Біологія 8 клас


18.01.2021р. БІОЛОГІЯ 8 клас.

ТЕМА: Робота м'язів. Втома м'язів.

Відео: https://www.youtube.com/watch?v=bBKnCyJiVs4

 

Д/З: параграф 32.Виконати лабораторне дослідження, завдання на зіставлення на стор.144




15.01.2021р.
Тема: Основні групи мязів людини.
Д/з: п.32 -  1 питання

14.01.202
ТЕМА: РУХ   ЛЮДИНИ. МЯЗИ.

ВІДЕО до теми:

Д/з: п.31


11.01.2021 року.Біологія 8 клас
Тема: Скелет людини.

Відео до уроку:

Д/з: 
підручник стор.133-136, параграф 30
Діяльність на стор. 136






21/05/2020р.
Узагальнення та контроль знань  з  теми" Розмноження та розвиток людини
Виконайте завдання.

І рівень
Виберіть одну правильну відповідь
1.Функцію розмноження в людини забезпечує:
а)дихальна система;б)вегетативна система;в)репродуктивна система;г) травна система.
2. Згорнута спіраллю трубка, що проходить по задній частині яєчка має назву:
а) сім`яник; б) яєчники; в) придаток яєчка; г) простата.
3. До жіночих статевих органів належать :
а) яєчники; б) яєчка; в) простата; г) мошонка.
4. Тривалість менструального циклу в нормі становить:
а) 21-50 днів; б) 21-36 днів; в) 15-30 днів; г) 15-36 днів.
5. Процес злиття ядер чоловічої та жіночої статевих клітин називають:
а) онтогенез; б) вагітність; в) гаметогенез; г) запліднення.
6. Вкажіть, яка складова яйцеклітини показана на малюнку під цифрою 1:
а)  жовткова оболонка; б) ядро; в) прозора оболонка; г) фолікулярні клітини.

7. Плід з материнським організмом з`єднує шнуроподібний орган, що має назву:
а) ембріон; б) пуповина; в) жовте тіло; г) плацента.
8. До чоловічих статевих органів належить:
а) яєчник; б) маткова труба; в) сім`яник; г) піхва.
9. Товстостінний грушоподібний порожнистий м`язовий орган, який виконує менструальну, секреторну функції, а під час вагітності в ньому розвивається зародок і плід, має назву:
а) матка; б) яйцеклітина; в) яєчник; г) сім`яник.

10.Занурення зародка в слизову оболонку матки і прикріплення до неї, має назву:
а) запліднення; б) імплантація; в) гаметогенез; г) онтогенез.
11. Збудником якого захворювання є бліда спірохета:
а) СНІДу; б) трихомонозу; в) гонореї; г) сифілісу.
12. Вкажіть, яка складова сперматозоїда позначена на малюнку під цифрою 7:
 а) головка; б) акросома; в) мітохондрії; г) шийка.


ІІ рівень
Дайте визначення термінам
7. Онтогенез – це ___________________________________________________________
__________________________________________________________________________
8. Вагітність – це ____________________________________________________________________________________________________________________________________________________
9. Плацента – це ____________________________________________________________________________________________________________________________________________________
ІІІ рівень
Завдання на відповідність та послідовність
9. Встановіть відповідність між терміном та його характеристикою:
1. Прогестерон
а) дрібні, рухливі гамети, що складаються з головки,  шийки, хвоста;
2. Простатит
б) нерухомі, кулястої форми клітини.
3. Сперматозоїд     
в) забезпечую зв'язок і отримання поживних речовин від матері плоду.
4. Яйцеклітина
г) запалення передміхурової залози;

д) гормон який сприяє нормальному перебігу вагітності;

10. Визначте правильну послідовність розвитку організму людини після запліднення:
а) імплантація; б) зигота; в) утворення багатоклітинного зародка; г) поділ зиготи.
__________________________________________________________________________
11. Чому сприяє фермент який міститься у акросомі, що у головці сперматозоїда?
__________________________________________________________________________
12. Як називають майбутній організм  від моменту імплантації до утворення плаценти?
__________________________________________________________________________
13. Які виділяють два періоди онтогенезу?
_________________________________________________________________________
14. Скільки триває вагітність у тижнях?
__________________________________________________________________________
15. Основні ознаки вагітності?
____________________________________________________________________________________________________________________________________________________
16. Яка функція пуповини?
__________________________________________________________________________
17. Чим закінчується вагітність?
__________________________________________________________________________
18. Які бувають близнюки? Яка між ними різниця?
____________________________________________________________________________________________________________________________________________________
19. Як називається запліднена яйцеклітина?
__________________________________________________________________________20. На які три фази ділиться менструальний цикл?
____________________________________________________________________________________________________________________________________________________






19.05.2020р.Узагальнення  теми" Розмноження та розвиток людини.

стор. 287- 288


********************************************************12.05.2020р. - 15.05.2020р.

Тема: Постембріональний розвиток людини.

параграф 65.

Презентація: https://naurok.com.ua/prezentaciya-postembrionalniy-rozvitok-lyudini-118925.html

Відео: https://www.youtube.com/watch?v=zBw8vMvRS_E

********************************************************
07.05.-08.05.2020р.

Тема: Ембріональний розвиток людини.
Презентація: 
1.https://vseosvita.ua/library/prezentacia-na-temu-zaplidnenna-embrionalnij-rozvitok-ludini-51951.html

2.https://naurok.com.ua/prezentaciya-individualniy-rozvitok-lyudini-107944.html

Відео:
1. https://www.youtube.com/watch?v=YWIg5U99cuw

2.https://www.youtube.com/watch?v=KkoQZzuRgWU

********************************************************05.05.2020р.
Тема: Запліднення.

Презентація: https://naurok.com.ua/prezentaciya-do-uroku-biologi-u-8-klasi-z-temi-zaplidnennya-ta-vagitnist-56044.html

Відео:
1.  https://www.youtube.com/watch?v=KkoQZzuRgWU

2. https://www.youtube.com/watch?v=VNc0IrzvAUc

********************************************************

28.04.2020 р.

Тема: Репродуктивна система людини, будова та функції.

Відео: https://www.youtube.com/watch?v=ZlXgQI5_sks

параграф 62.

Д/З: Діяльність на стор. 274.; питання для самоконтролю

******************************************************24/04/2020р.
Тема: Узагальнення та контроль знань з теми:"РЕГУЛЯЦІЯ ФУНКЦІЙ ОРГАНІЗМУ"
Підручник стор.269
Самоконтроль знань стор.270


*********************************************************************

23/04/2020р.
Тема: Імунні порушення.
параграф 61.

Презентація: https://naurok.com.ua/prezentaciya-z-biologi-na-temu-problemi-imunno-sistemi-8-klas-49271.html

Д/з: Діяльність:Творча робота .Опис хвороби за планом

********************************************************************


17.04.2020р., 21.04.2020р.
Тема: Імунна регуляція. Імунітет

параграф 59-60.

Перезентація: https://naurok.com.ua/prezentaciya-na-temu-imunna-regulyaciya-organizmu-lyudini-74247.html
ВІДЕО до теми:https://kyivcity.gov.ua/oholoshennia/koronavirus_profilaktika_infikuvannya_i_poshirennya/

III Вивчення нового матеріалу. Мотивація навчальної діяльності 
  Вступне слово учителя.
   Віспа, чума, тиф, холера і багато інших захворювань позбавили величезне число людей життя.
Як ви думаєте, чому одні люди помирали від цих страшних хвороб, а інші ні?(Учні намагаються висловлювати свою думку).
  Кожна людина може заразитися, але не кожен може захворіти. Зараження і захворювання - різні процеси. Людина може заразитися, тобто бути носієм самих різних мікробів, і у тому числі дуже небезпечних, але не завжди захворіти. Для деяких хвороб на 8 - 10 випадків носіїв інфекції зустрічається один випадок захворювання. Особливо часто люди бувають носіями туберкульозної палички. Організм активно бореться з інфекцією, затримує її розвиток, і людина не хворіє.
  Людина живе в оточенні різноманітних мікробів: бактерій і вірусів.
 Захворювання чума відома з глибокої старовини. У VI столітті у Візантійській імперії чума тривала 50 років і загинуло  100 млн. чоловік.У літописах середніх віків описані страшні картини розповсюдження чуми : "Міста і селища спустошувалися. Усюди був запах трупів, життя завмирало, на площах і вулицях можна було побачити тільки могильники".
 У VI столітті від чуми в Європі загинула велика частина населення - 10 млн чоловік. Чуму називали чорною смертю.Це захворювання спалахнуло в 541 році у Візантії. Складно говорити про точну кількість жертв, проте, за середніми підрахунками, цей спалах чуми забрав близько 100 мільйонів життів. Так, на східному узбережжі Середземного моря гинув кожен четвертий. Незабаром чума поширилася по всьому цивілізованому світу, аж до Китаю.


Рис.1. Чума Юстиніана
     Учень читає уривок з вірша А.С. Пушкіна “Пир во время чумы”.
Ныне церковь опустела;
 Школа глухо заперта;
 Нива праздно перезрела;
 Роща темная пуста;
 И селенье, как жилище
 Погорелое, стоит, -
 Тихо все. (Одно кладбище)
 Не пустеет, не молчит.
 Поминутно мертвых носят,
 И стенания живых
 Боязливо Бога просят
 Успокоить души их!
 Поминутно места надо,
 И могилы меж собой,
 Как испуганное стадо,
 Жмутся тесной чередой.

Рис.2. Шляхи передачі чуми.
   
   Не менш небезпечна була віспа. У XVIII столітті в Західній Європі щорічно від віспи помирало 400 тис. чоловік. Особливою прикметою того часу вважалося "Знаків віспи не має".

Рис.3. Натуральна віспа.

   На початку XIX століття з розвитком світової торгівлі стала поширюватися холера. Зареєстровані  сім  епідемій холери. Остання світова епідемія тривала з 1902 по 1940рік.Загинуло від холери 40 мілліонів людей.


Рис. 4. 23-річна дівчина з Відня.
 Дівчина зображена до і після зараження холерою під час першої європейської епідемії в 1831 році. Згідно підпису, на другому зображенні дівчина показана усього лише за годину після зараження. Через  чотири години вона померла.



Рис.5. Альфред Ретхель "Смерть, що грає на стегновій кістці на Маскараді під час спалаху холери в Парижі в 1831 г"., 1845 рік.

   Синдром набутого імунного дефіциту людини став бічем 20-го, а потім і 21-го віків. На сьогодні ця хвороба все так само не піддається лікуванню, оскільки ліки від неї не придумано. Вірус (ВІЛ), який є причиною виникнення захворювання, був відкритий в минулому столітті (на початку сімдесятих років), але вивчення його йде безперервно і понині. При СНІДІ сильно ослабляється імунітет людини, в результаті організм не здатний боротися з хворобами. Хворий може померти навіть від звичайної застуди. Як правило, з моменту зараження захворювання розвивається впродовж 5-10 років.

                             Рис.6. Віч інфекція

ПРОБЛЕМА №1 на сьогоднішній день КОРОНАВІРУС



  Люди довгий час не підозрювали що захворювання визивають мікроорганізми, поки 320 років тому голландський мануфактурник Антони ван Левенгук не  створив перший мікроскоп, за допомогою якого він і виявив цілий світ маленьких організмів - мікроорганізмів, або мікроби. Серед мікробів корисні і шкідливі для людини.
   Попадання хвороботворних мікробів в людський організм може привести до захворювання. Таке зараження називають інфекцією, а виникле захворювання - інфекційним. Те, що заразні хвороби викликаються мікробами, довів французький учений-хімік Луї Пастер, основоположник мікробіології.
  Але зараження і захворювання - це не одно і те ж. У організм людини можуть потрапити хвороботворні мікроби, але він при цьому не захворіє. У такому разі людина стає носієм цих хвороботворних мікробів і може бути джерелом інфекції. Те, що мікроби, потрапляючи в організм, не завжди викликають захворювання, обумовлене імунітетом.
  Імунітет - це здатність організму виявляти сторонні з'єднання і тіла у внутрішньому середовищі організму і знищувати їх (від латів. immunitas - звільнення, позбавлення від чого-небудь), тобто це - захисна реакція організму. Імунітет, так само як фагоцитоз, є функцією лейкоцитів. (Визначення імунітету записується на дошці.)                                
  Імунітет може виникати різними шляхами і мати різні властивості, тому розрізняють декілька видів імунітету. (Схема на дошці.)
                                                Імунітет

   Неспецифічний                                          специфічний                                                                                                    

 Неспецифічний -кожа, травна система, дихальна система.
Специфічний-антітела, Т-лімфоцити.(форма імунітету, при якій організм  здатний розпізнати і знищити тільки певний вид мікроорганізмів)
  Види  імунітету
А .Природжений наслідує дитиною від матері.
Б.Набутий з'являється після перенесення інфекційних захворювань.

Штучний
А.Активный з'являється після вакцинації.
Б. Пасивний з'являється при  дії лікувальної сироватки.   
 Близько 200 років тому англійський лікар Дженнер помітив, що доярки, що працювали з коровами, хворими на коров'ячу віспу, не захворювали натуральною віспою. Провівши експерименти, він виявив, що людину можна захистити від захворювання натуральною віспою введенням рідини з коров'ячих оспин. Так досвідченим шляхом була доведена можливість попередження хвороби за допомогою щеплень.
                                           

Рис.7. Пам'ятник Э. Дженнеру у Булони. Скульптор Э. Поль.
  Дженнер народився в 1749 році в маленькому містечку Берклі в графстві Глочестершир, Англія. У віці дванадцяти років його віддали вчитися на хірурга. Потім він вивчав анатомію і працював в лікарні. У 1792 році Дженнер отримав в університеті Святого Ендрю медичну міру. У тридцять п'ять років він був вже авторитетним лікарем і хірургом в Глочестершире.
Дженнер був знайомий з повір'ям, що існувало серед доярок і селян своєї області, що люди, що захворювали коров'ячою віспою - безпечною хворобою рогатої худоби, яка, проте, може передаватися людям, - потім ніколи не заражаються віспою. (Сама коров'яча віспа не небезпечна для людей, хоча її симптоми трохи схожі на симптоми дуже слабкої форми віспи.) Дженнер зрозумів, що якщо повір'я селян вірне, значить, щеплення людям коров'ячої віспи забезпечать безпечний метод вироблення імунітету проти віспи. Він уважно досліджував це питання, до 1796 року став вважати, що повір'я селян справедливе, і, отже, вирішив перевірити його.
  У травні 1796 року Дженнер зробив щеплення Джеймсу Фиппсу, восьмирічному хлопчикові, речовиною, узятою з прищика коров'ячої віспи на руці доярки. Як і очікувалося, дитина захворіла коров'ячою віспою, але незабаром видужав. Через декілька тижнів Дженнер прищепив йому справжню віспу. Як він і сподівався, у хлопчика не було ніяких симптомів зараження.
   Після деяких подальших досліджень Дженнер виклав результати своєї роботи у брошурі "Дослідження дії і ефектів вакцини від віспи" і опублікував її в 1798 році. Саме ця брошура стала головною причиною швидкого прийняття практики вакцинації.
  Через 80 років французький вчений Луї Пастер розробив теорію попередження хвороб за допомогою вакцинації (від латів. vacca - корова). Він запропонував вводити здоровій людині ослаблені (або убиті) мікроби, які не можуть викликати серйозного захворювання, але роблять його несприйнятливим до інфекції.


                                                  
Рис. 8 .Луї Пастер (1822-1895р.)
 Луї Пастер - французький вчений, засновник  сучасної мікробіології і імунології,  член-кореспондент (1884) і почесний член (1893) Петербурзької АН.
  Роботи Пастера по оптичній асиметрії молекул лягли в основу стереохімії. Відкрив природу бродіння. Спростував теорію самозародження мікроорганізмів. Вивчив етіологію багатьох інфекційних захворювань. Розробив метод профілактичної вакцинації проти курячої холера (1879), сибірської виразки (1881), сказу (1885). Ввів методи асептики і антисептики.У 1888 створив і очолив науково-дослідний інститут мікробіології.
   Якщо людина захворіла інфекційною хворобою, йому допоможе сироватка, що містить готові антитіла проти мікробів, що викликали цю хворобу. Її виготовляють з крові людей або тварин, вакцинованих проти цієї хвороби. Так, наприклад, антидифтерійну сироватку отримують з крові коней. Сироватка допомагає і при попаданні в організм людини отрут, наприклад, при укусі змії. Лікувальні сироватки можна застосовувати як для лікування, так і для профілактики захворювань, але термін їх дії невеликий, тому їх введення необхідно повторювати.
IVЗакріплення.
1.Чому ослаблений мій імунітет.
(У період, коли бушують простудні і вірусні захворювання, це питання може грати ключову, а іноді, і життєво важливу роль)
1.Нездорове харчування.
Відповідь. А що означає нездорове? В першу чергу, нерегулярне і неправильне  В поспіху нам нерідко бракує часу на регулярне живлення, та і  якість сучасних продуктів, м'яко кажучи, не завжди дає можливість порадіти. Тому запишіть: повноцінне і здорове харчування, різноманітне і в міру калорійне, насичене вітамінами, - перший засіб для зміцнення ослабленого імунітету.
2. Хронічні захворювання
Відповідь. Багато хто з нас має такий " подаруночок" - це гайморит, тонзиліт, інші захворювання носоглотки, і навіть усіма " улюблений" карієс. Здавалося б, причому тут карієс і імунітет? А притому, що будь-яке хронічне захворювання впливає на увесь організм в комплексі, впливає на інші органи і в цілому негативно позначається на роботі імунної системи. Ось і слабне наш імунітет, під гнітом постійної дії негативних сил. Хронічні захворювання нерідко тривають роками, їх порою і зовсім ігнорують, а даремно. Вони, буває, навіть не особливо заважають повсякденному життю, а імунітет при цьому постійно втрачає сили.
3.Дисбактеріоз
Проблемами в мікрофлорі кишечника і з недостатнім утворенням кров'яних тілець. Так що тут не обійтися без візиту до лікаря.
4.Стреси.
5. Недолік сну
6. Прийом антибіотиків і інших сильних ліків.
7. Шкідливі звички
2.Як підвищити імунітет
1.Позбавлення від шкідливих звичок
2.Здорове харчування . Корисні продукти ( морква, молочні продукти, полуниця, ківі, кедрові горіхи, маслинова олія, м'ясо індички, цитрусові, зелень)
3.Вітаміни (Вітамін С - головний помічник імунітету)
4.Загартування і зарядка
5.Щеплення (спосіб забезпечити імунний захист. Коли організм легко перехворіє, то починає потім самостійно виробляти антитіла.)
6.Імуномодулятори (спеціальним лікам, які призначені для підвищення                     імунітету і зміцнення імунної системи)
7. Гарний  сон
8.Відсутність стресів
 Ви повинні стати мисливцем за позитивними емоціями - переслідуйте їх скрізь. У спілкуванні, книгах, хобі- там, що дарує вам радість бутя - це перший крок на шляху до підвищення імунітет
3.Народні рецепти для підвищення імунітету
   Природа приготувала нам неймовірну криницю корисних рослин і трав. Це ехінацея, женьшень, часник, звіробій, деревій, чистотіл і сотні інших рослин і трав. Настої на травах приймаються як для лікування, так і для профілактики в міжсезонні.
 Рецепт 1. Візьміть 250 г цибулі, наріжте його подрібніше і ретельно перемішайте з 200 г цукру. Додайте туди півлітра води і проваріть на невеликій вогні протягом 1,5 години. Потім дайте настою остигнути, додайте в нього 2  ложки меду. За допомогою марлі або іншого підручного засобу процідите  в скляну пляшку. Приймати такий настій треба по одній столовій ложці 3-5 разів протягом дня.
Рецепт 2.  Меліса, м'ята, квіти каштану і іван-чаю. Цих трав треба взяти по 5 столових ложок , потім залити літром окропу і почекати 2 години. Пити 0.5 літра в день.
Рецепт 3. Візьміть 0,5 склянки потертої редьки і моркви, перемішайте, додайте столову ложку меду і лимонного соку (а можна замінити його і журавлинним). Приймайте лікувальну суміш в період простудних захворювань перед сніданком і після вечері, по одній столовій ложці.
4.Гра «На  прийомі у лікаря»
 1.Дошкільник Ігор захворів корі в легкій формі і незабаром видужав, хоча ніяких щеплень йому не було зроблено. Чим це можна пояснити?
2.Рана забруднена землею. Для відвертання захворювання правцем одні пропонують зробити щеплення, а інші  -  ввести сироватку. Хто правий?
3. Чому людину можна зробити витривалою до укусу змій, якщо він заздалегідь зробив особливі щеплення? Що при цьому вводять в кров людини?
 5.Рубрика  « Відповідь ерудита.»
 Захворювання бувають загальні і місцеві. Місцеві захворювання, навіть самі незначні, такі, наприклад, як прищ, можуть перерости в загальні.
  Питання:
1.Які з перерахованих захворювань відносяться до загальних, а які - до місцевих: поріз пальця (місцеве), хворий зуб (місцеве), ангіна (загальне), грип (загальне)?
2. Чому як тільки заболит горло, необхідно відразу починати полоскати його дезинфікуючим розчином? (Щоб місцеве захворювання не перейшло в загальне.)
3. При порізі пальця кров згортається і утворюється тромб. Чи є це захисною реакцією організму? (Так, оскільки вона спрямована на усунення ушкодження.)
4. Чи можна рахувати кашель, нежить, підвищення температури при застуді захисними реакціями? (Так, оскільки організм таким чином бореться з мікробами.)
5. Під словом мікроби мають на увазі..? (віруси і хвороботворні бактерії)
6. Іван  Петрович  Павлов  сказав: "В організмі людини є надзвичайна реакція, при якій організм жертвує якоюсь частиною для порятунку цілого". Про що це сказано?
6.Гігієнічний режим під час хвороби.
 Дати обгрунтування рекомендаціям, які необхідно  дотримуватись під час хвороби :
Неможна  виходити на вулицю до повного одужання.
Якщо потрібно, то дотримуватися постільного режиму.
-Не  переохолоджуватись, не купатьсь.
- Вживати їжу яка легко засвоюється.
-Пить  багато рідини.
- Не приймати ліків без призначення лікаря.
- Не ставити грілки без призначення лікаря.
7.  Щеплення - ще один із способів запобігти захворюванню.
Ось чому важливо прищеплювати дітей, особливо від грипу, або гепатиту. У світлі того, як все частіше грип бушує у світі, і з кожним роком з'являються все нові і нові його різновиди - про підвищення імунітету слід потурбуватися заздалегідь
8. Захисні бар'єри організму проти інфекцій.
Перший  бар'єр - шкіра, слизові оболонки (слина, сльози, піт); Антитіла нерідко виходять за межі кровоносних судин і розміщуються на поверхні клітин шкіри, дихальних шляхів, кишечника. Вони є своєрідними пастками для сторонніх тіл, наприклад для мікробів і вірусів. Антитіла або склеюють їх, або руйнують, або розчиняють, коротше кажучи, виводять з ладу. При цьому постійність внутрішнього середовища відновлюється.
Другий  бар'єр - елементи внутрішнього середовища : кров, тканинна рідина, лімфа.
   Підвищена чутливість організму до якого-небудь речовини (алергену), називається алергією. Свого роду це індикатор дисгармонії, викликаної нездоровим способом життя і неправильним харчуванням.
Алергени викликають алергію не у всіх людей, а лише у тих, чий імунітет зруйнований. Проявлятися алергія може в будь-якому віці. Найчастіше страждають шкіра, дихальні шляхи і шлунково-кишковий тракт.
 Алергічними реакціями називають хворобливі стани, які проявляються через імунного конфлікту. Вони можуть бути негайні, що розвиваються дуже швидко і бурхливо, а можуть бути уповільнені, що розвиваються протягом декількох днів. Початкова стадія будь алергії проявляється у вигляді загального нездужання, головного болю, ознобу, задишки, нудоти і запаморочення. Нерідко виникають шкірний свербіж, печіння в носі і в роті, часте чхання і закладеність носа. Алергія може спровокувати серйозні захворювання - бронхіальну астму, екзему, сироваткову хворобу, гемолітичну анемію. Але найсерйозніше прояв алергії - це анафілактичний шок, при якому випробовуються утруднене дихання, втрата свідомості, судоми, сильне зниження артеріального тиску, іноді до загибелі. Зустрічається така алергічна реакція, як анафілактичний шок, частіше через введення деяких препаратів, через укуси комах. Через алергени, що передаються через повітря і через харчові алергени, анафілактичний шок відбувається вкрай рідко.
9.Народні засоби для лікування алергії
  Людям, що страждають алергією, для зміни реакції організму і для повного одужання необхідно пити протягом декількох років замість кави і чаю тільки свіжий відвар череди. Заварюється відвар череди так само як чай, 20 хвилин настоюється. Колір відвару має бути золотистого кольору. Коли він зелений або мутний - така трава не придатна до використання. Відвар череди не зберігається, пити його потрібно свіжозвареним.
10.Профілактика алергії
 Для профілактики, а згодом і для лікування алергії головне - це виявити причину, що викликає неприємні наслідки. Але причину виявити іноді неможливо, а іноді, навіть коли вона виявлена, від неї не представляється можливим позбутися ...
 Але, оскільки будь-які прояви алергії - це знак про те, що неполадки в імунній системі, отже, варто впритул зайнятися саме її зміцненням.
V. Підбиття підсумку уроку
Що нового, корисного для себе ви дізналися? Які знання можуть згодитися вам в подальшому житті? (передбачувана відповідь: познайомилися з поняттям імунітет, видами імунітету...)
VI. Д.З Читати параграф, написати  повідомлення про синдром набутого імунодефіциту. Індивідуальне завдання




16.04.2020р. БІОЛОГІЯ 8 клас 
Тема: ЕНДОКРИННІ ПОРУШЕННЯ.
                                                  Хід уроку
І Організаційний момент
ІІ  Актуалізація опорних знань учнів
  Бесіда:
1.     Як здійснюється гуморальна регуляція діяльності організму людини?
2.     Як називаються речовини, які виробляють ендокринні залози?
3.     Які функції виконують гормони?
Робота з класом. Усно виконують завдання записані на дошці:
1.     Згрупувати залози:
А Залози зовнішньої секреції 
Б Залози внутрішньої секреції
В Залози змішаної секреції
1)    гіпофіз;  2) підшлункова;  3) надниркові;  4) статеві;  5) слинні; 
6) потові;  7) щитоподібна;  8) вилочкова;  9) слізні; 10) епіфіз.

2.     Привести у відповідність регуляторну систему і характерні їй властивості:
А  нервова система         1. швидка передача сигналу на значні відстані
           Б ендокринна система    2. дія системи тривала
                                                     3  має малу швидкість поширення
                                                     4  дія на орган чи систему органів короткочасна


ІІІ Мотивація навчальної діяльності
Слова вчителя:
Памятаєте, в казці «Про Білосніжку…» , зла мачуха на очах падчерці перетворюється у відьму – ніс загострився, очі вилізли з орбіт, лице і шия набрякли, мачуха стала трястися.
    Чи можуть бути схожі перетворення в реальному житті?
     Порушення діяльності якої із систем може призвести до вище описаних відхилень?
Оголошення теми і мети уроку.

ІV Вивчення нового матеріалу
1. Дослідницька робота. Завдання: опрацювати матеріал підручника. Кожна пара отримала карточку з назвою залози внутрішньої секреції, яку має дослідити.
 По закінчені самостійної роботи,  повідомлення про відповідну залозу, її гормони та функції. Діти одночасно заповнюють таблицю в зошиті.
             Залоза

Гормони, що синтезуються
          Функції

2. Захворювання ендокринної системи.
Слова вчителя:   Порушення діяльності ендокринної системи може бути спричинене:
-         Збільшенням продукування гормонів і називається – гіперфункція
-         Зменшенням вироблення гормонів – гіпофункція.
Які ж хвороби розвиваються при порушенні роботи ендокринної системи?
Індивідуальні повідомлення учнів, які мали випереджальне завдання.
Одночасна робота дітей з таблицею в зошиті.
Залоза внутрішньої секреції
             
             Гіперфункція

        Гіпофункція
Гіпофіз
Надмірне виділення ростових гормонів призводить до розвитку гігантизму або акромегалії ( надмірного розростання окремих частин тіла)
Недостатнє виділення ростових гормонів призводить до розвитку карликовості й затримки статевого розвитку
Щитовидна залоза
Приводить до розвитку базедової хвороби. Виражається в загальному підвищені інтенсивності обміну речовин, при цьому дуже часто залоза розростається (утворюється зоб). Спостерігаються тремтіння пальців, прискорення серцебиття і схуднення.
Призводить до розвитку хвороби  мікседеми (у дорослих), яка супроводжується набряком шкіри, випаданням волосся, кволістю, сонливістю.
У дітей – кретинізм, який проявляється значним відставанням у фізичному та розумовому розвитку.


Паращитовидна залоза
У кістках скелета утворюються порожнини, збільшується ламкість кісток, часто утворюються камені в нирках
Знижується вміст кальцію в крові, спостерігаються судомні скорочення мязів
Підшлункова залоза

Нестача інсуліну призводить до розвитку цукрового діабету, який характеризується підвищенням рівня глюкози в крові, настає тяжке схуднення, отруєння продуктами неповного розпаду вуглеводів.
Кора надниркових залоз
Спостерігаються надмірне відкладання жиру на тулубі, зміну форми обличчя, підвищення артеріального тиску, ламкість кісток
Розвивається Аддисонова хвороба. Спостерігається схуднення, розвиток бронзового забарвлення шкіри, зниження артеріального тиску, порушення водно-сольового обміну

3. Причини розвитку захворювання ендокринної системи.
   Індивідуальні повідомлення учнів, які мали випереджальне завдання.
·        Першим і найважливішим фактором є екологічний стан навколишнього середовища. Будь-які забруднення повітря, води і землі різними видами отрут, солей важких металів залишають свій негативний слід на здоровя людини і зокрема на його ендокринну систему.
·        Шкідливі звички людини – куріння і алкоголь. Це відбувається із-за смол, які знаходяться в сигаретах, і етилового спирту, які потрапляючи в організм, завдають шкідливого впливу на стінки клітин всіх органів, у тому числі й ендокринним залозам.
·        Незбалансоване харчування також є чинником захворювання. Нестача мікроелементів і вітамінів призводить до збою в системі гормонів, і отже, негативно позначається на якості роботи всієї ендокринної системи організму.
Психологічні травми, стрес, різні неврози несприятливо позначаються на нервовій та імунній системах. Внаслідок перенесених інфекційних або вірусних захворювань настає дебют хвороб ендокринної системи.

V Узагальнення і систематизація знань учнів
1.     Слова вчителя:   на основі здобутих знань, давайте всі разом створимо Памятку «Профілактика захворювань ендокринної системи».
Пропонуйте свої думки.
·        Своєчасне лікування наявних інфекційних та інших захворювань, які можуть послужити поштовхом для розвитку патологічного процесу в будь – якій залозі ендокринної системи.
·        Знизити вплив на організм різних токсичних речовин.
·        Дотримуватися збалансованого і раціонального харчування.
·        Дотримуватися здорового способу життя без шкідливих звичок.

Слова вчителя:   Все це може допомогти збалансувати показники вироблення гормонів, необхідних для нормального функціонування організму.
  При появі перших симптомів захворювання необхідно відразу ж звернутися за консультацією до ендокринолога. Адже тільки своєчасне звернення до фахівця допоможе попередити розвиток хвороб.
2.     Розвязання біологічних задач. (Робота з класом)
А) Молодий організм росте занадто швидко і досяг висоти двох метрів. Визначте захворювання, при гіпо – чи гіперфункції якого гормону та якої залози проявляється хвороба?
                                  (Гіпофіз. Гіперфункція. Соматотропін. Гігантизм)
Б) Людина відчуває постійну спрагу, різко худне. Рівень глюкози в крові підвищений. З’являється цукор в сечі. Визначте захворювання, при гіпо – чи гіперфункції якого гормону та якої залози проявляється хвороба?
                             (Підшлункова. Гіпофункція. Інсулін. Цукровий діабет)
В) У людини підвищений артеріальний тиск, посилюється збудливість нервової системи, виникає дратівливість і швидка стомлюваність, щитовидна залоза збільшена. Визначте захворювання, при гіпо – чи гіперфункції якого гормону та якої залози проявляється хвороба?
                         (Щитовидна. Гіперфункція. Тироксин. Базедова хвороба)
Г) У людини глибоке дихання, підвищена температура тіла, збільшується сила і частота серцевих скорочень. Організм готується до швидкої відповіді на можливу небезпеку. Визначте захворювання, при гіпо – чи гіперфункції якого гормону та якої залози проявляється хвороба?            (Надниркові. Гіперфункція. Адреналін. Пристосування організму до змін).

Д) У людини непропорційно збільшені розміри нижньої щелепи, кистей і стоп. Кістки продовжують рости. Визначте захворювання, при гіпо – чи гіперфункції якого гормону та якої залози проявляється хвороба?
                                (Гіпофіз. Гіперфункція. Соматотропін. Акромегалія)

VІ  Підсумки уроку, оцінювання діяльності учнів
VІІ Повідомлення домашнього завдання
Опрацювати параграф 58 підручника 2 питання. . 
Підготувати презентацію «Профілактика йододефіциту в організмі людини»



14.04.2020р.               БІОЛОГІЯ 8 клас

Тема: СТРЕС. ВПЛИВ СТРЕСОВИХ ФАКТОРІВ НА ОРГАНІЗ ЛЮДИНИ.

параграф 58 ( 1 питання)

Презентація до теми: https://naurok.com.ua/vpliv-stresovih-chinnikiv-na-organizm-lyudini-133175.html

Д/з: завдання на застосування знань на стор. 255


09.04. - 10.04. 2020 р.             БІОЛОГІЯ 8 клас 

ТЕМА: Ендокринна система. Залози внутрішньої та змішаної секреції.

Презентація https://vseosvita.ua/library/endokrinna-sistema-zalozi-vnutrisnoi-ta-zmisanoi-sekrecii-19385.html

Відео: https://www.youtube.com/watch?v=YpfTmMMJuTI

Д/з:Діяльність на стор.252. Завдання для самоконтролю.


07.04.2020р.   БІОЛОГІЯ 8 КЛАС

ТЕМА:  Ендокринна регуляція.
параграф 56
Презентація: https://naurok.com.ua/prezentaciya-endokrinna-sistema-50018.html

Домашня робота:
параграф 56. . Діяльність на стор. 247.



02.04.2020 р. БІОЛОГІЯ 8 клас

ТЕМА: Гомеостаз і регуляція функцій організму.

параграф 55.

Відео до теми https://www.youtube.com/watch?v=bfRswQjdFN0

https://www.youtube.com/watch?v=3uGyDU8DK98

https://www.youtube.com/watch?v=YpfTmMMJuTI




31.03.2020р. 
Тема: Узагальнення та контроль  знань з теми" Вища нервова діяльність людини".
Підручник, стор. 239.
Самоконтроль знань на стор. 240.
Виконайте тести:

0,5 б.)
1.Умовні рефлекси
а)не передаються за спадковістю;
б)незмінні;
в)постійно змінюються;
г)тимчасові.

2. Відомі такі види пам'яті за часом збереження інформації, як
а)мимовільна;
б)миттєва;
в)оперативна

3.Кашель, чхання, кліпання очима — це рефлекси
а)умовні;
в) харчові безумовні;
б)орієнтувальні безумовні;
г) оборонні безумовні.

4. Здатність мозку зберігати і відтворювати раніше закладену інформацію це
а) свідомість;                                                        
б) пам'ять;                                                              
д) увага.
в) досвід;

5.Система безумовних рефлексів, пов'язаних зі збереженням виду, називається
а)інтуїція;
б)іррадіація;   
в)навички;
  г) інстинкти.

6.Сон може бути
а)мимовільний;
б)довільний;
в)швидкий;

7.Виділення слини при почутій розмові про смачну їжу — це
а)безумовний захисний рефлекс;
б)безумовний харчовий рефлекс;
в)умовний соматоруховий рефлекс;
г)умовний натуральний рефлекс.
8.Авторами учення про темперамент є
а)І. І. Мечников;
б)Гіппократ;
в)К. Галлен;


9.При появі господині кіт швидко зіскакує зі столу — це
а)безумовний оборонний рефлекс;
б)безумовний харчовий рефлекс;
в)умовний натуральний рефлекс;
г)гальмування умовного рефлексу.

10.ВНД=?+?(правильна відповідь БРД + УРД)
Вища нервова діяльність=Безумовна рефлекторна діяльність + Умовна рефлекторна діяльність)
Середній рівень
11.Холерики — це люди з таким типом нервових процесів, як (1,5 б.)
а)слабка рухливість;
б)велика рухливість;
в)врівноважений;
г)неврівноважений;
д)переважає гальмування;
е)переважає збудження
12.У сангвініків тип нервових процесів характеризується такими
 рисами, як (1,5 б.)
а)велика сила;
б)слабка сила;
в)нестійка сила;
Г)інертність;
д)імпульсивність;
е)велика рухливість;
є)врівноваженість.

13.Під час повільного сну відбуваються процеси (2 б.)
а)розслаблення скелетних м'язів;
б)напруження скелетних м'язів;
в)зниження обміну речовин;
г)посилення обміну речовин;
д)зниження температури;
е)підвищення температури;
ж)зниження серцево-судинної активності;
з)сновидіння.
 поняття «друга сигнальна система людини».
14.Типи темпераменту людини — це (2 б.)
а)холерик
б)істерик;
вфлегматик;
г)неврастенік;
д)меланхолік;
е)шизофренік;
є) сангвінік.


27.03.2020 р.                            БІОЛОГІЯ  8 клас

Тема уроку: «Сон. Біоритми ».

Хід уроку:
І. Організація класу. Створення емоційного настрою.
Вірш Івана Франка «Чому являєшся мені у сні» у виконанні ОNUKA( перегляд відео за посиланням https://youtu.be/G1I0B8GhASA ). Обговорення власних та учнівських очікувань від уроку, налаштування на плідну співпрацю.
ІІ. Виклик.
На минулому уроці учні вивчали тему: «Мислення та свідомість». Для перевірки якості засвоєння матеріалу теми, актуалізації знань, уявлень, умінь, пов’язаних з темою уроку учні виконують завдання біодиктанту.
На виконання завдань біодиктанту( «доповни речення») пропонується 2 хв.
1. Психічна діяльність, що опускається нижче від порога свідомості - це…
2. Вкажіть основні функції свідомості людини…
3. Назвіть види мислення…
4. Оперування знаковою інформацією є функцією…..півкулі
5. Оперування образною інформацією є функцією….півкулі
6. Манера ходи є прикладом…
7. Автоматичне вміння шити голкою є прикладом…
8. Перед виходом з дому людина мимохідь кидає погляд у дзеркало, це є прикладом…
9. Психічний процес самостійного пошуку й відкриття суттєво нового, це …
10. Вищими формами розумової діяльності людини є…
11. Певна спеціалізація правої та лівої півкулі людини - це…
12. Перший етап у виробленні навички - це …
ІІІ. Осмислення
Осмислення є основною частиною уроку, під час якої учні самостійно здобувають знання та навички, формують власне ставлення до проблемних питань, що розглядають. Досвід неодмінно має випереджати обмін думками для формування дизайн-мислення у учнів - представників покоління Z.
Пропоную подивитись скрайбінг Севериної Катерини: «Цікаві факти про сон», за посиланням https://youtu.be/ZX3dIoaIXUY на біологічному YouTube каналі «BioSTREAM» КЗО»Гімназії №3»ДМР https://www.youtube.com/channel/UCYnekvnd8beQJTkIYq9y8kw
Повідомлення учням теми уроку: «Сон. Біоритми ». У світі царює ритм. Сьогодні ж ми розглянемо сон - найважливіший добовий біоритм людини..
Темі сну присвячували свої твори художники, музиканти, поети.
Ознайомтесь з найвідомішими картинами «Сон» Пабло Пікасо та Сальвадора Далі. Якщо вас зацікавила творчість Сальвадора Далі, ви зможете скориставшись QR-кодом в правому нижньому кутку слайда детальніше ознайомитись з мистецтвом художника(за QR-кодом пропоную переглянути відео презентацію «The amazing art of Salvatore Dali»).

Проживаючи третину життя уві сні, ми знаємо, що таке сон. Які ж асоціації викликає у вас це поняття? Складіть асоціативну хмаринку «СОН»
Після обговорення асоціативної хмаринки пропоную учням наступний план співпраці:
·        Визначити поняття: сон,сновидіння, біоритми
·        Навчитись розрізняти стадії сну
·        Ознайомитись з видами cну: нормальним, патологічним, лікувальним
·        Класифікувати біоритми за тривалістю
·        Навіщо нам це знати? (Встановити біологічне значення сну. Еволюція зберігла процес сну, хоча людина є дуже вразливою під час сну)

 Визначаємо ключові слова уроку:
Сон - це фізіологічний стан, що періодично настає у людини й характеризується майже повною відсутністю реакцій на зовнішні подразнення, зменшенням активності ряду фізіологічних процесів.
Сновидіння - це особливий період, стан сну, коли людина сприймає певну спроектовану реальність, що може включати в себе всі типи відчуттів.
Біоритми - ритми фізіологічних процесів, властиві всім живим організмам.

 У 50-х роках минулого століття була досліджена електрична активність головного мозку людини під час сну та неспання. Записи електричних струмів мозку (електроенцефалограми) виявили, що сон – це складний періодичний процес. Повноцінний сон складається з 5 циклів, що закономірно чергуються. Кожен з цих циклів триває від 1 до 1,5 години і починається фазою повільного сну, яку змінює фаза швидкого сну. Вчимось розрізняти наступні стадії сну за графіком:
·        Чотири стадії синхронного або спокійного сну (ПРО - сон - сон з повільними рухами очей). Перша стадія - неспання або засинання;
·        Друга стадія - поверхневого сну;
·        Третя й четверта стадії - фази глибокого сну;
·        П'ята стадія - швидка фаза (десинхронізованого сну, ШРО - сон - сон зі швидкими рухами очей).

 Визначаємо види сну:
·        Нормальний;
·        Патологічний: безсоння ; сомнамбулізм; летаргія;
·        Лікувальний: наркотичний; гіпноз; електросон.

Учні впізнають на слайді фото М.В.Гоголя. Деяким учням з різних медіа джерел вже відома інформація про летаргічний сон відомого письменника. Завдання на розвиток критичного мислення: підтвердити чи спростувати цю інформацію з відповідною аргументацією своєї точки зору.
 Пригадаємо класифікацію біоритмів (залежно від тривалості) та перевіримо за слайдом презентації:

Таблиця №1. Періодичність біоритмів
Назва процесу
Тривалість
Нервовий імпульс
0,001 с
Серцевий цикл
0,8 с
Вдих-видих
8 с
Голодна перистальтика шлунка
30 хв
Зміна дня і ночі
1 доба
Менструальний цикл у жінок       
28 діб
Народження потомства
1 рік
Зміна пір року
сезон (3 місяці)
Циклічність сонячної активності
(11,2роки),багато років(орієнтовно -80)

Складаємо схему «Біоритми людини» та перевіряємо.
А) внутрішні
Б) Зовнішні
Пропоную збалансувати функціональну асиметрію півкуль головного мозку кінезіологічними вправами (динамічна рухавка виконується за допомогою відео за посиланням  https://youtu.be/0ug_JfVYNg8 на YouTube каналі «BioSTREAM» https://www.youtube.com/channel/UCYnekvnd8beQJTkIYq9y8kw, три учениці, які знімались у даному відео показують рухи учням синхронно з відео на екрані).
 Всі виконували рухавку синхронно, але для одних це було просто,а для інших -важче. Це пов’язано з тим, що ми належимо до різних хронотипів.
 Cови
Жайворонки
Голуби
Учні ознайомлюються з хронотипами людини ( за характером добових біоритмів) та найвідомішими представниками відповідних хронотипів:
·        Сови (Лев Толстой, Антон Павлович Чехов, Чарльз Дарвін, Вінстон Черчилль)
·        Жайворонки (Оноре де Бальзак, Дмитро Іванович Мендєлєєв, Маргарет Тетчер, Джордж Буш, Наполеон Бонапарт, Ернест Хемінгуей, Анна Вінтур)
 Для усвідомлення значення сну (нічний сон – основа піраміди) пропоную опрацювати «Піраміду відпочинку».
Літні канікули, відпустка
Державні свята , короткі канікули
Перерви
Вихідні, дозвілля
Нічний сон.
Правила гігієни сну.
Учні записують в конспект основні правила гігієни сну:
·        Режим: сну, прийому їжі, фізичної активності, провітрювання;
·        Положення тіла;
·        Відсутність подразників(вимкнути світло, прибрати шум).
ІV. Рефлексія, або підбиття підсумків.
 Вправа «Недостовірна інформація». З медіа джерел стало відомо про наукові відкриття під час сну, але під час підготовки журналістами матеріалу до ефіру переплутались дані. Допоможіть журналістам та встановіть правильну відповідність (науковець – відкриття). Правильний результат на слайді
За бажанням, на наступний урок пропоную учням підготувати відео повідомлення «Дослідники сну» про найвідоміших вчених в цій галузі:
·        Івана Павловича Павлова;
·        Івана Михайловича Сєченова;
·        Зігмунда Фрейда;
·        Натана Клейтмана;
·        Юджина Асеринського.
 Раджу та бажаю вам відвідати унікальний музей сновидінь Зігмунда Фрейда (хоча б віртуально).
Підсумок уроку:
·        Визначили поняття: сон,сновидіння, біоритми;
·        Навчились розрізняти стадії сну;
·        Ознайомились з видами cну: нормальним, патологічним, лікувальним;
·        Класифікуємо біоритми за тривалістю;
·        Знаємо еволюційне значення сну.
V. Домашнє завдання:
·        Опрацювати матеріал параграфу 54
·        Обговорити з батьками важливість дотримання гігієни сну та встановити можливі причини порушень сну;
·        Тестування на стор. 238
·        Пропоную подивитись анімацію Пономаренко Поліни  за посиланням https://youtu.be/j_sC5B1kNmA та відео Москаленка Лева за посиланням https://youtu.be/grO2ylXTV9M на тему: «Сон. Біоритми»
на You Tube каналі «BioSTREAM» https://www.youtube.com/channel/UCYnekvnd8beQJTkIYq9y8kw

Комментариев нет:

Отправить комментарий