Українська мова та література 6 клас

21,05,2020
Українська література 6 клас
Тема:Контрольна робота Л.Глібов, С.Руданський,П.Глазовий (тести)

1.Мораль байки Л. Глібова “Муха і Бджола”:
а)  треба бути працьовитим  
Б) треба вміти спілкуватися з товаришами  
В) треба любити природу
Г) некрасиво займатися пустослів’ям
2. Серед поданих письменників виберіть, хто писав гумористичні твори:
 А) Т. Шевченко  Б) П. Глазовий  В) В. Близнець  Г) І. Калинець
 3. Хто писав байки :
а)  П. Глазовий б)  Л. Глібов в)  С. Руданський г)  Т. Шевченко
4. В якій байці Л. Глібова така основна думка: "Як не мудруй, а правди ніде діти. Кінців не можна поховать..."
а)  “Жаба і Віл” б)  “Щука” в)  “Муха і Бджола” г)  “Лебідь, Рак і Щука”
5. Пихатість, зарозумілість, бажання виділитися будь-якою ціною викривається у творі:
 а)  “Свиня свинею” С. Руданського; б)  “Похвала” П. Глазового;
в)  “Найважча роль” П. Глазового; г)  “Жаба і Віл” Л. Глібова.
 6. Який із цих творів алегоричний?
а)  “Жаба й Віл” Л. Глібова б)  “Запорожці у короля” С. Руданського
в) “Еволюція” Павло Глазового г)  “Найважча роль” П. Глазового
7. У польського короля, за співомовкою С. Руданського “Запорожці у короля”, козаків частували:
а)  пивом і м’ясом б)  медом і сметаною в)  борщем і варениками г) млинцями й вином
8. У якому з цих творів викривається занадто велика батьківська любов?
 а)  “Запорожці у короля” С. Руданського б)  “Похвала” П. Глазового в)  “Жаба й Віл” Л. Глібова г)  “Найважча роль” П. Глазового
9. "А у нас там, у Канаді, Галасують знову, Що у Києві забули Українську мову" – ці рядки з твору П. Глазового:
а)  “Найважча роль” б)  “Заморські гості” в)  “Еволюція” г)  “Похвала”
10. Що означає слово шаплик (за байкою Л. Глібова “Щука”)?
а)  самець щуки б)  посудина з ручками для носіння рідини в)  адвокат, захисник обвинуваченого в суді г)  урочистий обід, що влаштовують на честь кого-небудь
11. Укажи, хто з митців творив у жанрі співомовки:
а)  П. Глазовий б)  Л. Глібов в)  С. Руданський г)  Т. Шевченко
 12. З якого твору П. Глазового ці рядки: “Він на сцені в третій дії Викочує бочку!”?
а)  “Найважча роль” б)  “Заморські гості” в)  “Еволюція” г)  “Похвала”
13. Дія відбувається в байці Л. Глібова “Муха і Бджола”:
а)  навесні б)  улітку в)  восени г)  узимку
14. Яка з цих ознак не характерна для байки?
а)  сюжетність б)  алегоричність в)  мораль г)  несподіване закінчення
15. Хто з письменників підписувався псевдонімом Дідусь Кенар?
а)  Степан Руданський б)  Павло Глазовий в)  Леонід Глібов г)  Степан Олійник
16. Хто з названих митців не писав ні співомовок, ні байок, ні гуморесок? а)  Л. Глібов б)  С. Руданський в)  С. Васильченко г)  П.Глазовий
17. До чого мав хист поет Степан Руданський:
а)  малював карикатури б)  співав сопрано в)  грав на кобзі г)  складав сонети
18. Яку рису характеру людини Л. Глібов критикує на прикладі поведінки Жаби (“Жаба й Віл”):
а)  лінь б)  підступність в)  заздрість г)  жорстокість
19. Що таке байка?
а)  Гостре висміювання, критика чогось або когось б)  Повчальний висновок наприкінці твору в)  Двопланове художнє зображення, що ґрунтується на приховуванні реальних осіб, явищ г)  Невеликий ліро-епічний твір повчальноалегоричного змісту
20. Що таке мораль байки?
 а)  Гостре висміювання, критика чогось або когось б)  Повчальний висновок наприкінці твору в)  Двопланове художнє зображення, що ґрунтується на приховуванні реальних осіб, явищ г)  Доброзичливий, жартівливий сміх
21. Алегорія – це
а)  Гостре висміювання, критика чогось або когось б)  Повчальний висновок наприкінці твору в)  Двопланове художнє зображення, що ґрунтується на приховуванні реальних осіб, явищ г)  Доброзичливий, жартівливий сміх
22. Гумор - це
а)  Гостре висміювання, критика чогось або когось б)  Повчальний висновок наприкінці твору в)  Двопланове художнє зображення, що ґрунтується на приховуванні реальних осіб, явищ г)  Доброзичливий, жартівливий сміх
23. “Наука доводить, / Що людина, безперечно, / Від мавпи походить” – ці рядки з твору П. Глазового:
а)  "Заморські гості" б) “Муха і Бджола” в)  “Еволюція” г)  “Найважча роль”  
24. Якої байки Л. Глібова стосується таке прислів’я: “Без труда – нема плода?”

а) “Муха і Бджола” б) “Еволюція” в) “Жаба і Віл” г) “Щука” 




18,05,2020
Українська мова 6 клас
Тема: Контрольна робота № 8. «Займенник» (тестові завдання).


1. Займенники можуть уживатися замість усіх нижчезазначених самостійних частин мови, ОКРІМ
а) Іменника б) Прикметника в) Числівника г) Прислівника
2. З'ясуйте, скільки займенників у цьому уривку поезії Ліни Костенко. Ті журавлі, і їх прощальні сурми… Тих відлітань сюїта голуба… Натягне дощ свої осінні струни, торкне ті струни пальчиком верба. ... Зіграй мені осінній плач калини. Зіграй усе, що я тебе прошу. Я не скрипковий ключ, а журавлиний тобі над полем в небі напишу.
а) 12 б) 10 в) 8 г) 7
3. Правильною є форма займенника в словосполученні.
а) на тім березі Дніпра
б) із твої Оболоні
в) звернутися до їх
г) всих учнів академії
4. 1. Займенниками є всі слова рядка
а) вам, мені, там, хто, хтось, десь
б) казна-де, будь-чий, мене, казна-чого
в) хтозна-де, чимось, цей, ти
г) я, себе, абищо, якийсь, ніхто
5. Виділене слово виступає займенником у реченні
а) Від одного удару дерево не падає.
б) Одна ластівка не робить весни.
в) Один день блисне, а сім днів кисне.
г) Одні очі і плачуть, і сміються. /
6. Разом треба писати всі займенники рядка
а) аби/ чий, будь/з/ким, аби/хто, де/який
б) хто/сь, де/хто, де/кого, будь/у/кого
в) ні/ким, аби/що, де/котрий, аби/чий
г) ні/за/ким, ні/перед/чим, яке/сь, ні/що
7. Через дефіс треба писати всі займенники рядка
а) аби/чий, хтозна/кому, хтозна/чий, ні/хто
 б) ані/чий, будь/хто, бозна/кого, чий/небудь
в) ні/якою, чий/сь, будь/з/ким, хтозна/на/чому
г) будь/який, казна/чиє, казна/що, який/небудь
8. Усі займенникові форми написано правильно в рядку
а) в декого, будь-до чого, бозна-що, ні з ким, ні про що,
б) де-який, де з ким, на чийомусь, абиякий, бозна якого
в) аби-яка, якась, казна з ким, будь-що, хтозна кого
г) з будь-чим, будь із чим, ніякий, казна-чий, у декого
9. Правильною є форма займенника в рядку
а) святкують цими днями
б) запросили всих родичів
в) зупинили погляд на йому
г) варто з їми порадіти
10. За значенням і граматичними ознаками займенники поділяються на розряди, один з яких має лише одного представника. Назва цього розряду
а) Особовий б) Зворотний в) Відносний г) Присвійний
11. Усі займенникові форми написано правильно в рядку
а) ані для кого, нізким, скільки-небудь, абищо
б) аби-хто, ні з яким, аніскільки, чий-небудь
в) дещо, хтозна чому, аніякий, будь на чому
г) ні з чим, бозна-кому, абикотрий, де в чому /
12. Потребує редагування речення
а) Усім нам дуже сподобалася виставка художника-пейзажиста.
б) Їхніми порадами користуються усі сучасні художники.
в) Крім неї, ніхто більше не виконав завдання з ДПМ.
г) Завдяки ним ми відвідали цікаву виставку.
13. Доповніть речення. За значенням і граматичними ознаками займенники поділяються на ... розрядів.
а) 5 б) 7 в) 9 г) 11
14. Визначити рядок, у якому всі займенники відмінюються як прикметники.
а) Мій, наш, свій, твій, ваш
б) Цей, я, самий, цей, його
в) Себе, хтось, вони, ніхто
г) Хто, що, себе, чий, тебе
15. Займенник мій можна замінити займенником свій у реченні
а) Благословенна будь, моя незаймана дівице Десно.
б) Більша частина мого життя, так чи інакше, пов’язана з театром.
в) Я пам’ятаю вчительку мою , просту і скромну, і завжди спокійну.
г) Університет, де працює мій тато, здобув статус національного.
16. Визначити рядок, у якому частка ні з усіма заперечними займенниками пишеться РАЗОМ.
а) Ні/що, ні/з/чим, ні/чого, ні/в/кого.
б) Ні/з/ким, ні/в/чому, ні/для/кого, ні/в/них.
в) Ні/до/чого, ні/який, ні/з/ким, ні/кого.
г) Ні/ким, ні/який, ні/що, ні/хто, ні/кого. /
17. Визначити рядок, у якому частка ні з усіма заперечними займенниками пишеться ОКРЕМО.
а) Ні/що, ні/з/чим, ні/чого, ні/в/кого.
б) Ні/з/ким, ні/в/чому, ні/для/кого, ні/в/них.
в) Ні/до/чого, ні/який, ні/з/ким, ні/кого.
г) Ні/ким, ні/який, ні/що, ні/хто, ні/кого.
18. Які розряди займенників є ідентичними, а відрізняються лише за вживанням та функцією у реченнях.
а) Питальні та означальні
б) Питальні та вказівні
в) Питальні та заперечні
г) Питальні та відносні
19. Визначте розряд виділених займенників. І по цей бік гора, і по той бік гора, а між тими крутими горами сходила зоря.
а) Особові б) Присвійі в) Вказівні г) Означальні
20. Усі займенники є особовими в рядку
а) вами, них, йому, наш
б) мене, тобою, вами, нам
в) тобі, нас, мене, себе
г) тебе, вони, кого, ними
21. Визначте розряд виділеного займенників. Ой не світи, місяченьку, не світи нікому.
а) Особовий б) Заперечний в) Означальний г) Неозначений
22. Вкажіть, яку синтаксичну роль виконє виділений займенник. Шануй батька та Бога – буде тобі всюди дорога
а) Підмет б) Присудок в) Додаток г) Означення /
23. Присвійний займенник виділено в кожному рядку, ОКРІМ
а) врахувати її побажання
б) схвалити її пропозицію
в) її ставлення до гостей
г) запросити її на побачення
24. Слово що є займенником у реченні.
а) Казка — це свіжий вітер, що роздмухує вогник дитячої мрії
б) Я тобі сказати хочу, друже, що мрій дитячих я не розгубив.
в) Так тихо, спокійно, що хочеться сісти на човен і поплисти.
г) Здавалося, що якийсь чарівник убрав дерева в казкові шати
25. З’ясуйте, яким членом речення є займенник у поезії. Весна відходить! Запізніла вишня Розгублено ій дивиться услід.

а) Підмет б) Присудок в) Додаток г) Означення / 




06,05,2020
Українська мова 6 клас
Тема: Неозначені та заперечні займенники. Їх правопис




  1. Виконайте вправи №489,490





Українська література 6 клас
04,05,2020
Тема:Леонід Глібов. Байки «Муха і Бджола», «Жаба і Віл»

Мета: ознайомити учнів із байками Л. Глібова, допомогти їм визначити прихований зміст цих творів, пояснити алегоричні образи; розвивати навички виразного, вдумливого читання байок, коментування, визначення елементів їхньої побудови; розвивати вміння зіставляти описане із сьогоденням

2. Бесіда за питаннями:
·                     Дайте визначення байці як літературному жанру.
·                     Чому для байки характерна алегорична спрямованість?
·                     Чим байка відрізняється від інших жанрів гумористичних творів?
·                     Чому байка актуальна в сьогоднішньому житті?
·                     Які людські вади викриває і таврує Л. Глібов у своїх творах?
·                     Поясніть, у чому різниця між іронією і гумором.

ІV. Сприйняття й засвоєння навчального матеріалу
1.   Виразне читання байки «Муха і Бджола».
2.   Робота з підручником.
Опрацювання статей та рубрик підручника (с.236).

3. Обговорення змісту байки за питаннями:
·                     Чи бачили ви у природному середовищі муху й бджолу? Чим кожна з них займається?
·                     Що свідчить про безпечне життя Мухи?
·                     Чому Муха назвала працю Бджоли бідною?
·                     Яка мета в житті у Мухи і Бджоли? Для чого Л. Глібов протиставляє цих двох героїнь?
·                     Як саме співчуває Муха Бджолі? (Яка погана На світі доленька твоя: Раненько встане, пізно ляже.)
·                     У чому Муха вбачає вільність свого життя?
·                     В яких розважальних заходах Муха бере участь? (Банкет, обід, весіллячко, родини).
·                     Що свідчить про нахабність мухи щодо відвідування будь-кого непроханою? (Велике діло — проженуть! Не можна в двері — я в квартирку Або полізу в іншу дірку…)
·                     Чому Бджола не розуміє сенсу життя Мухи?
·                     Яких людей зображує Л. Глібов на прикладі цих двох істот?
·                     А як ви ставитеся до праці? Чи допомагаєте вдома батькам? Чим саме?
·                     Яким чином слід організувати власне дозвілля?
·                     Чим є корисною для нас ця байка?

4. Визначення теми, ідеї твору.
Тема: зображення зустрічі Мухи й Бджоли, в якій кожна висловила свого життя та покритикувала іншу.
Ідея: уславлення працьовитості, творчого натхнення, вміння раціонально використовувати час (Бджола); засудження ледарства, безпечності; прагнення жити за рахунок інших, задовольняючи власні потреби.
Основна думка: пошану і повагу має той у суспільстві, хто працює заради інших, приносить користь, марно не витрачає часу; ледарі — непрохані гості.
Композиція.
Байка побудована на протиставленні двох героїнь (Муха і Бджола), їх ставленні до праці, розваг, власного призначення в житті.
Експозиція: зустріч читача з Мухою, що живе безтурботно, мов панночка.
Зав’язка: розмова Мухи з Бджолою: сенс життя у розкоші, святкуваннях чи у повсякденній сумлінній праці?
Кульмінація: непорозуміння між Мухою і Бджолою.
Розв’язка: мораль байки.

5. Завдання пошуково-дослідницького характеру.
Визначте елементи сюжету байки Л. Глібова «Муха і Бджола».
(Вступ: розповідь про Муху-ледащицю та її байдикування.
Основна частина: зустріч Мухи і Бджоли та їхня розмова про значення праці.
Мораль: не можна бути лінивим і нахабним, треба любити чесну працю, яка нас годує.)

6. Творче завдання.
Заповніть таблицю «Порівняльна характеристика героїв байки Л. Глібова «Муха й Бджола».
Муха
Бджола



7. Робота в групах
І група: згадайте прислів’я про працю, згадайте прислів’я про лінь, напишіть
8. Виразне читання байки «Жаба і Віл».
9. Обговорення змісту байки за питаннями:
·                     Чи бачили ви в природному середовищі жабу, вола? Що характерно для цих істот?
·                     Чому в заголовку і змісті байки слова «Жаба», «Віл» пишуться з великої літери?
·                     Які риси характеру притаманні Жабі, Волу? З якою метою Л. Глібов протиставляє ці образи?
·                     Чим жаба відрізняється від своїх подруг, сестер?
·                     Чому Жаба не сприймала і не розуміла застережень оточуючих?
·                     Чи траплялася вам у житті подібна ситуація, яка викладена в байці?

10. Визначення теми, ідеї твору.
Тема: зображення жаби, яка намагалася позмагатися з волом стосовно розміру, в результаті «з натуги луснула — та й одубіла».
Ідея: засудження на прикладі жаби негативних людських вад, а саме: жадібності, заздрості, пихатості, хвалькуватості.
Основна думка: «…найлучче жити, Як милосердний бог дає».
Композиція.
Вступ: Жаба вилізла на берег подивитися і трохи погрітися і, побачивши Вола, вирішила з ним позмагатися.
Основна частина: змагання Жаби з Волом; намагання подруги-сестри Жаби довести їй марність цієї справи.
Закінчення: шкода, яку заподіяла Жаба собі — самознищення. Мораль: автор звертає увагу на застосовування тих реальних власних можливостей, які «милосердний бог дає».

11.       Завдання пошуково-дослідницького характеру.
Знайдіть у байці «Жаба і Віл» слова, які б підтверджували риси характеру Жаби.

Риси характеру
Рядки з байки
Заздрісність
— Який здоровий, моя ненько!









  
I. Домашнє завдання
Навчитися виразно читати, аналізувати байки, визначати особливості жанру.
Заповнити таблиці





14,04,2020
Українська мова 6 кас
Тема: Узгодження числівників з іменниками


Подивитися:https://www.youtube.com/watch?v=1HnwPHC651E

                        Вправа1. Утворіть кількісно-іменні сполуки.
3 (примірник), 42 (комп’ютер), 58 (боржник), 23 (стілець), 1/5 
(кілометр), 4 (принтер), 342 (документ), 3 з половиною(метр), 7 і1/10 
(день), 133 (мешканець), 142 (американський долар), 3 (касовий
апарат), 243 (слухач), 32 (будинок), 2 (сусід), 12 (місяць), 3 (місяць), 4 
(директор), 102 (стілець), 44 (громадянин),  півтораста(зошит), 7,5 
(кілограм). 
                 Вправа2. Розкрийте дужки, узгодивши іменник з числівником.
Два(дід, голуб, дуб, красень, зуб, короп); три(син, килим, батько, 
професор,  лікар,  каменяр,  тиждень);  чотири(чоловік,  селянин, 
харків’янин, вірменин, грузин); чотири з половиною(день, кілограм, 
келих); три з половиною(мішок, вечір, мільйон); п’ять з половиною
(місяць, вік, аркуш); сім і одна третя(рік, гектар, віз); півтора(день, 
вечір, вікно); півтораста(рік, пуд); сто сімдесят чотири(день, тиждень, 
століття). 
              Домашня робота
  
              Розкрийте  дужки,  запишіть  числа  словами; 
              обґрунтуйте зв’язок числівників з іменниками. 
      Відвантажили465 (мішок); закупили3 (тонна); здали1,5 (мільйон
гривня); замовили20 (двері); їхали9,5 (година); продали  1 
(будинок);  записалося1000 (громадянин);  купили11 (комп’ютер); 
залишилося6 (акція); 40 (орендні  підприємства); 19 (замовлення); 
виписалося2 (пацієнт), зайшло4 (студентка); зустрічаємо5 (угорець); 
працюємо6 1/2 (година); в аудиторії53 (студент); на фермі122 
(теля) і34 (лоша); лежить3 (плоскогубці) і4 (ножиці); привезли3 
(двері); у кошику3 (курча); проголосувало152 (громадянин), виготовили3 
(двері) і5 (ворота); купили8 (ножиці) і7 (ложка); з’явилося58 (учасник); 
відповіло4 (учень); на концерті326 (слухач); 3,5 (година); на луці17 
(гуся); проїхало6 (циган) і7 (молдаванин); 25/8 (площа). 














06,04,2020
Українська література 6 клас
Тема. Я.Стельмах «Митькозавр із Юрківки, або химера Лісового озера». Допитливість, винахідливість, кмітливість хлопчиків – головних героїв, їх характеристика.
Мета. Розкрити значимість образів Сергія і Митька у творі, їх роль у розкритті ідейного змісту повісті; розвивати творчу уяву школярів, логічне мислення, пам'ять, увагу, спостережливість, вміння грамотно і послідовно висловлювати свої думки, судження; виховувати почуття любові до краси рідного краю, книги-мудрості життя, повагу до творчості Я.Стельмаха; позитивні риси характеру на прикладі головних героїв.
І. Оголошення епіграфа, повідомлення теми та мети уроку. Мотивація навчальної діяльності.
Епіграф
                                                                Дружба – найнеобхідніше для життя.
                                                             Аристотель

IV. Характеристика образів головних героїв твору.
Гра «Інтерв’ю з літературним персонажем».
Учитель:  Сьогодні на уроці ми будемо подорожувати. А хто ж наші супутники? Дозвольте відрекомендувати: Митько, Сергій, Василь. У Вас є унікальна можливість поспілкуватися із живими літературними  персонажами. (Діти ставлять запитання за змістом тексту).
Резервні запитання:
Яке завдання Ви виконували минулого літа? (збирали гербарій).
Які думки у вас виникли, коли ви знайшли сандалю? (що це взуття якогось дослідника, якого з’їв Митькозавр).
Чи було вам страшно ночувати в курені на березі озера, адже Митькозавр вас намагався налякати?
Чи думали ви, що читати книжки про доісторичних істот – таке цікаве заняття?
Як ви діяли, намагаючись упіймати Митькозавра?
Як ви ставитеся до того, що на вашу честь названо цю неіснуючу істоту?
Що плануєте робити наступного літа? 
Ознайомлення учнів з планом характеристики.
Учитель: Дорогі діти, знаючи зміст твору, пригоди та плани наших героїв, спробуємо їх описати, використовуючи план «Характеристики літературних героїв». Давайте його запишемо.
План  характеристики літературного персонажа
І. Місце персонажа у творі.
ІІ. Характеристика персонажа.
Портрет як засіб характеристики героя.
Риси вдачі.
Спрямованість думок та інтересів, мета життя або певного етапу життя.
Шляхи досягнення мети.
Мова як засіб характеристики героя.
ІІІ. Над чим змусив задуматися, чим схвилював герой.
Робота з підручником.
Учні зачитують цитати-характеристики головних героїв.
Складання плану характеристики образів. (Спочатку Митька,колективне, за винятком останнього пункту, який учні розкривають індивідуально, а потім зачитують).
Зразок  характеристики:
І. Митько – головний герой пригодницької повісті Я. Стельмаха «Химера лісового озера, або Митькозавр з Юрківки».
ІІ. Змальовуючи його, автор не дає докладного опису його портрета. Як ви думаєте, чому? (проблемне питання). Учні висувають припущення, що, можливо, тому, що його зовнішність – звичайна, не містить чогось особливого, як, наприклад, зовнішність Павлика із оповідання С. Черкасенка «Маленький горбань», або тому, що головне  у творі – події у швидкому розвитку та внутрішні якості героя, такі як: дотепність, вигадливість, кмітливість, цілеспрямованість, наполегливість, чесність, оптимізм). Думки після закінчення 5 класу були спрямовані на гарний заслужений літній відпочинок, який він хотів організувати без пильного батьківського нагляду. А для цього треба було поїхати на село до бабусі. Звичайно ж, батьки не хотіли відпускати його, але він був дуже переконливим у своїх доказах (розділ І) і чесно дотримувався всіх отриманих приписів. Мова героя на початку твору не звертає на себе увагу, але у кінці – суттєво змінюється: у ній починають з’являтися спеціальні слова-терміни, назви різних видів доісторичних тварин (стегозаври, індикоптерії тощо).
ІІІ. Герой змусив задуматися над тим, що навчання може бути цікавим і приносити задоволення.
Дати відповіді на  запитання:
Що свідчить про те, що Сергій з Митьком мають велике бажання пізнати світ, історичне минуле?
Яким чином хлопці захопилися книгами, зоологічною наукою?
Як Сергій з Митьком ставилися до бабусі, мешканців села?
 Яке значення має те, що юні дослідники вміють орієнтуватися на місцевості?
У чому виявляється любов до природи, довкілля?
Чому Сергій з Митьком мріяли про власну славу?
Якими були стосунки між хлопцями?
Як поводять себе друзі, перебуваючи у складних ситуаціях?
Що дає підставі стверджувати про доброту, чуйність хлопців у стосунках з Василем Трошем?
 Якими Ви уявляєте наших героїв через кілька років?
Чим повчальні образи Сергія і Митька для кожного із Вас?
Проблемне запитання: Над  змусили замислитися, чим схвилювали Вас наші герої?
V. Пояснення домашнього завдання та інструктаж щодо його виконання.

За планом скласти характеристику головних героїв та дати відповіді на запитання, які є в розробці уроку















30,03,2020
Тема уроку. Числівник: загальне значення, морфологічні ознаки, синтаксична роль.
Кількісні та порядкові числівники.
Мета: поглибити і систематизувати знання учнів по числівнику як частину мови; формувати вміння відрізняти числівники від інших частин мови; правильно визначати морфологічні ознаки, синтаксичну роль; удосконалювати навички правильного й доречного використання числівників в усному та писемному мовленні; розвивати логічне мислення, увагу, пам'ять, творчі здібності, уміння аналізувати і робити висновки; виховувати зацікавленість українським фольклором, любов до рідного слова.
Тип уроку: засвоєння нових знань з елементами повторення.
Хід уроку
I.    Орієнтація.
·        Сьогодні ми розпочинаємо вивчення наступної частини мови, яка називається числівник.
·        Числівник: загальне значення, морфологічні ознаки, синтаксична роль. Кількісні та порядкові числівники.
·        Я хочу щоб ви навчилися сьогодні серед самостійних частин мови знаходити числівники, правильно використовувати їх в усному та писемному мовленні; знати та правильно визначати морфологічні ознаки числівника, його синтаксичну роль, правильно писати числівники за вивченими орфограмами.
ІІІ. Актуалізація опорних знань.
1. Бліц – опитування.
-  Який розділ науки про мову ми почали вивчати?
-  Що вивчає морфологія?
-  Скільки частин мови ми виділяємо?
-  За яким принципом і на які групи поділяються частини мови?
-  Скільки є самостійних частин мови?
-  Скільки службових?
-  До яких частин мови належить числівник?
·        Молодці, добре повторили основні терміни.
IV. Сприйняття й усвідомлення теоретичного матеріалу в процесі практичної роботи з теми.
1.     Слово вчителя.
·         «Запамятаймо»
         Числівник – це повнозначна самостійна частина мови, що називає кількість предметів (кількісні числівники) або порядок їх при лічбі (порядкові числівники), відповідає на питання скільки? котрий?: двадцять корів, перший автомобіль.
     Як і інші самостійні частини мови, числівник змінюється за родами, числами, відмінками.
     Кількісні числівники змінюються за відмінками: вісім – восьми, вісьма (вісьмома). Порядкові змінюються за числами, родами, відмінками так само, як прикметники: перший день, перша книга, перше вікно, перші канікули. Такі самі ознаки має й числівник один: один хлопець, одна дівчина.
     Увага! Числівники півтора, півтори, півтораста, мало, немало, чимало – невідмінювані.
     Зверніть увагу, що числівники тисяча, мільйон, мільярд мають рід, але не змінюються за родами.
     Два числа – однину та множину – мають усі порядкові числівники, а також власне кількісні числівники нуль, тисяча, мільйон, мільярд, трильйон, квадрильйон. Числівники можуть використовуватися у формі множини, коли вони пов’язані з іменником: одні ножиці, одні граблі, або іменником, що означає парний предмет: одні черевики, одні шкарпетки.
     Числівники несуть повну інформацію лише у поєднанні з іменником. Без них втрачається конкретне значення: (шість і шість хлопців).
      Числівник виконує різні синтаксичні функції. Він може виступати в ролі підмета, частини присудка, додатка, означення: 1.Директор нагородив п’ятьох учнів.2. Троє дівчаток стоять біля класу. 3. Друзів було троє.
2. Розподільний диктант. Запишіть слова у дві колонки: кількісні та порядкові.
         Вісім, тридцять, дванадцятий, сорок два, тридцять перший, сотий, п'ятнадцять, сімнадцятий, сто дев`ятий, триста.
·        Перевіряємо правильність написаного.
За будовою числівники поділяються на прості, складні та складені. Прості мають один корінь, складні утворені поєднанням двох коренів, складені утворені з двох і більше простих і складних числівників. Складні числівники пишемо разом, складені числівники пишемо окремо (слайд 12).
3. Визначення за розподілом. На аркушах записано три колонки слів. Вкажіть над ними: прості це, складні чи складені числівники. Поясніть свій вибір. (слайд 13).
Сім                           п`ятдесят               сто п`ять
десятий                   шістдесят               тридцять вісім           
дев’ятнадцять        вісімдесят               дев’яносто один
тридцять                  дев`яносто                     двісті двадцять три       
сто                           двісті                       сорок один
·        Перевіряємо правильність написаного
·        Чи знаєш ти, що…числівник – чи не найменша за кількістю слів частина мови, яка нараховує їх усього кілька десятків.
      На шляхах історії числівники «загубили» категорії роду, числа і виокремились в особливий клас слів. У середині 18 століття Михайло Ломоносов у своїй граматиці вперше назвав числівники особливою частиною мови. Такими вони є і досі.  За частотою вживання серед інших мов числівник займає у нашому  мовленні восьме місце.
4. Визначте, яким членом речення виступає числівник.(слайд 21)
         Одна ластівка погоди не робить. І один у полі не воїн. Два ведмеді зустрілися в одному лісі. Три пари йшли берегом ріки. Глибина тут сягає дванадцяти тисячі метрів.
·        Кількісні та порядкові числівники часто входять до складу стійких висловів – фразеологізмів
5. Робота у групах. (слайд 23)
         1. Складіть речення з поданими фразеологізмами, поясніть їх значення.
1 група – Бути на сьомому небі.
                  Нуль без палички.
2 група – Як дві краплі води.
                  Між двох вогнів.
6. Фразеологічна скарбничка
   Допишіть фразеологізми, використавши числівники.
   Лінивий двічі робить, (
   Одне погане слово скажеш – (
   Слухай сто разів,
   Раз промовиш, де слід,
   Біда біду перебуде    
Пять днів не роби,
7. Хвилина відпочинку. Гра «Літературний турнір»
   За певний час (5-6 хвилин) кожна група учнів має записати якнайбільше назв художніх творів, прислівїв та приказок, які містять у собі числівники.
 Напр.. Одна нога тут, а друга там;
   «Мені тринадцятий минало»;
   V. Закріплення вивченого.
1. Творче конструювання.(слайд 24)
          Де сім господинь,                                     а один відріж.
         Одна голова добре,                                  жодного не спіймаєш.
         Сім раз відмір,                                          там хата не метена.
         З двома зайцями поженешся -                            а дві краще.
3.Тренувальна вправа. Виберіть з – поміж поданих слів числівники та вмотивуйте їх вибір.(слайд 26)
         Двійник, двоє, двійка, десятник, сімдесят, п’ятиповерховий, семиденний, стотисячний, одинадцятий, одинадцятирічний, сорок п’ять, двохсотий, роздвоїти, удесятеро, тричі, трійка, надвоє, троє.
VI. Підсумок уроку.
1.     Виконання  тестових завдань.
1.Вкажіть числівник.
 а) двійка;             б) вдвох;
 в) два;                  г) подвоєння.
 2. На які розряди за значенням поділяються числівники?
 а) якісні, відносні та присвійні;
 б) власні та загальні;
 в) кількісні та порядкові;
 г) прості та складені.
3. Вкажіть порядковий числівник.
 а) вісім;                                 б) восьмеро;
 в) одна восьма;                   г) восьмий.
 4. Виділіть рядок, у якому всі числівники кількісні.
 а) шість, шестеро, шостий;
 б) п’ять, п’ятеро, одна п’ята;
 в) перший, другий, сто;
 г) двадцять, двадцять один, двадцятий.
 5. Позначте простий числівник.
 а) сто десять;                         б) одна третя;
 в) третій;                                 г) сорок два
6. Знайдіть форму орудного відмінка числівника три.
 а) три;                             б) трьох;
 в) трьом;                        г) трьома.
 7. Знайдіть форму давального відмінка числівника сорок.
 а) сорок (дівчат);               б) сорока (дівчат);
 в) сорока (дівчатами);      г) сорока (дівчатам);
8. Вкажіть розряди за значенням числівника шістнадцять.
 а) ціле число;                 б) збірний;
 в) дробовий                    г) порядковий.
 9. Вкажіть правильну форму орудного відмінка числівника сто.
 а) стома;                        б) стами;
 в) ста;                             г) сто. (слайд 27)
2. Оцінювання й мотивація навчальних досягнень.
Домашнє завдання.
1. Вивчити теоретичний матеріал
2. Виконати завдання вправи 421
3. Підберіть з додаткової літератури три прислів’я та три фразеологізми з числівниками.

1 комментарий: