняння
Порівняйте географічне та екологічне видоутворення
Ознака
Видоутворення
географічне
екологічне
З якими територіями пов’язане?


Які форми ізоляції діють?


Якими шляхами здійснюються?


Приклади


Робота із підручником (Біологія  ст.. 197)
VІІ. Підсумок уроку
VІІІ. Домашнє завдання
1.      Опрацювати параграф 46
2.      Індивідуальне творче завдання «Біологія +Селекція» ст..197






27/03/2020р.   БІОЛОГІЯ     Клас 9       
Тема уроку: Еволюційні фактори. Механізми первинних еволюційних змін.
Презентація до теми: https://naurok.com.ua/prezentaciya-do-uroku-evolyuciyni-faktori-mehanizmi-pervinnih-evolyuciynih-zmin-137163.html
Тестування :http://interactive.ranok.com.ua/theme/contentview/serednya-ta-starsha-shkola/bologya-9-klas/7892-tema-6-evolyutsya-organchnogo-svty/test-6-evolyutsya-organchnogo-svty
Відео:https://www.youtube.com/watch?v=9BPochduADM

27/03/2020р.   БІОЛОГІЯ     Клас 9       
Тема уроку: Еволюційні фактори. Механізми первинних еволюційних змін.

ХІД УРОКУ:
1. Організаційний момент
Привітання, відмітка відсутніх. Перевіримо готовність до уроку. Для роботи нам потрібні: підручники, зошити, щоденники, увага, мислення, пам'ять і гарний настрій.
2. Актуалiзацiя опоpних знань та життєвого досвiду учнiв
Вправа “Розумний куб”
На гранях куба написані терміни: еволюція, популяція, спадковість, мінливість, генофонд, вид.
 Учні дають визначення даних термінів.
3. Мотивація навчальної діяльності
Проблемне запитання. Сонечко двокрапкове має дві форми – чорну і червону. Науковці вивчали співвідношення червоних і чорних форм і встановили, що восени в популяціях переважає червона форма. Червоні сонечка краще розмножуються. Навесні у великій кількості трапляються чорні: чорні: вони краще зимують. Як ви гадаєте, чому? (Забарвлення пов’язане з обміном речовин. Чорні сонечка холодостійкіші, а червоні – плодючі.)
4.Вивчення нового матеріалу
Тема нашого уроку - Еволюційні фактори. Механізми первинних еволюційних змін.
На уроці ми продовжимо знайомство з основними положеннями сучасної теорії еволюції.
«Асоціативний кущ»
Учні висловлюють свої асоціації з поняттям “еволюційний чинник”. Учитель записує думки учнів на дошці та складає асоціативний кущ.
Потім робиться висновок за допомогою вчителя про те, що еволюційні чинники - це зовнішні та внутрішні впливи, які приводять до еволюційних змін організмів та угруповань. поділяються на рушійні та елементарні. (запис визначення,
Згідно із сучасними еволюційними поглядами чинники еволюції поділяють на рушійні та елементарні. Рушійні чинники еволюції мають спрямований закономірний характер, а елементарні – є чинниками-постачальниками еволюційного матеріалу та створюють умови перебігу еволюційних змін.
Чинники еволюції :
А) Рушійні (спадкова мінливість, природний добір)
Б) Елементарні (хвилі життя, дреф генів, ізоляція)
Почнемо нашу роботу з:
Елементарні чинники еволюції – це впливи, що спричиняють еволюційні зміни біосистем і мають неспрямований випадковий характер.
Учні об’єднуються у пари (в залежності від кількості учнів) і отримують завдання охарактеризувати фактори еволюції.
1 група: Ізоляція – виникнення будь-яких перешкод, що порушують вільне схрещування й обмін спадковою інформацією. Основними формами ізоляції є географічна та екологічна. Географічна ізоляція є наслідком розмежування різних популяцій одного виду фізичними бар’єрами (горами, річками та ін.) Наприклад якщо річка чи гірський хребет виникають на території між двома популяціями рівнинного виду, нездатного плавати чи літати, або коли один лісовий масив поділяється на два степом).
2 група: Екологічна ізоляція пов’язана з розмежуванням різних популяцій одного виду різними екологічними умовами середовища існування. Вона буває трофічною, сезонною, етологічною та генетичною. Відомі раси жука горохової зернівки, одні з яких живляться бобами гороху, інші - квасолі тощо. В період розмноження внаслідок різного просторового розміщення кормових рослин ці раси між собою не контактують.
3 група: Сезонна (часова) ізоляція спостерігається у разі розмноження особин одного виду в різні терміни. Наприклад, лучні трави одного виду цвітуть залежно від часу припинення весняної повені: особини, що довше перебували під водою, цвітуть пізніше від тих, які взагалі не затоплювались чи підлягали дії повені короткий час.
4 група: Етологічна (поведінкова) ізоляція залежить від особливостей поведінки організмів. Наприклад, в озері Севан (Вірменія) мешкає кілька стад форелі, які живляться разом, однак кожне стадо на нерест відправляється в певну річку, чим і досягається репродукційна ізоляція.
5 група: Генетична ізоляція, або несумісність статевих клітин, виникає внаслідок того, що обмін спадковою інформацією можливий лише між певними особинами. Наприклад, в інфузорії-туфельки нараховують кілька десятків «статей», які можуть кон'югувати між собою лише в певних комбінаціях. Особина кожної «статі» виділяє особливу речовину, яка діє на специфічні рецептори поверхневої структури клітини другої «статі». Копуляція можлива лише за умов взаємної відповідності цих речовин і рецепторів. Якщо штучно ввести генеративне ядро однієї особини туфельки всередину іншої, несумісної з нею, ці ядра не зливаються і гинуть.
Вчитель: Різні форми ізоляції діють незалежно одна від одної і можуть бути в різних комбінаціях представлені в популяціях одного і того ж виду.
Еволюційне значення ізоляції полягає в тому, що за відсутності обміну алелями між популяціями, в генофонді кожної з них виникають різні мутації та змінюються частоти зустрічальності алелей, унаслідок чого популяції пристосовуються до умов довкілля незалежно одна від одної. Отже, ізоляція - це необхідна умова виникнення дивергенції, або розходження ознак, усередині одного виду.
6 група:) Хвилі життя, або популяційні хвилі, – періодичні або неперіодичні випадкові коливання чисельності популяцій Даний термін вперше був уведений С. С. Четвериковим у 1905 р. Еволюційне значення популяційних хвиль полягає в тому, що вони сприяють зміні частоти алелей і генотипів. У разі різкого скорочення чисельності популяції особини, які випадково залишилися живими, можуть мати рідкісні генотипи.
Вчитель: Еволюційне значення хвиль життя полягає у зміні співвідношення мутантних алелей у генофонді при зменшенні або збільшенні чисельності особин незалежно від ступеня пристосованості організмів. Наприклад, під час суворої зими вимерзають організми верхніх шарів грунту і залишаються лише ті з них, які випадково потрапили в місця з менш інтенсивним замерзанням (наприклад, у затишку, де вітер не здуває сніг, тощо).
7 група: Дрейф генів (генетичний дрейф) – це випадкова і неспрямована зміна частот зустрічальності алелів у популяції.  Отже, дрейф генів не має пристосувального характеру. Одна з причин дрейфу генів - це хвилі життя, бо при зниженні чисельності популяцій зменшується резерв спадкової інформації і зростає ймовірність переходу рецесивних генів у гомозиготний стан. У свою чергу, це спричиняє загибель особин, у яких проявляються шкідливі рецесивні фени, і подальшу зміну генофонду популяції. У разі зростання чисельності особин також спостерігається перерозподіл генів і зміна їхньої частоти зустрічальності внаслідок випадкових схрещувань, однак при цьому резерв мінливості популяції збільшується.
Ефект генетичного дрейфу є найбільшим у невеликих популяціях. Зміни, зумовлені генетичним дрейфом, можуть бути корисними, нейтральними або шкідливими. Дрейф генів може призводити до поширення рецесивних мутантних алелів, непередбачуваних природним добором.
Вчитель: Припустімо, що в озері була велика популяція жаб, які мали різноманітне забарвлення тіла. Потім почався період засухи, у результаті чого частина жаб загинула, а вижити змогли лише одиниці, що переховувались у маленьких калюжах. Після сезону дощів озеро наповнилося водою, і популяція жаб відновила свою чисельність. Проте, як ви явилося, різноманіття забарвлення шкіри в популяції значно зменшилося! Це було пов’язано зовсім не з тим, що жаби якогось певного кольору краще переносять засуху, а з випадковістю: усі жаби, що вижили, виявилися зеленими. У сусідньому озері це могли бути бурі жаби, а ще в одному — жовті. Жаби, що вижили, передали своїм нащадкам ті алелі, які в них були. Подібний ефект називають ефектом «пляшкового горла» /
Як ми бачимо, дрейф генів призводить до зниження як генетичного, так і фенотипного різноманіття популяції. Мінливість «з’їдається» дрейфом генів, як і природним добором. Є численні приклади популяцій, які пережили «пляшкове горло».
Найяскравіший приклад — північні морські слони. Під час безжального винищення у XVIII столітті їхня популяція скоротилася приблизно до 20 особин. Після цього було вжито заходів щодо охорони морських слонів, і зараз їхня популяція налічує понад 200 тисяч особин. Проте генетичне різноманіття через дрейф генів дуже невелике. Це спричиняє серйозні побоювання щодо збереження виду в майбутньому, оскільки генетичне різноманіття є основою виживання в умовах, що змінюються. Деякі живі організми постійно зазнають дрейфу генів. Яскравий приклад — морський планктон, що постійно виїдається великими морськими організмами. При цьому біомаса планктону доволі невелика: хоча він і швидко розмножується, його так само швидко поїдають фільтратори.
Дрейф генів як фактор еволюції має особливе значення для організмів під час освоєння нових територій, наприклад островів. Як правило, на них потрапляє незначна кількість особин одного виду з різними генотипами, і тому генофонд такої популяції з покоління в покоління все більше відрізнятиметься від генофондів вихідних популяцій. Під час дрейфу генів певні поєднання алелей виявляються корисними, і надалі зміни генофондів мають тільки пристосувальний характер.
Переходимо до рушійних чинників еволюції:
Рушійні чинники еволюції – чинники, які спрямовують різні елементарні зміни, що виникли внаслідок мутацій, у бік формування пристосувань організмів до змін умов довкілля. Рушійною силою еволюції є природний добір як наслідок боротьби за існування в різних її формах. Боротьба за існування – складні й різноманітні відносини особин усередині видів, між видами та з неорганічною природою.
8 група:) Природний добір – процес, унаслідок якого виживають і лишають після себе потомство переважно особини з корисними в даних умовах спадковими змінами. Цей чинник еволюції завжди має спрямований характер, удосконалює пристосування до умов існування, діє на всі організми в будь-якому віці. Залежно від спрямування адаптаційних змін природний добір може бути рушійним, стабілізуючим і розриваючим.
Учні презентують роботу своєї групи та дають коротку характеристику певного еволюційного фактора.
Заповнення таблиці «Форми природного добору».
Ознака
Стабілізуючий
Рушійний
Розриваючий
Умови дії середовища
Постійні
Змінні
Змінні
Вплив на фенотип
Сталий
Поступово
змінюється в
певному
напрямку.
Перевагу
мають
особини з
крайніми
проявами
ознак.
Результат 
Звужується
норма реакції
Поява нових
пристосувань
Поліморфізм
Приклад
Обтічна форма
тіла у риб,
розміри частин квітки
Індустріальний
меланізм у
метеликів  березового
п’ядуна
Острівні
комахи,
весняна  (світла) та
літня (темна)
форми
метелика
рябокрилки
мінливої.

Форми природного добору. Залежно від спрямування адаптаційних змін природний добір буває стабілізуючим, рушійним і розриваючим, або дизруптивним (мал.).
Стабілізуючий добір
9 група: Стабілізу́ючий добі́р — форма природного добору, що забезпечує переважне виживання і розповсюдження в природі особин з нормальними (середніми) ознаками. Теорію стабілізуючого добору розробив український вчений І. І. Шмальгаузен (1941–1946).  Стабілізуючий добір підтримує норму реакції популяції або виду, що раніше склалася, захищає і стабілізує їхній нормальний тип розвитку. При стабілізуючому доборі організми, ознаки яких близькі до середнього значення для даної популяції, мають більшу пристосованість до умов середовища, ніж особини з крайнім виявленням ознаки.  Проявляється у відносно постійних умовах довкілля. Він підтримує сталість певного фенотипу, найвідпо-віднішого навколишньому середовищу, й унеможливлює будь-які зміни, як менш адаптивні, звужуючи норму реакції (тобто, межі модифікаційної мінливості). Після снігопаду і сильних вітрів у Північній Америці було знайдено 136 оглушених і напівживих хатніх горобців: 72 вижили, а 64 загинули. У загиблих були дуже довгі або дуже короткі крила. Особини з середніми крилами виявилися витривалішими.
10 група: Рушійний, або спрямований добір  відбувається за умови повільних змін умов довкілля у певному напрямку або під час пристосувань організмів до нових умов у разі розширення ареалу. У цьому випадку особини з ознаками, які відхиляються в певний бік від середнього значення, отримують переваги; інші варіації ознаки (її відхилення у протилежний бік від середнього значення) піддаються елімінаціїУ результаті в популяції від покоління до покоління відбувається зсув середньої величини ознаки в певному напрямку — змінюється норма реакції. Таким чином, рушійний добір проявляється у вигляді стійкої та, певною мірою, спрямованої зміни частот алелей (генотипівфенотипів) в популяції. У той же час тиск рушійного відбору повинен відповідати пристосувальним можливостям популяції і швидкості мутаційних змін (в іншому випадку тиск середовища може призвести до вимирання).
·         Явище індустріального меланізму у комах. Являє собою різке підвищення частки меланістичних (що мають темне забарвлення) особин в тих популяціях комах(наприклад, метеликів), які мешкають в промислових районах. Через промисловий вплив стовбури дерев стають значно темнішими, а також гинуть світлі лишайники, через що світлі метелики стають краще помітними для птахів, а темні — гірше. У XX столітті в ряді районів частка темних метеликів в деяких добре вивчених популяціях березового п'ядуна в Англії досягла 95%, в той час як вперше темна форма цього метелика (morfa carbonaria) була виявлена в 1848 році. В Англії за останні 120 років із 700 видів метеликів близько 70 змінили своє світле забарвлення на темніше.
·         Популяція краба Carcinus maenas. Після побудови молу в гавані Плімут [(CША]) швидкість циркуляції води уповільнилася, що призвело до її більшої каламутності. При цьому замість особин крабів з широким головогрудним щитком більшого поширення набули краби з вузьким щитком. Досліди в акваріумі підтвердили припущення, що у останніх зябра більш захищені та вони краще виживають у каламутній воді.
 Дизрупти́вний (розрива́ючий) добі́р — форма природного добору, яка проявляється у знищенні особин із середньою нормою реакції та збереженні крайніх відхилень від неї.
Дія дизруптивного добору відбувається тоді, коли умови зовнішнього середовища настільки змінились, що основна маса виду втрачає адаптивність, а переваг набувають особини з крайніми відхиленнями від середньої норми. Саме ці відхилення і відіграють адаптивну роль у нових умовах. Кількість таких форм швидко збільшується і на базі одного виду внаслідок дивергенції формується декілька нових.
Наприклад, у популяціях комах океанічних островів, де постійно дме сильний вітер, є особини без крил або з дуже добре розвиненими крильми, які здатні протистояти здуванню, а комахи з середнім ступенем розвитку крил зникли. Отже, цей добір сприяє виникненню кількох фенотипних форм у популяції (поліморфізму), що забезпечує її пристосування до нестабільних умов довкілля.
5.Узагальнeння та систeматизацiя знань
1. Виберіть вірні твердження.
1. Наслідком дрейфу генів може бути зміна генетичної структури популяції. (ТАК)
2. Ізоляція може виникнути через різні строки розмноження особин одного виду. (ТАК)
3. Дрейф генів має пристосувальний характер. (НІ)
4. Популяції мають високу адаптивну здатність до умов довкілля.
(ТАК)
5. Синтетична гіпотеза еволюції пояснює механізми еволюції всіх видів живих організмів. (НІ)
6. Різні фактори довкілля діють на генотип. (НІ)
2. Установіть відповідність термінів і визначень.
Термін

Визначення
1
Дрейф генів
А
явище припинення обміну спадкової інформації між популяціями або різними групами особин всередині популяції, кожна з яких за цих умов пристосовується до факторів довкілля незалежно від інших
2
Ізоляція
Б
випадкова та неспрямована зміна частот зустрічальностей певних алелей у генофондах популяцій
3
Перерозподіл частот зустрічальності алельних генів
В
елементарна одиниця еволюції, в якій відбуваються всі елементарні еволюційні процеси
4
Популяція
Г
загибель носіїв шкідливих алельних генів і виживання особин з корисними алельними генами

Відповідь: 1б, 2а, 3 Г, 4в

6. Підсумок уроку
Слово вчителя: «Уміння - це товар, який можна купити так само, як ми купляємо цукор або каву. І я заплачу за це вміння більше, ніж за щось інше на світі»
Джон Девісон Рокфеллер
Шановні учні! Я не Рокфеллер, на жаль, грошей платити не можу, але ваша праця повинна бути оцінена.
7. Домашня робота
Обов’язковий мінімум
 1Опрацювати §45
 2. Опрацювати конспект
 3. Відповісти на завдання після параграфу.
 Тренувальний рівень
4. У чому біологічна суть попереджувального і погрозливого забарвлень поведінки? 

Комментариев нет:

Отправить комментарий