Основи здоров’я 7 клас

Урок № 26 ____ Дата:                                                                                                        30.03 __________

Тема уроку: Узагальнення з теми «Психічна и духовна СКЛАДОВІ здоров'я»
Мета уроку:
сістематізуваті, Узагальнити та закріпіті знання учнів з теми «Психічна и духовна СКЛАДОВІ здоров'я»; формуваті свідоме Ставлення до проблем підліткового віку;
розвіваті критично Ставлення до результатів своєї праці, вміння організовувати свою роботу;
виховувати самостійність, охайність в роботі; зацікавленість до вивчення основ здоров’я.

Тип уроку: узагальнення вивченого матеріалу
Обладнання: підручник, зошит, завдання на картках для узагальнення теми
Хід уроку
I. Організаційний момент
*     Привітання, створення позитивного настрою
*     Перевірка готовнос­ті учнів до роботи на уроці, налаштування на активну працю
*     Повторення правил
ü  Свою роботу ми почнемо із повторення правил, яких ви повинні дотримуватись на уроці:
·        бути позитивними;
·        бути дисциплінованими;
·        бути доброзичливими;
·        бути терпимими до думки іншого;
·        говорити по черзі.
ІІ. Актуалізація опорних знань і вмінь
*     Учні обговорюють такі питання:
1.      У чому полягають особливості підліткового віку?
2.      Як можна розвивати свої інтелектуальні здібності?
3.      Що таке культура почуттів?
4.      Як конфлікти впливають на здоров’я?
5.      Як стрес впливає на здоров’я?
IІІ. Оголошення теми та мети уроку
ІV. Виконання завдань для узагальненням знань учнів
*     Руханка «Вправа сплетені руки»
ü  Допомагає знизити стрес перед контрольною роботою.
Сісти зручно, покласти ногу на ногу. Переплести кисті рук і покласти долоні одна навпроти одної. Переплести пальці. Вивернути схрещенні руки всерединуі вгору так, щоб вони опинилися на рівні грудей.
Відчувається певне напруження в пальцях, зап’ястках і м’язах рук. Це означає, що мозок отримує потрібні сигнали. В такій позі нервова система має можливість заспокоїтися.
*     Пояснення умов виконання роботи.
*     Відповіді на запитання, які виникли в учнів стосовно правил виконання роботи
*     Самостійне виконання завдань
Завдання для узальнення з теми
«Психічна і духовна складові здоров’я»
1. Допишіть речення:
Реакція організму на несподівану ситуацію…
Чинник, який спричиняє стрес, — це…         
Уміння оцінювати себе, свій характер – це…
2. Дайте визначення реченням:
…. – це відображення властивостей предметів і явищ органами чуття людини.
… - це певне ставлення до предметів і явищ.
… - тривалі емоційні переживання.
3. Випишіть правильні відповіді.
Щоб уникнути ефекту самопідтримки стресу, людина має:
а) думати, що нічого не можна змінити; б) оцінювати подію надто емоційно; в) керувати емоціями; г) не керувати своєю реакцією на подію вважати, що не щастить; д) застосувати методи самоконтролю; е) не дозволяти негативним думкам брати гору

4. Випишіть правильні відповіді.
Екстремальна ситуація виникає, коли людина:
а) заблукала в печері; б) вперше потрапила до лікарні; в) перебуває наодинці вдома; г) разом із групою туристів заблукала в лісі; д) повернувшись додому, відчула за­пах газу; е) перебуває під час грози в човні на річці; е) почувається зле в гро­мадському транспорті; є) не має до кого звернути­ся по допомогу; ж) перебуває в натовпі

5. Випишіть симптоми стресу.
а) Відчуття страху; б) Міцний сон; в) Дратівливість; г) Відсутність тривоги; д) Надмірне збудження; е) Прискорення серцебиття; є) Поганий настрій; ж) Тремтіння голосу; з) Бадьорий настрій; и) Агресивність; і) Спітнілі долоні; й) Хочеться спати, але важко заснути; к) Головний біль

6. Випишіть у 2 колонки твердження ( у 1 правильні твердження, а в 2 – хибні)
а) Конфлікти тільки заважають у житті; б) Конфлікти — невід’ємна частина життя людей; в) Якщо смаки різняться, потрібно наполягати на власній думці; г) Якщо смаки різняться, потрібно спокійно пояснити, чому тобі по­добається те чи інше; д) Якщо смаки різняться, потрібно не зважати на точку зору іншого; е) Якщо до смаків інших ставитися з повагою, конфлікту поглядів можна уникнути; є) Потрібно вчитися не допускати ескалації конфлікту; ж) Якщо зволікати з розв’язанням проблеми, конфлікт зникне сам по собі; з) Щоб конфлікт не загострювався, завжди потрібно погоджуватися з точкою зору співрозмовника; и) Розв’язання конфлікту залежить від уміння ефективно спілкуватися

7. Установіть відповідність. Запишіть результат у таблицю ознаки хронічного стресу.
1. Порушення концентрації уваги. 2. Безпорадність. 3. Головний біль. 4. Зниження імунітету. 5. Дратівливість. 6. Зниження працездатності. 7. Поганий сон. 8. Порушення пам’яті. 9. Постійна тривога. 10. Пригні­ченість. 11. Постійна втома. 12. Зниження інтересу до життя. 13. Біль у грудях. 14. Різке зменшення або збільшення маси тіла.

Фізична складова здоров’я
Соціальна складова здоров’я
Психічна і духовна складові здоров’я




8. Випишіть у 2 колонки твердження ( у 1 правильні твердження, а в 2 – хибні)
а) Ескалації конфлікту можна уникнути, якщо все заперечувати; б) Ескалації конфлікту можна уникнути, якщо поводитися впевнено; в) Конструктивному розв’язанню конфлікту завжди сприятиме напо­лягання на своїй думці; г) Щоб уникнути конфлікту, потрібно поважати точку зору співроз­мовників; д) Якщо конфлікт виник, потрібно розв’язувати його конструктивно; е) Конструктивному розв’язанню конфлікту сприятиме погодження з думками інших; є) Конструктивному розв’язанню конфлікту сприятиме всебічне об­говорення проблеми; ж) Щоб уникнути конфлікту, завжди потрібно ухилятися від роз­в’язання проблем; з) Конструктивному розв’язанню конфлікту сприятиме вміння йти на взаємні поступки; и) Конструктивному розв’язанню конфлікту сприятиме стримування негативних емоцій

9. Установіть відповідність. Запишіть результат у таблицю.
1. Підвищує працездатність. 2. Спричиняє головний біль. 3. Шкідливо впливає на здоров’я. 4. Підвищує захисні сили організму. 5. Пов’язаний із радісними подіями. 6. Ослаблює захисні сили організму. 7. Людина не здатна адекватно реагувати на небезпеку. 8. Людина здатна до чітких дій.
Еустрес
Дистрес


10. Знайдіть та випишіть назви етапів розвитку конфлікту.
11. Установіть відповідність. Запишіть результат у таблицю.
1. Обговорити проблему. 2. Зволікати з розв’язанням проблеми. 3. Нав’язувати власну точку зору. 4. Намагатися зрозуміти причини конфлікту. 5. Ігнорувати розв’язання проблеми. 6. Руйнувати стосунки. 7. Не зважати на інтереси й думки інших. 8. Поважати співрозмовників. 9. Слухати уважно. 10. Тиснути на співрозмовника. 11. Іти на взаємні поступки. 12. Зберігати стосунки. 13. Ігнорувати власні інтереси. 14. Шу­кати рішення, яке влаштує всіх.
Ухилення
Пристосу­вання
Суперництво
Співробіт­ництво
Компроміс






V. Організований збір зошитів, у яких виконувалася контрольна робота
VІ. Підбиття підсумків уроку
VІІ. Оголошення домашнього завдання
Повторити вивчений матеріал



06.04.
 (основи здоров`я)

Тема.
Соціальні чинники здоров`я


Мета.

Навчальна:
Формувати в школярів поняття про соціальні чинники здоров’я і безпеки підлітків; дати уявлення про соціальні чинники ризику для здоров’я в найближчому оточенні підлітків.
Розвиваюча:
 Розвивати уміння аналізувати, зіставляти, робити висновки, формулювати і відстоювати свою точку зору.
Виховна:
Виховувати бажання берегти власне життя і здоров’я.
Корекційна:
Корегувати осанку та мовлення.

Тип уроку:
Вивчення нового матеріалу.
Обладнання:
Таблиці, ілюстрації, ноутбук,презентація.

Хід уроку
І. Організаційний момент.
1.
У класi стало тихенько,
Усi сидять рiвненько,
Вчитель до вас усмiхається,
Наш урок розпочинається.
2.
Перевірка підготовки учнів до заняття.
3.
Перевірка підготовки класного приміщення до заняття.
4.
Побажання успіху на уроці.


ІІ. Повідомлення теми і мети уроку       


ІII. Вивчення нового матеріалу.
Розповідь учителя.
План
1.      Поняття про соціальні чинники здоров’я і безпеки підлітків.
2.       Соціальні чинники ризику для здоров’я в найближчому оточенні підлітків.

1.   Що впливає на твоє соціальне здоров'я
Людина живе в суспільстві. Вона має знайти СВОЕ місце серед інших людей, навчитися спілкуватися з ними, зрозуміти правила поведінки в соціумі й дотримуватися їх. Демократичне суспільство надає людині досить багато прав, але разом із правами в людини з'являються й певні обов'язки.
Уміння користуватися своїми правами й виконувати свої обов'язки є важливим показником соціального здоров'я.
Існують соціальні фактори, які впливають на твоє соціальне здоров'я.

 Насамперед до них належить безпосереднє оточення людини:
—        родина, в якій виховується й росте;
—        школа, в якій вона навчається;
― клас, в якому вона знаходить друзів, з котрими спілкується не тільки в школі, але й за її межами;
—        підліткові компанії, з якими вона проводить дозвілля.


Окрім того, на соціальне здоров'я впливають:
—        література, яку читає людина;
—        телевізійні програми, які вона дивиться;
—        музика, яку вона слухає;
—        театральні спектаклі, фільми, комп'ютерні ігри й багато іншого, від чого вона отримує естетичну насолоду.

Дехто навіть не здогадується про цей вплив, але він існує й призводить до певних наслідків. Наприклад, надмірне захоплення комп'ютерними іграми може призвести до того, що у свідомості підлітка реальність і вигаданий кимсь світ гри міняються місцями.
Це завдає великої шкоди його соціальному здоров'ю: він поринає у світ гри, перестає. сприймати навколишню реальність, обмежує спілкування з іншими людьми.
Підліток мусить знати, що сам є активним учасником процесу свого соціального розвитку й може впливати на своє соціальне здоров'я, вчиняючи так або інакше.
Наприклад, ведучи здоровий спосіб життя або порушуючи його.
Знаючи про соціальні фактори здоров'я, підліток може зробити правильний вибір і жити так, щоб не завдавати шкоди своєму здоров'ю.
Ніхто інший не зробить цього замість нього.
Слід пам'ятати, що соціальне здоров'я пов'язане із безпекою!
Соціальна рівність і соціальна справедливість так само є важливими соціальними факторами здоров'я. Наявність у суспільстві соціальної рівності й справедливості роблять його соціально здоровим, а людину — захищеною й упевненою у своєму майбутньому.

2.   Як стежити за своїм соціальним розвитком
Перша ланка суспільства, в якій підліток виявляє себе як соціальна особистість,— це родина.
Кожна людина, напевно, помічає, що в родині кожен має свої обов'язки, і вони залежать від місця, яке людина займає в родині.
Син, донька, брат, сестра, онук, онучка, племінник, племінниця — усе це соціальні ролі, відведені підліткові в родині.
Якщо він справляється зі своїми родинними обов'язками, це свідчить про те, що його соціальний розвиток відбувається нормально.
Успішне навчання також є обов'язком підлітка стосовно родини.
 Батьки вірять у те, що їх син чи донька стане корисною для суспільства людиною й що родина зможе розраховувати на них у майбутньому.
Не менш важливим для соціального розвитку підлітка є і його становище в різних молодіжних підліткових групах: класі, спортивній секції, футбольній команді, драматичному гуртку, компанії друзів, які живуть на його вулиці або у його дворі.
Соціальний розвиток і, урешті-решт, соціальне здоров'я неабияк залежить від цих груп.
Справа в тому, що, поділяючи ті або інші погляди, захоплення, пристрасті, манери друзів, підліток потрапляє під їх соціальний вплив.
Як наслідок, у підлітка можуть з'явитися корисні або шкідливі звички, які певним чином впливають на його здоров'я.
 Наприклад, звичка регулярно читати може зробити людину цікавим співрозмовником, а звичка чемно поводитися з тими, хто оточує, значно полегшить спілкування з ними.
 І навпаки, звичка ставитися до людей спогорда або повсякчас їм грубити, або користатися нецензурними словами, або вживати алкоголь та наркотики — сповільнить соціальний розвиток підлітка.
Не менш важливим є й спосіб життя підлітків, з якими ми у дружніх стосунках.
 Хоч-не-хоч, але воно буде позначатися на кожному.
 А тому слід розібратися, чи є цей спосіб життя здоровим, чи не буде він шкодити.
Слід пам'ятати, що свої інтереси можна відстояти тільки самостійно.
Існують фактори, які впливають на соціальне здоров'я.
 Підліток мусить знати, що сам є активним учасником процесу свого соціального розвитку.
Знаючи про соціальні фактори здоров'я, він може зробити правильний вибір і жити так, щоб не завдавати шкоди своєму соціальному здоров'ю.

VІ. Фізкультхвилинка.

VІІ. Закріплення нових знань і вмінь.
1.
Запис в зошит основних понять теми.
2.


3.


3.       
Відповіді на запитання.
-          Які фактори впливають на твоє соціальне здоров'я?
-        Чи буває так, що людина має тільки права, а обов'язків не має?
Обговорення ситуацій.
Ø Ромчик сказав, що коли на його соціальне здоров'я впливає так багато факторів, то сам він нічого зробити не може. Чи має він рацію?
Ø Наталка та її подруги люблять пісні групи  «Океан Ельзи». Вони готові слухати їх з ранку до вечора. Через це їм не вистачає часу на виконання домашніх завдань,  знижується успішність,  тимчасом як  соліст  групи  Станіслав  Вакарчук — кандидат наук і володіє кількома мовами. Як він досяг такого становища в суспільстві? Що б ви порадили дівчаткам?    

VІІІ. Підсумок уроку.
- Яку тему вивчали?
- Чим збагатили свої знання?


IX. Домашнє завдання.
Читати конспект.


13.04. (Основи здоров`я


Тема. Впливи найближчого оточення.
Мета: розглянути впливи найближчого оточення дитини, принципи формування міжособистісних стосунків, види підліткових компаній; формувати вміння визначати ознаки небезпечних компаній та  способи протидії негативному соціальному впливу; продовжити виховувати дбайливе ставлення до свого здоров’я та здоров’я близьких.
Обладнання: папір, олівці, фломастери
Тип уроку: комбінований.
Поняття та терміни: найближче оточення, небезпечні компанії.

Хід уроку
І. Організаційний етап
Зачитування притчи
...Студенти вже заповнили аудиторію і чекали початку лекції. Ось з'явився викладач і виставив на стіл велику скляну банку, що багатьох здивувало:
- Сьогодні я хотів би поговорити з вами про життя, що ви можете сказати про цю банку?
- Ну, вона порожня, - сказав хтось.
- Абсолютно вірно,- підтвердив викладач, потім він дістав з-під столу мішок з великими каменями і почав укладати їх в банку до тих пір, поки вони не заповнили її до самого верху.
 - А тепер, що ви можете сказати про цю банку?
- Ну, а тепер банка повна! - знову сказав хтось із студентів.
Викладач дістав ще один пакет з горохом, і почав засипати його в банку. Горох почав заповнювати простір між каменями:
- А тепер?
- Тепер банка повна!!! - почали вторити студенти.
 Тоді викладач дістав пакет з піском, і почав засипати його в банку, через якийсь час у банці не залишилося вільного простору.
- Ну тепер-то банка точно повна - загаласували студенти.
- А тепер я буду пояснювати вам, що зараз відбулося. Банка - це наше життя, камені - це найважливіші речі в нашому житті, це наша сім'я, це наші діти, наші любі, все те, що має для нас величезне значення; горох - це ті речі, які не так значимі для нас, це може бути дорогий костюм або машина і т.д.; пісок - це все дрібне і незначне в нашому житті, всі ті дрібні проблеми, які супроводжують нас протягом всього нашого життя; так ось, якщо б я спочатку засипав у банку пісок, то в неї б вже не можна було вмістити ні горох, ні каміння, тому ніколи не дозволяйте різного роду дрібницям заповнювати ваше життя, закриваючи вам очі на більш важливі речі.
         Учитель. Давайте подаруємо один одному добру усмішку бо доброта – це одна з найважливіших речей, що необхідна для людини.

ІІ. Актуалізація опорних знань та мотивація навчальної діяльності.
1.     Бесіда:
-         Які ви знаєте елементи соціального середовища?
-         Які елементи соціального середовища вашого населеного пункту сприяють здоров’ю та безпеці людей?
-         Які елементи соціального середовища вашого населеного пункту загрожують безпеці та здоров’ю?
-         Як ЗМІ впливає на здоров’я дітей?
2.     Перевірка домашнього завдання «Складання рейтингу телепередач». Обговорення.
Учитель.
Як добре дітям й затишно в родині!
Тут так цікаво й весело всім нам.
Тому вклонитися доземно ми повинні,
За диво й за життя своїм батькам.
Батьки для нас — це найдорожчі люди,
Вони піклуються і думають про нас.
І хай завжди в нас тато й мама буде,
Й ніколи світлий не проходить час.
І хай здоров’я буде у родині,
Щоб радість й сміх веселий наш дзвенів!
Родині ми складаєм славу нині,
І скажемо багато добрих слів.
Бо все найкраще в дітях від родини!
Привітність, щирість, щедрість, доброта.
Усі традиції народні і святині,
Та мудрість й віра чиста і свята.
                                 (Надія Красоткина)
-         Як ви гадаєте, чому при вивченні соціального середовища, я зачитала вам вірш про родину?
Дійсно, саме родина є важливим соціальним фактором, який впливає на соціальне здоров'я підлітка. Але крім родини, соціальними  факторами впливу на дитину, є:
·        школа, в якій діти навчаються;
·        клас, де дитина знаходить собі друзів;
·        підліткові компанії, з якими дитина проводить дозвілля.
Всі ці соціальні фактори формують найближче оточення. Саме про вплив цього оточення піде мова на уроці.
ІІІ. Вивчення нового матеріалу
1.     Робота в групах
Клас об’єднується у три групи. Використовуючи матеріал підручника учні самостійно вивчають:
         група 1 – вплив родини на життя та здоров’я дитини;
         група 2 – вплив друзів на життя та здоров’я дитини;
         група 3 – вплив небезпечних компаній.

Обговорення. Звіти груп.

Релаксаційна вправа
Вправа «Скинь втому»
Учні стоять у колі, широко розставляють ноги, трохи їх згинають у колінах, згинають тіло, вільно опускають руки, розправляють пальці, схиляють голову до грудей, ледь відкривають рот. Після цього вони повинні похитатися в різні боки, а потім різко потрусити головою, руками, ногами, всім тілом.
Учитель звертається до учнів: «Ви струсили з себе всю втому. Чи ще щось залишилося? Якщо так, повторіть ще раз».

ІV. Узагальнення та закріплення набутих знань
1. Бесіда:
-   Які дружні групи (компанії) є у твоїй школі, у твоєму дворі, на твоїй вулиці? Чим вони займаються? Як вони розважаються?
-  Чи знаєш ти недружні або небезпечні компанії? Що робить їх такими?

2.  Вправа «Скриня мудрості»
Учням пропонують скласти запитання за новою темою, записати його та помістити записку у коробку. Потім виймають з коробки по одній записці та дають відповідь на питання.

V. Підсумки уроку
Учитель.
В якімсь селі дідусь один вмирав,
 На Той світ вже збирався у дорогу…
До рук ікону взяв, поцілував,
А наостанок все ж прохав у Бога:
 Хоч я й старий, та міг би ще служить,
Порадником і дітям і онукам,
 Якби ж ти, Боже, дав іще пожить,
Відстрочив трохи з Сонечком розлуку.
 Господь почув, подумав і спитав,
Сховавши усміх, зазирнувши в очі:
 Відстрочить, кажеш?
– Може б я і дав Тобі пожити…
 Добре, скільки хочеш?
 Дідусь ожив відразу, звеселів,
 Подумав про онуків, про синочків
О Господи! Ти стільки дай років –
 На гілці скільки майорить листочків.
 - Ні, це багато, Бог йому на це,
 - Не можу скільки літ тобі ще дати.
- Ну, скільки яблук має деревце?
 - Ні, не проси, - і це тобі багато.
- Тоді дай стільки, скільки за роки
 Хороших, добрих, вірних мав я друзів.
 - Хай буде так, - торкнувсь його руки,
- По справедливості і по заслузі.
І Бог пішов, а той дідусь піднявсь
І сиві вуса підкрутив завзято,
 - Бо друзів за життя він скільки мав,
Як яблук і листочків разом взятих!
В цієї притчі є проста мораль:
 Щасливо й довго в світі щоб прожити
– Любити треба світ, з людьми дружити,
 І душу мати чисту, мов кришталь!
                                        Олена Бондарь
Шануйте своїх батьків, поважайте своїх друзів! Давайте візьмемося за руки та вигукнемо: «Будемо дружбу берегти, будемо дружніми завжди!»

VІ. Домашнє завдання

Опрацювати параграф підручника; підготувати матеріал до створення антиреклами; підготувати доповідь про комерційну рекламу та її вплив на поширення паління та алкоголю серед молоді .


27.04
Тема уроку
Хвороби цивілізації і реклама


Мета: сформувати в учнів поняття «хвороби цивілізації»; розширити уявлення про соціальні чинники ризику «хвороб цивілізації»; пояснити зв'язок куріння з небезпекою виникнення раку; вчити нейтралізувати можливий негативний вплив реклами на здоров’я.

Хід уроку
I. Організаційний момент
Привітання, створення позитивного настрою
В арабських країнах під час зустрічі люди схрещують руки на грудях. Привітаймося по-арабськи!

ІІ. Перевірка виконання учнями домашнього завдання
1. «Конкурс ерудитів»
Скласти коротке формулювання термінів, що записані на дошці (самостійно на окремих аркушах паперу):
А) міжособистісні стосунки;
Б) найближче оточення;
В) види підліткових компаній.
Поставити на аркуші своє прізвище та здати на перевірку.
2. «Взаємоопитування»
Аркуші роздають у довільному порядку учням на перевірку. Учитель відкриває заздалегідь записані на дошці правильні відповіді. Необхідно оцінити правильність виконання завдання та поставити «+» або «-» навпроти кожного терміна. Потім учні отримують свої аркуші з результатом оцінювання.
3. Обговорення результатів
4. Гра «Ти мені – я тобі»
Учень за опорним конспектом ставить класу запитання щодо теми попереднього уроку. Той, хто дав правильну відповідь, може поставити своє запитання у відповідь.

IIІ. Перевірка раніше засвоєних знань
1. Тестування. Можливо декілька правильних відповідей
1. Людина – істота …
А) … біологічна;
Б) … соціальна;
В) … біосоціальна (+).
2. Демократичне суспільство надає людині:
А) безмежні права;
Б) багато прав і обов’язків (+);
В) право на вибір обов’язків.
3. Найбільше піклуються про твоє здоровя:
А) члени родини (+);
Б) працівники медичних закладів;
В) друзі.
4. Закінчити фразу: «Людина стає людиною тільки …»
А) … демонструючи власне «я»;
Б) … серед людей (+);
В) … у соціальних мережах.
5. Соціальна небезпека може призвести до:
А) хронічного стресу (+);
Б) набуття навичок самозахисту (+);
В) прояву лідерських якостей (+).
6. Комп’ютерні ігри для підлітків є соціально безпечними, якщо вони:
А) містять сцени насильства;
Б) розвивають інтелект (+);
В) потребують багато часу.
«Ціна» правильної відповіді – 2 бали.

IV. Мотивація навчальної діяльності учнів і повідомлення теми, мети та завдань уроку
1. «Вікритий мікрофон»
¾   Микола Михайлович Амосов говорив: «Здоровя населення, як дзеркало, відображає обличчя суспільства». Що ви думаєте з цього приводу?
2. «Очікування»
Відповіді учнів:
Ø Я хочу дізнатися, що таке хвороби цивілізації.
Ø Я хочу дізнатися, які хвороби належать до хвороб цивілізації.
Ø Чому вони виникають?
Ø Як запобігти хворобам цивілізації?
Учитель: А я хочу, щоб ви були активними, уважними, здобули нові знання, які б вам стали у пригоді в подальшому житті.
Отже, завдання уроку визначилися вашими очікуваннями.

V. Актуалізація чуттєвого досвіду учнів
1. Вікторина «Що ти знаєш про …»
Учні «ланцюжком» проголошують твердження щодо хвороб цивілізації; наводять приклади з художніх творів тощо.
2. Рольова гра «Запитання підліткам ставить …»
1)    Лікар-ендокинолог: «Як ви намагаєтеся нормалізувати різкі зміни настрою, характерні для підліткового віку?»
2)    Лікар-дерматолог: «Чи повязуєте ви проблеми зі шкірою із браком перебування на свіжому повітрі, просиджуванням тривалий час за телевізором і комп’ютером?»
3)    Фітнес-тренер: «Я бачу щодня на вулицях велику кількість підлітків, хворих на ожиріння. У спортивному залі картина зовсім інша… Поясніть, чому ви часом несерйозно сприймаєте цю проблему».

VІ. Сприйняття та усвідомлення учнями нового навчального матеріалу
1. Глосарій. Робота з термінами
Цивілізація – людська спільнота, яка впродовж певного періоду часу (процес зародження, розвиток, загибель чи перетворення цивілізації) має стійкі особливі ознаки в соціально-політичній організації, економіці та культурі (науці, технологіях, мистецтві тощо), спільні духовні цінності та ідеали, ментальність (світогляд). Наприклад, Єгипетській цивілізації властиві спорудження пірамід, муміфікація померлих, своєрідне ієрогліфічне письмо тощо.
Цивілізація – такий щабель розвитку людства, коли соціальні зв’язки починають домінувати над природними.
Хворобами цивілізації називають ті проблеми зі здоров’ям людини, які виникли в результаті негативного впливу промислової та науково-технічної революції на довкілля й саму людину.
2. Бесіда (ілюстративний супровід)
Часи змінюють не тільки звичаї, традиції, а й хвороби людей. Колись основними причинами захворювань були травми і каліцтва, колись люди були безсилі проти інфекційних захворювань й епідемій. З плином часу завдяки науці люди почали відносно легко боротися з інфекціями. Та цивілізація, набираючи обертів, знову змінює наше життя і здоров’я.
Галузі промисловості та науково-технічний прогрес не тільки принесли користь у наше суспільство, але й шкоду у вигляді хвороб. Гіподинамія, ослаблення зору, гіпертонія, цукровий діабет, інфаркт міокарда, бронхіальна астма, неврози, психічні розлади, алергія, серцево-судинні, інфекційні, … хвороби стали такими поширеними, що змусили весь світ шукати причини. Із забрудненням навколишнього середовища пов’язане зростання захворювань верхніх дихальних шляхів, ендокринних та онкологічних захворювань, особливо у великих центрах металургійної та хімічної промисловості. «Хвороби цивілізації» розглядають у світі як глобальну медико-соціальну проблему.
         Серед неінфекційних захворювань на першому місці – ожиріння.
         Астенопія – ослаблення зору, що виникає під час зорової роботи. Найпоширенішим захворюванням у наш час є комп’ютерний зоровий синдром.
         Останнім часом ми дуже часто чуємо про алергію.
3. «Незакінчене речення»
— Ученими доведено, що первісна людина не хворіла на ожиріння. Як ви вважаєте, чому? Відповідь дайте, продовжуючи речення: «Первінс ілюди не знали, що таке ожиріння тому, що …»
         (Варіанти відповідей: багато рухалися; було чисте довкілля; не мали шкідливих звичок; не сиділи за комп’ютером, телевізором; вживали переважно натуральні продукти, їжі було мало тощо.)
4. Інформаційне повідомлення
«Алкоголізм і тютюнопаління як хвороби цивілізації»
Мабуть, у нас час немає жодної сімї, якої прямо чи опосередковано не стосувалася б проблема алкоголізму.
Алкоголізм – страшна хвороба, яка за розповсюдженням на Землі посідає третє місце після серцево-судинних та онкологічних захворювань. Третя хвороба цивілізації! За даними статистики в Україні, чисельність зареєстрованих людей з алкогольними проблемами становить близько 690 тис.осіб.
         Тютюнопаління. Сьогодні смертність населення України визначається передусім неінфекційними захворюваннями, тісно пов’язаними із поширенням факторів ризику, які характерні для поведінки людини. Серед них тютюнопаління – основна причина передчасної смерті, якій можна запобігти. Тютюн – фактор ризику більш ніж 25 хвороб.
5. «Асоціативний кущ» до поняття «Причини хвороб цивілізації»
         Одна з причин хвороб цивілізації – це малорухливість. Які ще фактори підвищують ризик поширення захворювань, що пов’язані із негативним впливом науково-технічного прогресу на здоровя людини?


 6. Оздоровлювальна вправа.
Офтальмотренаж (гімнастика для очей)
         Скажіть, яка з поширених «хвороб цивілізації» загрожує на наразі? (Гіподинамія, втрата гостроти зору.)
·        Як можна запобігти цій хворобі?
         Міцно примружте очі на 3-5 секунд, далі потримайте очі розплющеними 3-5 секунд. Повторіть 7 разів. Ця вправа укріплює м’язи повік, покращує кровообіг.

VІІ. Осмислення, узагальнення та систематизація знань
1. Вправа «Карусель». Робота за підручником (у парах)
Взаємонавчання
         За матеріалами підручника учні складають опорний конспект із виучуваної теми. Працюючи в парах, здійснюють консультування одне одного, коментують тощо.

2. Робота у групах
         Соціальні чинники «хвороб цивілізації» (за інформаційно-довідковими картками)
1-ша група «ЗМІ»: створити антирекламу «Роби так – і отримай цивілізаційний подарунок»;
2-га група «Лектори»: підготувати інформаційне повідомлення «Соціальні чинники «хвороб цивілізації»;
3-тя група «Дизайнери»: виготовити колаж «Профілактика «хвороб цивілізації»;
4-та група «Прес-служба»: розробити памятку «Профілактика «хвороб цивілізації».
2.1. Презентація роботи у групах
Картка 1. Соціальні чинники «хвороб цивілізації»
Основні причини зростання захворюваності:
Ø урбанізація;
Ø малорухливий спосіб життя;
Ø дефекти харчування;
Ø проблеми екології;
Ø стреси;
Ø формування здоровяруйнівних цінностей унаслідок негативного впливу реклами в ЗМІ.
Картка 2. Профілактика «хвороб цивілізації»
Ø Відмова від шкідливих звичок (паління, вживання алкоголю, наркотиків).
Ø Ціннісне ставлення до життя і здоровя.
Ø Аналіз комерційної реклами замість сліпого наслідування.
Ø Здоровий спосіб життя (нормальний сон, якісне збалансоване харчування, рухова активність, гігієна).
Ø Позитивні емоції. Перевага оптимізму над песимізмом.
Ø Посильна участь у боротьбі за чисте довкілля.
3. «Аукціон ідей». Профілактика «хвороб цивілізації»
         Учні пропонують варіанти профілактичних заходів:
·        займатися спортом;
·        більше рухатись;
·        активно відпочивати;
·        робити ранкову зарядку;
·        чергувати розумову та фізичну працю;
·        прогулянки на свіжому повітрі тощо.
VІІІ. Підбиття підсумків уроку
1. Вправа «Питання в кубі»
Мета: розвивати здатності до самоаналізу та рефлексії; узагальнювати отриманий досвід, зворотний зв'язок.
Учні стають (сідають) у коло. Учитель передає одному з учнів кубик, на гранях якого записано запитання. Учень обирає питання, на яке йому хотілося б відповісти, показує цю грань куба іншим і відповідає. Потім кидає кубик будь-кому з однокласників. Приклади запитань:
1.     Що цікавого для тебе було на уроці?
2.     Що нового дізналися?
3.     Що особисто для тебе було складно?
4.     Чого навчилися на уроці?
5.     Як будете застосовувати нові знання, навички?
6.     Що найбільше сподобалося?
2. Проговорювання слоганів (колективно)
·        Ми хочемо активно і довго жити!
·        Ми бажаємо не мати шкідливих звичок!
·        Бажаємо насолоджуватіся життям!

ІХ. Домашнє завдання
Обов ' язкове:
·        опрацювати матеріал підручника относительно вівченої тими, сделать конспект.

04.05
Тема уроку
Причини и Наслідки вживання наркотіків
Мета:
Дізна ти ся более про негативний Вплив наркотичного Речовини на здоров'я;
 основні причини вживання наркотичного Речовини підліткамі;
Запобігання вживання наркотіків

Пригадай

Які Речовини назівають психоактивних? Чому їх так назвали?

Наркотики, так само як Нікотин и алкоголь, - це псіхоактівні Речовини. Смороду спричиняють Отруєння організму, у людей з'являється залежність від їх вживання. Про Шкідливий Вплив наркотіків много пишуть, розповідають у документальних фільмах. Однако, даже знаючи про негативний Вплив таких Речовини на організм, люди продолжают їх вжіваті. Шкідліву звичка вжіваті Наркотичні Речовини ма ють деякі підлітки. Чому так Трапляється?

Причини вживання наркотіків підліткамі

Найпошіреніші міфи и факти

Міф. Бажання відчуті собі доросли, сучасним, модним.

Факт. Вживання наркотичних речовин не додає авторитету. Навпаки, людину, яка вживає наркотики, не поважають, уникають спілкування з нею. Така людина має слабку волю.

Протидія. Щоб подорослішати, слід розвивати інтелектуальні здібності, силу волі, набувати корисних звичок, бути відповідальним, додержувати слова. Пам’ятати, що в сучасному світі модно вести здоровий спосіб життя.

Міф. Бажання заспокоїтися, звільнитися від якогось негативного відчуття (наприклад, тривоги, образи, розпачу), відновити психологічну рівновагу.

Факт. Наркотики не заспокоюють, а навпаки, збуджують нервову систему, а згодом пригнічують її діяльність.

Протидія. Негативні почуття не зникають самі. Потрібно навчитися керувати емоціями й долати негативні емоції. Не боятися звернутися по допомогу до близьких.

Міф. Бажання ухилитися від розв’язання проблем.

Факт. Вживання наркотиків не вирішує проблем, а спричиняє нові, пов’язані зі здоров’ям.

Протидія. Треба навчитися розв’язувати проблеми, приймаючи зважені рішення і набуваючи навичок ефективного спілкування.

Міф. Бажання виділитися серед ровесників. Прагнення до незалежності та підвищення самооцінки.

Факт. Поважають людей, з якими цікаво спілкуватися та які розвивають власні здібності.

Протидія. Щоб бути насправді незалежним і самостійним, слід формувати навички впевненої поведінки, доброзичливо спілкуватися. Аби підвищити самооцінку, треба вдосконалювати власні риси характеру й розвивати силу волі.

Міф. Нудьга, самотність.

Факт. Насправді це не причина. Треба навчитися організовувати дозвілля.

Протидія. Цікавих занять багато. Кожен може обрати гурток чи спортивну секцію. Можна зайнятися туризмом, музикою, танцями. Відвідуючи гуртки та секції, можна знайти друзів.

Міф. Якщо пропонує хтось із знайомих, не можна відмовитися.

Факт. Не піддавайся тиску компанії. Ті, хто пропонує спробувати наркотик, — несправжні друзі.

Протидія. Подумай, чи варто спілкуватися з такою компанією. Залишайся самим собою. Шукай компанію однодумців, які додержуються здорового способу життя. Розвивай силу волі, упевненість у собі, умій спокійно, але твердо відмовитися від небезпечної пропозиції.

Міф. Можна відмовитися від вживання в будь-який момент.

Факт. Це самообман. Залежність виникає дуже швидко, навіть після одного вживання. А ось звільнитися від такої залежності дуже важко. Багато людей втратили здоров’я і навіть життя через залежність від вживання наркотиків.

Протидія. Відмовитися краще всього один раз, коли тобі вперше пропонують вжити будь-яку психоактивну речовину. Твоя відмова має бути рішучою і категоричною.

На підлітків, які інтенсивно ростуть і розвиваються, наркотичні речовини впливають сильніше, ніж на дорослу людину. Звикання також може виникнути швидше.

Наркотики уражають мозок, нервову систему, серце. Можуть спричинити смертельне отруєння, зупинку дихання, серцевий напад. Негативний вплив наркотичних речовин на мозок призводить до погіршення пам’яті, запаморочення голови. Людина втрачає здатність логічно мислити, приймати зважені рішення. Знижуються швидкість реакції та увага. Підвищується ризик потрапити в небезпечну ситуацію. Зникає бажання і здатність навчатися та працювати. Людина втрачає роботу, друзів, близьких. Якщо не вистачає коштів на чергову дозу, залежна людина може красти гроші чи майно.

У компаніях, з якими спілкуєшся, дехто може курити, вживати алкогольні напої. Такі звички часто стають першим кроком до вживання наркотичних речовин. І будь-хто іноді може опинитися перед вибором: вживати чи не вживати наркотики. Пам’ятай, що ні прагнення нових вражень і відчуттів, ні тиск компанії однолітків, ні пропозиція дорослої людини — це не причина для вживання наркотичних речовин. Дбай про власне здоров’я повсякчас.

Висновок

Вживати наркотики дуже небезпечно для здоров’я підлітків. Хоч якими складними бувають життєві ситуації, це не причина, щоб вживати наркотичні речовини. Приймай зважені рішення, керуй емоціями, розв’язуй проблеми, користуючися навичками ефективного спілкування, розвивай силу волі. Пам’ятай, що шлях до здоров’я ти обираєш сам.


Завдання

1. Які шкідливі звички можуть стати першими кроками до вживання наркотичних речовин?

2. Назви найпоширеніші міфи й факти вживання підлітками наркотичних речовин та шляхи протидії вживання наркотиків.

3. Схарактеризуй дію наслідків вживання наркотиків на організм людини.

4. Поміркуй, чому наркотичні речовини впливають на здоров’я підлітків сильніше, ніж на здоров’я дорослої людини.

5. Установи зв’язок між вживанням наркотичної речовини й здоров’ям підлітків. Скористайся схемою: міф — факт — протидія.

6. Поміркуй, чи бажають підліткам добра ті, хто поширює міфи про вживання наркотиків. Обґрунтуй відповідь.
Домашнє завдання
Зробити конспект, дати відповіді на питання.



18.05.
Тема уроку
Узагальнюючий урок з теми «Соціальна складова здоровя»
І варіант
І рівень
1.Укажіть правильне  твердження:
а) якщо ви член родини, то у вас немає ніяких обовязків; 
б) статус – це закріплені за людиною права й обовязки, які говорять про її місце в групі;
в) перебуваючи в групі, можна не враховувати інтереси інших членів групи.
2.Анонімність у роботі клініки, дружньої для молоді, означає що:
а) вам потрібно мати при собі документи;  б) з вас будуть брати гроші; 
в)вам будуть читати нотації;                            г) вас зустрінуть з порозумінням.
3. Ознака безпечної компанії:
а) всі ставляться один до одного доброзичливо; б)вам заважають навчатися;
в)у компанії вживають алкоголь;                               г)вас втягують у бійки.
4. Хвороби цивілізації виникають через:
а) інфекції;  б) віруси;  в)малорухливий спосіб життя; г) розумову діяльність.
5. Наркотична залежність:
а) легко виникає;                                         б)легко лікується; 
в)довго виникає, але легко лікується;          г)легко виникає, але довго лікується.
6. Відповідно до законодавства України кримінальна відповідальність настає:
а) з 18 років;  б)з 16 років, а за скоєння тяжких злочинів із 14 років; в)із 20 років; г) із 21 року.
7. ВІЛ – це:
а) вірус імунодефіциту людини;  б) синдром набутого імунодефіциту;
 в) інфікована людини;                  г) бактерія СНІДу.
8. ВІЛ розмножується в клітинах:
а) мязів;  б) печінки;  в) крові;  г) головного мозку.
9. Дискримінація – це:
а) форма позитивного  ставлення до людини;  б) забезпечення рівних прав різним групам людей; 
в) заохочення людей певної  національності;    г) обмеження прав людини за певною ознакою .
10. Збудником туберкульозу є:
а) вірус;  б) бактерія;  в) одноклітинна тварина;  г) одноклітинний гриб.
ІІ рівень
ІІ. Вказати, правильне чи неправильне твердження:
1.Дуже рідко хворіють на туберкульоз ВІЛ-інфіковані люди.
2. Паличка Коха є в багатьох людей, але проявляє вона себе в організмі з ослабленою імунною системою.
3. На туберкульоз хворіють люди через погані економічні і соціальні умови.
4. Ранніми симптомами туберкульозу є підвищення  апетиту.
5. Розповсюджувачів наркотиків можуть покарати позбавленням волі.
6. Законодавство дозволяє отримання наркотичних засобів  в обмін на інші речі чи товари.
ІІІ рівень
ІІІ. Види підліткових компаній, їх ознаки.









Узагальнюючий урок з теми «Соціальна складова здоровя»
7 клас
ІІ варіант
І рівень
1. Який чинник не  впливає на соціальне здоровя:
а) школа;  б) твої друзі;  в) зміна пір року;  г)підліткові компанії.
2. Укажіть неправильне твердження:
а) підліток не є активним учасником процесу свого соціального розвитку;  б)підліток може впливати на своє соціальне здоровя;  в) важливий соціальний чинник – соціальна рівність.
3. До хвороб цивілізації НЕ належить:
а) гіподинамія;  б) ожиріння;  в) алергія;  г) холера.
4. Ознака небезпечної компанії:
а) доброзичливе ставлення; б) вживання алкоголю, наркотиків;  в) допомога у навчанні;  г) довіра таємниць.
5. Продавці наркотиків:
а) звичайні торговці;                                               б)дотримуються законів; 
в) можуть бути покарані конфіскацією майна;        г)дбають про здоровя людей.
6. ВІЛ потрапляє від хворої людини до здорової:
а) статево Шляхом; б) через укус комара; 
в) через уживання зіпсованіх продуктів; г) повітряно-крапельним Шляхи.
7. Ознака туберкульозу:
а) нормальна температура; б) Бадьорість; в) звичайний апетит; г) пітлівість.
8. Познач Чинник, Який НЕ впліває на соціальне здоров ' я:
а) література, якові ти чітаєш; б) погода; в) телепрограм; г) музика.
9.Функція родини, яка є неосновним, необов ' язковою:
а) виховання согласно із Законами держави; б) сприяння всебічному розвитку дитини; 
в) Виконання всех бажань дитини; г) матеріальне забезпечення дитини.
10. Права дитини гарантуються:
а) Конвенцією про права дитини; б) змістом шкільних підручніків;
 в) змістом Повідомлень ЗАСОБІВ масової информации.
ІІ рівень
ІІ. Вказаті, правильне чи неправильне тверджень:
1.ПРІЧІНИ вживання наркотіків может буті бажання допекті батькам.
2. Функцією ОРГАНІВ власти є допомога громадянам у випадка Порушення їх прав.
3.Чім пізніше Виявлення захворювання на туберкульоз, тім легше его лікуваті.
4. Усе, что відбувається з вами у клініці, дружній для молоді, що не підлягає розголосу, є секретним.
5.Однім Із головного Шляхів передачі ВІЛ среди молодежи в Україні є использование нестерильних ІНСТРУМЕНТІВ.
6. Наркомани Рідко помирають від передозування наркотиками.
ІІІ рівень
ІІІ. Наслідки вживання наркотіків.

 


7 клас

 




Тема.

Психологічний розвиток підлітків.

Психологічна характеристика підліткового віку.

Умови, что спріяють псіхологічному розвитку під літка. Психологічне благополуччя підлітків.

 

Мета.

 

Навчальна:

Формуваті  в учнів Поняття про Особливості психологічного розвитку; розповісті про умови, что спріяють псіхологічному розвитку та інтелектуальніх задатків.

Розвиваючий:

 Розвіваті навички Взаєморозуміння.

Виховна:

Виховувати повагу, чемність, щирість.

Корекційна:

Корегувати поставу та мовлення.

 

Тип уроку:

Вивчення нового матеріалу.

обладнання:

Зошити, підручники, ноутбук, презентація.

 

Хід уроку

І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ момент.

1.

У класi стало тихенько,

Усi сидять рiвненько,

Вчитель до вас усмiхається,

Наш урок розпочінається .

2.

Перевірка подготовки учнів до заняття.

3.

Перевірка підготовки класного приміщення до заняття.

4.

Побажання успіху на уроці.

 

ІІ. Нервово психологічна підготовка учнів до уроку.

Підсумок фенологічних спостережень

-

Яка надворі пора року?

-

Який місяць, день число?

-

Яким сьогодні є стан неба?

-

Чи є надворі опади?

-

Чи є на вулиці вітер?

-

Яка погода переважала протягом тижня?

 

ІІІ. Повідомлення теми і мети уроку 

   «Підліток вважає себе вже досить дорослим, аби робити те, що сам захотів.

Наприклад, повертатися додому тоді, коли завгодно. Дорослі ж, приміром його батьки, із цим не згодні. Як ви думаєте, чому?» Про все це ми дізнаємося сьогодні на уроці. Запишіть тему уроку в зошити.

 

ІV. Вивчення нового матеріалу.

Розповідь учителя.

Вправа «Мікрофон»

Учні по черзі, за бажанням називають недоліки та переваги підліткового віку.

 

1.   Психологічна характеристика підліткового віку.

Були часи, коли поняття «підлітковий вік» не існувало. Людина дозрівала фізично й ставала дорослою. Але потім, із розвитком людства, виявилося, що одного фізичного дозрівання мало. Людину можна вважати дорослою, якщо вона відповідає тим вимогам, які висуває до неї суспільство. І ці вимоги до соціальної зрілості постійно ростуть. Тому психологи й виокремили період, в якому людина готується стати зрілою не тільки фізично, але й соціально.

У підлітковому періоді людина:

змінюється фізично;

набуває нових пізнавальних можливостей;

вчиться управляти собою;

має власні погляди на події, що відбуваються;

робить перший життєвий вибір;

по-новому спілкується з батьками, з однолітками.

 

     Основним психологічним підсумком підліткового віку вважають набуття людиною нового рівня самосвідомості. Наприкінці підліткового періоду людина вже має певне цілісне уявлення про саму себе, намагається виправити свої негативні риси, ставить завдання саморозвитку.

     Пізнання себе передбачає порівняння себе з іншими. Тому особливе значення в підлітковому віці має спілкування, насамперед спілкування з однолітками. І це не випадково, адже однолітки перебувають у рівних позиціях, що надає максимальних можливостей для соціального порівняння.

     Добре, якщо людина розуміє суть тих змін, які відбуваються з нею. У чому ж полягають їхні особливості?

 

     По-перше, підліток дуже чутливо реагує на оцінку його особистості сторонніми. Він хоче здобути визнання й оцінювання з боку інших.

     По-друге, підліток часто вдається в крайнощі. Він може бути сором'язливим і зухвалим, уважним до людей і черствим, йому притаманні бажання бути визнаним і показна незалежність, війна з авторитетами і обожнювання випадкових кумирів.

    По-третє, у підлітка яскраво проявляється допитливість розуму, прагнення до пізнання навколишнього світу.

    Поспостерігайте уважно за собою. Ви напевно побачите у собі ці риси. Вам хочеться, щоб їх помітили й оцінили в класі. Можливо, хтось вчора без причини накричав на друга, а потім дуже жалкував. Або почав сумніватися в авторитеті батьків. Комусь подобається якийсь актор, співак або спортсмен, й його портрет красується над його столом.

    Але водночас у підлітка з'являється усвідомлене ставлення до своїх потреб, здібностей, прагнень, переживань, думок. Усе це так само характерне для підліткового віку.

 

2.   Умови, які сприяють психологічному розвитку підлітка.

     Підлітковий період — це непростий період у житті будь-якої людини. Тобі треба вирішити безліч завдань, пов'язаних із твоїм психологічним і соціальним дорослішанням. Тож з'ясуймо, за яких умов це дорослішання буде успішнішим? За яких умов підліток може одержати знання про життя й сформуватися як дорослий?

     Звісно, це має бути насичене життя. Підлітку потрібні друзі, однолітки, з якими він може спілкуватися, проводити свій час, мати спільні з ними інтереси. Йому захочеться вийти з-під опіки батьків і вчителів, будувати своє життя самостійно. Це нормальне бажання. Але є фактори ризику, які можуть призвести до того, що він потрапить під вплив, який може йому зашкодити.

     Наприклад, підліток регулярно заперечує своїй матері, але у всьому погоджується з новим приятелем, котрий з'явився у його компанії. Чому він довіряє йому — незрозуміло, але все, що він пропонує, здається підлітку дуже цікавим. Проте такий приятель насправді може виявитися зовсім не таким, як здалося, на відміну від матусі, яку добре знаєш.

     Підліток може потрапити в погану компанію, яка негативно вплине на його психічне дорослішання. Така компанія є фактором ризику для розвитку. І, навпаки, компанія, де щиро приймають і зважають на особисті інтереси, стане важливою умовою психічного розвитку. Головне — відрізнити одну ситуацію від іншої. У підлітка неодмінно мають з'явитися друзі, яким він довіряє, з якими в нього багато спільного.

     На психічний розвиток впливають стосунки, які склалися з однолітками в класі й у школі. Спілкуючись із ними, підліток виявляє якісь свої риси, вчиться правил спілкування, намагається зрозуміти інших. У зв'язку з цим його визнають як рівного, тягнуться до нього, хочуть спілкуватися. Стосунки з однолітками мають бути довірчі й доброзичливі. Якщо пощастить цього досягти — значить, людина подорослішала.

     Дуже важливі для розвитку й стосунки в родині. Кожен має довіряти своїм батькам і розуміти, що саме вони більше, аніж усі інші, зацікавлені в тому, аби дорослішання пройшло нормально.

            Існують певні психологічні характеристики підліткового віку. Вони однакові для всіх підлітків, треба знати про них та зважати на їхню роль у житті. Стаючи старшим, людина змінюється психологічно: набуває нових пізнавальних можливостей, учиться управляти собою, має власні погляди на події, які відбуваються, робить перший життєвий вибір, по-новому спілкується з батьками й однолітками.

 

VІ. Фізкультхвилинка.

 

VІІ. Закріплення нових знань і вмінь.

1.

Робота з підручником ст.91-92.

2.

 

3.

4.

Робота в зошитах.

Запишіть 10 найважливіших для вас цінностей.

Прочитайте притчу « Найважливіші речі».ст.95

Поміркуйте.

Усе, що ми цінуємо, поділяють на те , що можна купити за гроші, й те, що за гроші не купиш. Наприклад:

«Можна купити ліки, та не купиш здоров’я».

«Можна купити дім, та не купиш затишку».

«Можна купити ліжко, та не купиш спокою».

Поміркуйте, які цінності є важливішими для вас: матеріальні чи духовні? 

 

VІІІ. Підсумок уроку.

- Яку тему вивчали?

- Чим збагатили свої знання?

На цьому ми  завершуємо  наш урок

 

IX. Домашнє завдання.

Опрацювати ст.91-92.

 

Комментариев нет:

Отправить комментарий