Музичне мистецтво 5 клас

29.04.2020р.
Тема. Музика на кіноекрані.
Мета. Учити учнів вира­жати різноманітні настрої та почуття людини на прикладі музичного матеріалу уроку. Зясувати значення термінів «тапер», «регтайм».  Розвивати увагу, уяву, пам'ять, мислення, фонематичну вимову, звязне мовлення, творчі здібності. Виховувати  ціннісне ставлення до суспільства і держави, до людей.
Музичний та візуальний матеріал: Фрагменти з кінофільму «Людина з бульвару капуцинів»(https://www.youtube.com/watch?v=glm12Isb67s(перегляд); С.Джоплін «Регтайм» ( https://www.youtube.com/watch?v=Snn01Ndf9JM(слухання); Л.Стельмащук «Український віночок» (розучування).
Тип уроку: урок поглиблення теми.
Обладнання: музичні інструменти (баян, фортепіано), магнітофон (музичний центр,DVD), підручник «Музичне мистецтво» 5 кл. (Л.Масол, Л.Аристова ).
ХІД УРОКУ
1. Організаційний етап уроку.
Вхід учнів до класу (кабінету) під звучання «Регтайму» С.Джопліна.       Музичне вітання.
2. Актуалізація музичного досвіду учнів.
—  Яка музика: прозвучала на початку уроку?
—  Яке враження справила на вас музика?
—  З чим вона у вас асоціюється?
3. Мотивація навчальної діяльності учнів.
Перегляд фрагментів з кінофільму «Людина з бульвару капуцинів».
4. Розповідь учителя про історію виникнення і розвитку кіномистецтва. Пояснення понять «тапер», «регтайм».
5. Слухання. С.Джоплін «Регтайм».
6. Розучування пісні Л.Стельмащук «Український віночок».
7. Підсумок уроку.
— Яка музика звучала на сьогоднішньому уроці?
—  Які її особливості?
—  Який музичний твір справив на вас найбільше враження?
8. Домашнє завдання.
Слухати музику за власним вибором.
22.04.2020р.
Тема: У музичному театрі: балет (прод.)
Мета: Систематизувати знання учнів про мистецтво балету. Визначити палітру почуттів, втілених у музично-сценічному мистецтві. Розкрити значення термінів «па-де-де», «кордебалет».
Розвивати вміння інтерпретувати музику. Фор­мувати необхідні вокально-хорові навички.
Ви­ховувати інтерес до класичної танцювальної му­зики, а також допитливість, самостійність, творчість.
Музичним матеріал: С.Прокоф’єв «Танець з мітлою»(https://www.youtube.com/watch?v=dz-TlWyMRcs),  «Вальс Попелюшки. Північ.» з балету «Попелюшка»(https://www.youtube.com/watch?v=AOweOqNuLI8)  (слухання), О.Злотник «Школярі-школярики» (https://www.youtube.com/watch?v=T7wPFTqnkc0 (розучування).
Тип уроку: комбінований.
Обладнання:  магнітофон (музичний центр,DVD), підручник «Музичне мистецтво» 5 кл. (Л.Масол, Л.Аристова )
                        ХІД УРОКУ
1. Організаційний етап уроку.
Вхід учнів до класу (кабінету).
Музичне вітання.
2. Актуалізація музичних вражень, опорних знань учнів.
—  З якими музичними враженнями та додатковим матеріалом ви прийшли на сьогоднішній урок?                 
—  Що ви знаєте про балет?
3. Мотивація навчальної діяльності учнів.
         Розповідь про різновиди балетних номерів:
Сольний танець – варіації;
Дует – па-де-де;
Велика група артистів – кордебалет.
    Сольні танці називаються у балеті варіаціями. Подібно до зперної арії, балетна варіація немов малює портрет героя, допомагає зрозуміти його характер. Часто головні дійові особи балету танцюють удвох. Їхній дует називається па – де - де. Крім солістів, у балеті бере участь і велика група артистів, яка називається кардабалет. Роль кордебалету аналогічна ролі хору в опері. Танці кордебалету відтіняють основну дію, вно­сять різноманітність у сюжет.
      Пригадайте чарівну казку Шарля Перро «Попелюшка». Вона привертала увагу бага­тьох композиторів. Сергій Про­коф'єв вирішив написати балет спеціально для знаменитої ба­лерини Галини Уланової.
«Попелюшка» — це класич­ний балет, що продовжує тра­диції казкового спектаклю з великою кількістю варіацій, побудованих на чарівних мело­діях вальсів.
Слухання Сергій Прокоф'єв, фрагменти з балету «Попелюшка».
Сергій Сергійович Прокоф'єв (1691—1953) — геній XX століття, що вплинув на розвиток світової музики. С. С. Прокоф'єв був автором музичних творів у найрізноманітніших жанрах: 8 опер, 7 балетів, 7 симфоній та багатьох камерно-інструментальних творів, а також музики до кінофільмів.
   Народився композитор в Україні, у маєтку Сонцівці Катеринослав­ської губернії (нині село Красне на Донеччині). Тут пройшло його дитинство, наповнене любов'ю до музики: у п'ятирічному віці він написав свою першу п'єску, а згодом першу оперу.
    Світ балетного театру увійшов у його життя ще в ранньому дитинстві. У вісім років мати привела Сергія на балет «Спляча красуня» П. Чайковського, і ця вистава на все життя залишила слід у його душі.
    У віці 13 років вступив до Петербурзької консерваторії, яку закінчив як композитор, а пізніше і як піа­ніст зі своїм Першим концертом для фортепіано з оркестром, отримавши найвищу оцінку та гран-прі — рояль.
    Сергій Сергійович залишив багату спадщину. Серед найпо- пулярніших його творів бале- ти «Ромео і Джульетта» та «По­пелюшка», симфонічна казка «Петрик і вовк», опера «Війна і мир».
    До речі, на честь композитора названо міжнародний аеропорт у Донецьку.
Виконання пісні «Школярі-школярики» сл. О.Вратарьова, муз. О.Злотник
Підсумок уроку.
—  Яка музика звучала на сьогоднішньому уроці?
—  Якій темі вона присвячена?
 Домашнє завдання.

Слухати музику за власним вибором


15.04.2020 р.
Тема: У музичному театрі. Балет.
Мета: навчальна: познайомити учнів з різними видами танців у балеті;
розвивальна: розвивати інтерес до жанру балет, творчу уяву, увагу, вміння інтерпретувати твори, асоціативне мислення, естетичний смак, вокальні здібності.
виховна: виховувати слухацьку культуру, повагу до класичної музики та балету.
Тип уроку: комбінований.
Наочність та обладнання: фортепіано,комп’ютер, презентація, відео та аудіо файли, картки для рефлексії, підручник «Музичне мистецтво 5 клас» Л.Масол, Л.Аристова.
Музичний матеріал: П. Чайковський «Лускунчик», фрагменти з балету: «Вальс снігових пластівців», «Вальс квітів», сцена битви Лускунчика з мишами; «Школярі - школярики» сл. О.Вратарьова, муз.О.Злотника.
Ключові терміни: балет, лібрето, класичний танець, характерний танець , пантоміма.
Час уроку : 45 хвилин.
                                                             ХІД УРОКУ
  1. Організаційний момент.
  2. Актуалізація опорних знань.
Пригадайте, які жанри театрального мистецтва можна побачити у театрі ?
Слайд №1.
  1. Мотивація навчання.
Сьогодні ми з вами на уроці дізнаємося про диво! Воно живе з нами поруч. Його неможливо торкнутися рукою, але можливо відчути та побачити. Це диво здатне змусити нас сміятися і плакати. Воно народжується, живе  і зачаровує нас у театрі. Має красиву та чарівну назву – БАЛЕТ !
Слайд № 2
  1. Повідомлення нового матеріалу.
Звичайно, танець і балет – це не одне й те саме. Але танець полягає в основі балету. Справжній балет – це самостійний і оригінальний вид театрально-сценічного мистецтва. Танець у балеті не потребує допомоги слова чи пісні. Балет може самостійно за допомогою рухів, жестів малювати художній образ та розкривати сюжет твору, висловлювати думки та почуття героїв.
Прагнучи   зробити   свій танець легким, повітряним, танцівниці намагалися встати на кінчики пальців, що привело до винаходу пуантів,  розвитку техніки жіночого  танцю.
Що таке балет ? Французьке слово "balletвиникло від італійського baletto  - що значить танець. Ось вже три сторіччя цим словом називають виставу, де поєдналися музика і танець, драматичне та образотворче мистецтво. Балет виник в Італії, розквітнув у  Франції та розповсюдився у Росії. Трохи пізніше балет зачарував і Україну. У великих і не дуже великих містах, як Харків, Київ, Одеса, Полтава відбувалися балетні вистави.
 Пригадайте, які види мистецтва поєднуються  для створення опери ?
Балет поєднує у собі музичне мистецтво, хореографію, літературу, образотворче мистецтво, акторську майстерність.
Давайте разом поміркуємо над наступними питаннями.
Яку роль у балеті  відіграє письменник, лібретист, композитор, балетмейстер, художник-декоратор? Кого я забула назвати у цьому ланцюжку ?( Глядач).
 Балет - яскравий світ танцювальних рухів, жестів, міміки. Однаково важливі у балеті три складові частини – класичний танець, характерний танець і пантоміма. Кожна складова балету має свої особливості.
Класичний танець – дуже граціозний. Всі його рухи і пози витончені та піднесені.
Слайд №3
Характерний танець – побудований на основі не класичних, а народних хореографічних елементів.
Слайд№4
 Дуже важлива складова частина балету – пантоміма. Це грецьке слово позначає « все відтворюючий наслідуванням». Це рухи, жести, якими актори ніби розмовляють одне з одним. За допомогою пантоміми передається зміст вистави, розвиток її сюжету.
Слайд№5
«Лускунчик» Петра Ілліча   Чайковського — один   із   найпопулярніших у світі балетів, який у багатьох країнах став частиною новорічно-різдвяного святкування. В основу лібрето цього балету покладено сюжет казки Е. Т. Гофмана «Лускунчик та мишачий король». Композитор створив геніальну музику, найголовніша тема якої — пошуки людиною своєї справжньої суті.
Слайд №6
Чудова музика П. Чайковського вабила багатьох хореографів, тому балет пережив рекордну кількість постановок.   Його   трактували і як просту дитячу виставу, і як розкішну різдвяну казкову феєрію, балет-свято, балет-гру. В різний час на різних сценах свої сценічні версії «Лускунчика» втілювали різні хореографи.
Прем'єра балету відбулася 6 грудня 1892 року в Маріїнському театрі в Санкт-Петербурзі.
Пригадайте, про що розповідається в казці «Лускунчик та мишачий король». Які фрагменти з цього балету ви слухали раніше?
Слухання: Петро Чайковський «Лускунчик», фрагменти з балету: «Вальс снігових пластівців»(https://www.youtube.com/watch?v=zQND0evLCKM&feature=youtu.be), «Вальс квітів» (https://www.youtube.com/watch?v=7vvnTcfy6yY), сцена битви Лускунчика з мишами (https://www.youtube.com/watch?v=9dMCbN_Fq3E).
Що виникає в уяві під час сприймання цієї музики?
 Які почуття  охоплюють?
Деякі цікаві факти , пов'язані з цим балетом :
• за лаштунками в цілому працює 57 чоловік - для установки декорацій і зміни костюмів під час усього спектаклю ;
• під час кожного показу вистави на сцені відбувається показ 150 різних костюмів ;
• для освітлення спектаклю використовується від 600 до 700 освітлювальних приладів;
• пачка виконавиці Феї Драже містить 7 шарів тюлю ;
• ялинка на сцені має висоту 16,4 метра і важить 1 тонну ;
• оркестр складається з 62 музикантів ;
• музика « кавового танцю » заснована на грузинській колискової мелодії ;
• під час вистави в танці сніжинок на сцену висипається близько 20 кг конфетті ;
Вокально-хорова робота. Розспівування.
Слухання та розучування пісні «Школярі - школярики» (https://www.youtube.com/watch?v=0UdF8hDYCgk) сл. О.Вратарьова, муз.О.Злотник ( підр. Стор.132-133).
1.На підвіконні в класіквіти,
Навпроти — Гоголя портрет.
А ми блукаємо по світу
 Через мережу Інтернет
Якби не вчилися у школі,
 Ніколи б не почули ми
  Про теорему Піфагора
І про частинки «не» і «ні».
Приспів:
Школярі-школярики, очі, як ліхтарики...
По законах фізики – зимно край вікна.
Школярі-школярики, очі, як ліхтарики...
По законах лірики – круглий рік весна!

2.Але найкращий час у школі,
   Це добре знає  кожен клас,
   Коли співа веселий дзвоник
   І на перерву кличе нас.
   У всіх такі цікаві теми –
   Про макіяж і Брітні Спірс.
   І  тільки  мій  рудий  Ромео
   Про мене знов складає вірш.

    5.Закріплення знань.
Пригадайте, про який вид театрально-сценічного мистецтва йшла мова на сьогоднішньому уроці?
З якої мови прийшло слово балет?
Як називається балетне взуття?
Які види танців у балеті вам відомі ?
Пригадайте назву балету П.Чайковського, фрагменти якого демонструвалися  на уроці?
    6.Підсумок уроку.
Сьогодні на уроці ми поглибили знання про балет: дізналися про назви видів танців у балеті, назву балетного взуття, познайомилися з фрагментами музики П.Чайковського до балету «Лускунчик». Почали вивчати пісню «Школярі-школярики».
       Д/з.
08.04.2020р.                                          Музичне мистецтво

Тема: У музичному  театрі: Опера
Мета:
Навчальна: розкрити  значення  та  роль  літератури в оперному  жанрі, привернути  увагу учнів до їх  нерозривного  зв’язку; ознайомити  учнів із  поняттями «арія», «лібрето», «опера»; розкрити  учням  найхарактерніші  риси  мистецтва  писанки, особливості  його  проникнення  в  музичне  мистецтво;
Розвивальна: розвивати вокально – хорові  навички, образно – асоціативне  мислення  учнів, здатність  до  інтерпретації  мистецьких  творів  через  їх  порівняння;
Виховна: прищеплювати  учням  зацікавленість  народним  мистецтвом.
Музичний  матеріал: В.А.Моцарт. Арія Цариці  Ночі, дует Папагено та Папагени, хор «Звідки приємний та ніжний той дзвін» (із опери «Чарівна флейта»); В.Таловиря «Писанки».
Обладнання: ТЗН; фонохрестоматія
Тип  уроку: комбінований  урок.
Хід  уроку
         Учні  входять  до  класу  під  музичний  супровід  В.Таловиря  «Писанки».
1.     Організаційний  момент
Перевірка  готовності  класу  до  уроку. Музичне  вітання.
2.     Мотивація  навчальної  діяльності
Майже  кожен  із  вас  відвідував  театр – драматичний  або  ляльковий. Але  є  ще  один  особливий  театр –музичний, де  зміст  вистави  розкривається  мовою  музики  у  поєднанні  з  іншими  видами  мистецтва.
3.     Основна  частина
Музичний театр  має  багатовікову  історію. У  давньогрецькому  театрі  музика  була  обов’язковою: актори  плавно, наспівно  промовляли  ролі;  хор  уособлював  водночас  і  голос  народу, і голос  автора. Вважається, що  опера  виникла в Італії. 1601  року  у  Флоренції  відбулася  вистава  першої  опери, що  дійшла  до  наших  часів. Відрізнялась  вона  від  попередніх  тим,  що  актори  не  декламували  вірші, як  раніше, а співали  їх  під  музику. Так  започаткувався  в  історії  культури  новий жанр  музики – опера.
Робота  з поняттями
         Опера – це  найскладніший  музичний  жанр, в якому  поєднуються  поряд  із  музикою  та  літературою  елементи  хореографії, театрального  й  образотворчого  мистецтва. Літературною  основою  опери  є  лібрето
         Літературний  твір, на  якому  засновано  оперу, має  бути  пристосованим  до  вимог  оперного  жанру. Лібрето  містить  слова  для  співу, в ньому  закладено  послідовність  і  розвиток  подій  сюжету, характеристики  дійових  осіб,  воно  визначає  головну  мету  й  зміст  опери.
ЛІТЕРАТУРНИЙ ТВІР – ЛІБРЕТО – ОПЕРА
Слухання  музики
         Опері  особливу  увагу  в  своїй  творчості  приділяв  В.А.Моцарт.
 «Чарівна  флейта» - це  остання  опера  композитора, створена  на  сонові  казкового  літературного  сюжету. У ній   ідеться  про  перемогу  розуму  й  добра  над  забобонами  та  злом. Головні  дійові  особи – мудрий  і  добрий  чарівник  Зарастро та  безжалісна  і  мстива  Цариця  Ночі. У  мелодіях  опери  композитор  використав  австрійські   та  німецькі  народні  пісні. Особливо  це  відбилося  у  темах  персонажа  Папагено. «Приємний  та  ніжний» дзвін  чарівних  дзвіночків  допомагає  йому  та  його  друзям  не  раз  перемагати  зло  і  нарешті  знайти  своє  щастя.
·        Прослухайте  уважно  хор  із  опери  та  охарактеризуйте  його  засоби  музичної  виразності
Слухання  хор  «Звідки  приємний  та  ніжний  той  дзвін»  з  опери  «Чарівна  флейта» В.А.Моцарта
Робота з поняттями
         Музику  опери  виконує  оркестр.
Оркестр – колектив музикантів – інструменталістів, об’єднаних  для  спільного  виконання  різних  за  характером  музичних  творів.
         Головні  партії, тобто  ролі, виконують  співаки – солісти. У  найнапруженіші  моменти  вони  виконують  арії – завершені  музичні  епізоди  опери.
Слухання
         Послухайте  арію  Цариці  Ночі  та  дайте  відповідь  на  запитання.
·        Як  називають  такий  голос?
Слухання  арії  Цариці  Ночі  з  опери  «Чарівна  флейта» В.А. Моцарта
         Іноді  спів  окремих  виконавців  нагадує  усне  мовлення – це  називають  речитативом, під  час  якого  розгортається  оперний  сюжет.
         Сольні  епізоди  чергуються  з  ансамблями – дуетами, тріо, квартетами.
Послухайте дует   Папагено  та  Папагени  та  дайте  відповідь  на  запитання.
·        Які  це   персонажі – трагічні  чи  комічні?
Слухання  дуету  Папагено  та  Папагени з опери «Чарівна флейта» В.А,Моцарта
·        Коли  ми  слухаємо  твори  Моцарта, нас зачаровують  краса, легкість, прозорість  його  муззики  поряд  із  глибокими  почуттями, відтвореними  нею.
Вокально – хорова  робота
         Учитель  розповідає  про  народні  звичаї, пов’язані  зі  святкуванням  Великодня, зокрема  розписування  яєць.
Робота  з  поняттями
         Писанки – розписані  фарбами  за  допомогою  розтопленого  воску  пташині  яйця, один  із  найдавніших  видів  українського  декоративно – ужиткового  мистецтва.
         Українські  писанки  також  можуть  «звучати», виблискуючи  усім  багатством  форм  та  візерунків – символів у  музичному  мистецтві. Як  виконавці, ми  теж  можемо  долучитися  о  цього  прекрасного  єднання  мистецтва.
         Послухайте  пісню  В.Таловирі «Писанки» і дайте  відповідь  на  запитання.
·        Які ж візерунки  малювала  матуся, готуючись  до  Великодня?
Розспівування
Слухання та розучування пісні В.Таловирі «Писанки» (робота  над м’яким, округлим  звучанням)
      Підбиття  підсумків  уроку
Бесіда
·        Як  виникла  опера?
·        З яких  частин  складається  опера?
·        Що  таке  лібрето? Навіщо  воно  потрібне?
Учні  виходять  із  класу  під  музичний  супровід  В.Таловирі «Писанки»

Комментариев нет:

Отправить комментарий